Still voegt EXH-S 20/25 en EXD-S 20 aan productportfolio toe

Still levert de EXH-serie laagheffende pallettrucks en EXD-serie dubbelheffende pallettrucks nu ook met een vast staplatform. Het vaste platform op de nieuwe EXH-S en EXD-S-modellen moet zorgen voor een comfortabele en gemakkelijke werkplek met een zeer goede allround bescherming. Vooral wanneer de ruimte op laadplatforms of in een vrachtwagen beperkt is, is het een groot voordeel dat de werkplek een stevig frame heeft, zonder de compacte maatvoering van de truck te beïnvloeden. Alle carrosseriedelen blijven binnen de contouren van de truck, waardoor een hoge veiligheid altijd en overal gewaarborgd is.

Het staplatform van de twee nieuwe modellen is verkrijgbaar in drie varianten: met op- en afstap aan de achterzijde voor frequente inzet op het laadperron, met op- en afstap aan de zijkant voor langere transportafstanden, en met een rugleuning voor wanneer orderpicking centraal staat. Alle drie de varianten hebben een luchtgeveerd staplatform dat de rug van de bestuurder ook onder zware inzetomstandigheden beschermt. Het systeem vermindert lichaamstrillingen tot 40% en bestuurders kunnen de vering naar eigen behoefte of lichaamsgewicht instellen. Optioneel is een geïntegreerde luchtcompressor verkrijgbaar om de instelling eenvoudig met één druk op de knop mogelijk te maken. Dat verlicht de fysieke belasting, met name wanneer bestuurders vaak wisselen, tijdens lange diensten of bij frequente bewegingen op de laadklep. Ook de lage opstaphoogte van het platform moet voor maximaal comfort zorgen.
 
Ook het in hoogte verstelbare Still Easy Drive stuur, dat met één hand kan worden bediend, draagt bij aan het comfort. De Still Easy Drive tuimelschakelaars moeten dan weer een fijngevoelige, veilige bediening van de heffunctie garanderen. Ook een gelijktijdige bediening van rij-, hef- en stuurfuncties– zonder de greep te hoeven veranderen – is mogelijk. Een optionele voetsensor, beschikbaar voor de truckvariant met instap aan de achterzijde, biedt een extra veiligheidsniveau. De sensor detecteert of de voeten van de bestuurder binnen de contouren van de truck staan. Is dat niet het geval, dan verlaagt de truck automatisch zijn snelheid.
 
Beide duurlopers kunnen indien nodig de klok rond worden ingezet. De optionele, onderhoudsvrije Li-Ion-technologie maakt tussentijds laden van zowel de EXH-S 20/25 als de EXD-S 20 via kleine, decentrale laadstations eenvoudig. Indien gewenst kan de truck ook worden uitgerust met een ingebouwde lader en via ieder normaal stopcontact worden geladen. De trucks kunnen ook worden uitgevoerd voor zijdelingse batterijwissel.
 
Beide nieuwkomers zijn slanke modellen met een totale breedte van 720mm, dus 80mm smaller dan een europallet in de lengte. Dat maakt ze wendbaar in krappe omgevingen en in het bijzonder geschikt voor inzet op een laadplatform. De rij- en hefmotoren geven de EXH-S 20/25 een draagvermogen tot 2.500kg en een (optionele) topsnelheid van 14km/u. De 5-wielaandrijving moet een optimale tractie en een hoge zijdelingse stabiliteit garanderen, zelfs op oneffen vloeren.
 
De EXD-S 20 dubbelstapelaar heeft een draagvermogen tot 2.000kg als laagheffende pallettruck, twee pallets van elk 1.000kg in dubbelheffende uitvoering, of tot 1.200kg bij gebruik als hoogheffende pallettruck. Dit alles met een maximumsnelheid van 10km/u. De Still Dynamic Drive Control-functie past die maximumsnelheid automatisch aan het gewicht van de last en de hefhoogte aan. De EXD-S 20 bereikt hefhoogtes tot 2.424mm.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.