Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan

De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Dat zijn de conclusies uit een onderzoek van supply chain en logistiek vastgoed adviesbureau Buck Consultants International (BCI), dat werd gesponsord door investeerder in logistiek vastgoed Logicor. In het onderzoek analyseerde BCI twee business cases: de opzet van een Europese distributiestrategie voor een medisch technologisch bedrijf en een e-commerce last mile-netwerkontwerp.
 
E-commerce
Als een bedrijf een centraal magazijn in Duitsland heeft, wat is dan de beste opzet om eindklanten te bedienen vanuit kosten-, klant- en CO2-perspectief: één distributiecentrum of het opzetten van nationale magazijnen in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk?
BCI concludeert dat de kosten niet veel verschillen tussen de verschillende netwerkopzetten, maar dat een decentraal netwerk de CO2-uitstoot met 40% reduceert en dat 90% van de klanten dan in 1 dag beleverd kunnen worden (met één centraal DC is de belevering in 1 dag maar 50%).
 
Medtech
Als een medisch technologisch bedrijf moet kiezen tussen één centraal Europees Distributiecentrum (EDC) of een centraal magazijn met 3 satellieten-distributiecentra of 4 regionale distributiecentra verspreid over Europa, wat is dan de beste oplossing?
BCI stelt vast dat ongeacht welke netwerkopzet het bedrijf ook kiest, de inkomende luchtvracht voor meer dan 50% verantwoordelijk is voor de totale CO2-voetafdruk van die end-to-end supply chain. Mogelijkheden om de CO2-uitstoot van het magazijn en de zendingen te verminderen, zijn relatief beperkt gezien de kleine omvang van de warehouse(s) en het beperkte aantal zendingen.
 
Potentie
Verder ging BCI na welke industrietakken de meeste mogelijkheden hebben om hun supply chains te vergroenen. Vooral voor industrieën waar behoefte is aan meer regionale supply chains die de toeleveringsketens robuuster maken (reshoring van productie uit China/Azië leidt tot minder verstoringen van de supply chain), zijn er reële kansen om de CO2-uitstoot te verminderen, aangezien intercontinentaal transport kan worden vervangen door productie in Europa zelf. Voorbeeldbranches die BCI noemt, zijn farma, de mode-industrie en industriële producten en machines.
Maar een netwerkontwerp met decentrale warehouses voor bedrijvigheid met hoge service-eisen (bv. e-commerce, voeding) heeft vaak ook een groot potentieel om de CO2-voetafdruk te verminderen.
 
Op de vraag hoe logistiek vastgoed duurzamer kan worden, concludeert BCI dat grotere magazijnen meer mogelijkheden bieden om impact te maken. Ook magazijnen met een hoog energieverbruik (bv. temperatuurgecontroleerde magazijnruimtes) blijken goede kandidaten om een distributiecentrum te verduurzamen. Vanuit een supply chain-perspectief kunnen vastgoedpartijen met investeringen in stadsdistributiehubs dan weer profiteren van meer samenwerking tussen e-commercebedrijven en logistiek dienstverleners (wat immers leidt tot minder leveringen), en van het gebruik van elektrische voertuigen.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Still voegt compacte reachtruck aan portfolio toe

Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, breidt zijn portfolio van reachtrucks uit met de FXR 14C-16C, een compacte aanvulling op de krachtige reachtruck FM-X. De nieuwkomer moet bedrijven met bescheiden eisen aan hun magazijntrucks, maar met een grote behoefte aan compactheid, veiligheid en zuinigheid, een slim alternatief bieden om de magazijnprocessen te optimaliseren.

Kardex Mlog bouwt shuttlemagazijn voor Duits elektronicabedrijf

Kardex Mlog zal als hoofdaannemer een shuttlemagazijn met één gang en ruim 4.400 opslaglocaties voor kleingoedbakken bouwen voor Fischer Elektronik in Lüdenscheid, Duitsland. De elektronicaspecialist koos voor het schaalbare shuttlesysteem van Rocket Solution. Begin juni 2026, slechts vier maanden na de start van de bouw, moet het magazijn operationeel zijn.

Marks & Spencer geeft grootse automatiseringsopdracht aan TGW Logistics

De Britse retailer Marks & Spencer (M&S) en TGW Logistics, leverancier van oplossingen voor material handling, hebben een contract getekend voor een samenwerkingsproject. Het betreft een van de meest omvangrijke opdrachten in de 55-jarige geschiedenis van TGW Logistics. In Daventry (Northamptonshire, VK) zal tegen het voorjaar van 2029 een nieuw, toekomstbestendig distributiecentrum voor voedingsmiddelen met twee temperatuurzones worden voltooid. Robots zullen er cruciale taken uitvoeren, van transport tot opslag en orderverzameling tot het samenstellen van rolcontainers, en zo maximale efficiëntie mogelijk maken.

Dematic implementeert AutoStore voor Belgische ziekenhuizen

Maria Middelares vzw, een non-profit medische organisatie, heeft Dematic als leverancier van intelligente logistieke automatisering geselecteerd om het eerste AutoStore-systeem voor de Belgische zorgsector te implementeren. Vanuit een nieuw logistiek centrum zal het systeem de twee Maria Middelares-ziekenhuizen in Gent en Deinze, evenals de twee medische centra in Aalter en Gentbrugge bevoorraden. Maria Middelares telt in beide ziekenhuizen meer dan 400 artsen en 2.500 medewerkers.

ICO krijgt eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen in Europa

De bouw van Europa’s eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen gaat binnenkort van start bij ICO (International Car Operators) in de haven van Zeebrugge. Het project is het resultaat van een samenwerking tussen drie partijen: ICO, Stow Group en Ceratec.

WDP vergroot logistieke cluster langs E19 in Mechelen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, breidt zijn aanwezigheid langs de E19 in Mechelen, tussen Antwerpen en Brussel, verder uit. De add-on acquisitie, omvat een totale oppervlakte van ongeveer 25.000m², met een verhuurbare oppervlakte van ruim 12.000m² en bijkomend ongeveer 4.000m² buitenopslag.

Siemens en Capgemini breiden samenwerking uit

Siemens en Capgemini breiden hun strategische samenwerking uit om samen AI-gestuurde digitale oplossingen te creëren voor productontwikkeling, productie en operaties. De oplossingen hebben artificiële intelligentie al van bij de start volledig in hun kern verankerd, in plaats van het slechts achteraf als extra functie toe te voegen. De partners richten zich op zestien toepassingsgebieden die tastbare resultaten kunnen opleveren op het vlak van productie-efficiëntie, time-to-market, kwaliteit, duurzaamheid en meer.

Optioryx zorgt voor warehouseoptimalisering met Pulse en Flux

Softwarebedrijf Optioryx uit Gent levert Warehouse Optimization Software (WOS) die magazijnen moet helpen hun efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en meer uit hun bestaande middelen te halen. Optioryx is ontwikkeld als een laag die boven eender welk magazijnbeheersysteem (WMS) werkt en vult de ontbrekende intelligentie aan met AI-aangedreven oplossingen voor orderpicking, slotting, verpakkingsoptimalisering en mobiele datacaptatie.

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.