Thuisbezorger Shopopop wil België veroveren met crowdshippingmodel

Een systeem van collaboratieve levering, dat mensen toelaat hun bestellingen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper: dat is het model van Shopopop. Na Frankrijk wil de crowdshippingpionier naar eigen zeggen nu ook in België de referentie voor duurzame thuislevering van allerhande bestellingen worden.

Shopopop mag dan wel een Frans bedrijf zijn, het model vindt zijn oorsprong in Indië, bij de zogenaamde ‘dabbawalas’, maaltijdbezorgers uit Mumbai die dagelijks met een enorme precisie en stiptheid tienduizenden maaltijden bezorgen op kantoor. Oorspronkelijk ontstaan in het Britse koloniale tijdperk, inspireerde het systeem meer dan honderd jaar later twee jonge Fransmannen, Johan Ricaut en Antoine Cheul, tot een model van duurzame thuislevering, dat ze crowdshipping doopten.
“Het idee achter het crowdshippingmodel van Shopopop is eenvoudig: gebruik maken van bestaande verplaatsingen om zo duurzame efficiëntiewinst te boeken in tijd, geld en uitstoot”, stelt Caroline Schuurs, country manager Benelux bij Shopopop (foto). “Toch liggen, ondanks de duidelijke voordelen voor alle individuele partijen, de grootste baten bij onze samenleving in zijn geheel: minder kilometers betekenen minder uitstoot, minder files en minder economische schade, en een betere luchtkwaliteit, leefbaarheid en gezondheid.”
 
Momenteel heeft Shopopop in België al partnerships met supermarktketens als Colruyt, Carrefour en Cora, maar ook lokale handelaars, groen- of drankenhandels kunnen zich aansluiten. Leveringen vinden steeds de dag zelf plaats, binnen een maximumtermijn van drie uur, maar doorgaans sneller. De shopper verdient minimaal vijf euro. Alles verloopt via de mobiele app die Shopopop ontwikkelde en die gratis te downloaden is in de App Store en via Google Play. 
 
Een essentieel onderdeel van de filosofie is dat er enkel met particuliere bezorgers of Shoppers gewerkt wordt. Voor professionele bezorgers is bij Shopopop geen plaats. “Het gaat om het maximaal benutten van bestaande verplaatsingen door particulieren. Dat maakt ons fundamenteel verschillend van flitskoeriers als Gorillas of professionele bezorgers als Deliveroo en UberEats”, aldus Caroline Schuurs. “Bovendien hebben zij een zekere schaalgrootte nodig om rendabel te zijn, wat maakt dat ze in de praktijk enkel in de grotere steden van ons land actief zijn. Dat geldt niet voor het Shopopop-model, dat in principe overal toepasbaar is, ook in kleinere steden en gemeenten.”
Foto: Shopopop

Recente nieuwsberichten

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.