Tesla lanceert elektrische vrachtwagen
Tesla-eigenaar Elon Musk ontsluierde afgelopen donderdag de elektrisch aangedreven vrachtwagen, de Tesla Semi. De truck valt meteen op door zijn futuristische, aerodynamische ontwerp en, vernieuwend, de centrale positie van de chauffeur in de cabine. Nog zichtbare nieuwigheden zijn dat de buitenspiegels plaats hebben geruimd voor camera’s en dat er grote schermen werden aangebracht voor de bediening en entertainment. En misschien niet onbelangrijk: er is geen slaapplek voor de chauffeur.
De Tesla Semi kan maar liefst een gewicht van 36.000kg trekken bij ruim 100km/uur op een helling van 5%, en zou een actieradius van 800 km hebben. Door gebruik te maken van mega opladers kan de truck in 30 minuten worden opgeladen voor de volgende 640 km. Daardoor behoort de behoefte om te pauzeren om het voertuig op te laden wellicht tot het verleden.
De aankoopprijs van de Semi werd voorlopig nog niet meegedeeld, maar Tesla legt vooral de focus op de total cost of operation (TCO). Volgens Musk kan de Tesla Semi de wereld van de truckbusiness veranderen door de kosten voor leasing, verzekering en onderhoud te combineren tot een aantrekkelijke TCO. Een leasingmodel dat de hoge initiële aankoopkosten compenseert, lagere verzekeringskosten dankzij de hoogste veiligheidsstandaarden van het voertuig, en minimale onderhoudskosten doordat er aanzienlijk minder bewegende onderdelen aanwezig zijn, noemt hij de componenten van nieuwe businessmodellen die deze industrie moeten transformeren. Tegelijk valt het nog af te wachten wat de herverkoopwaarde en de end-of-life van deze trucks zal zijn.
De productie van de Tesla Semi is gepland voor 2019. Ondertussen zijn de eerste bestellingen binnengelopen. Zo bestelde de Amerikaanse supermarktketen Walmart al 15 Tesla Semi’s, gevolgd door zijn Canadese tegenhanger Loblaw, die 25 elektrische trucks bestelde. In Europa plaatste het Letse transportbedrijf Girteka als eerste een order voor de levering van een nog onbekend aantal Semi-trucks.