Still voegt EXH-S 20/25 en EXD-S 20 aan productportfolio toe

Still levert de EXH-serie laagheffende pallettrucks en EXD-serie dubbelheffende pallettrucks nu ook met een vast staplatform. Het vaste platform op de nieuwe EXH-S en EXD-S-modellen moet zorgen voor een comfortabele en gemakkelijke werkplek met een zeer goede allround bescherming. Vooral wanneer de ruimte op laadplatforms of in een vrachtwagen beperkt is, is het een groot voordeel dat de werkplek een stevig frame heeft, zonder de compacte maatvoering van de truck te beïnvloeden. Alle carrosseriedelen blijven binnen de contouren van de truck, waardoor een hoge veiligheid altijd en overal gewaarborgd is.

Het staplatform van de twee nieuwe modellen is verkrijgbaar in drie varianten: met op- en afstap aan de achterzijde voor frequente inzet op het laadperron, met op- en afstap aan de zijkant voor langere transportafstanden, en met een rugleuning voor wanneer orderpicking centraal staat. Alle drie de varianten hebben een luchtgeveerd staplatform dat de rug van de bestuurder ook onder zware inzetomstandigheden beschermt. Het systeem vermindert lichaamstrillingen tot 40% en bestuurders kunnen de vering naar eigen behoefte of lichaamsgewicht instellen. Optioneel is een geïntegreerde luchtcompressor verkrijgbaar om de instelling eenvoudig met één druk op de knop mogelijk te maken. Dat verlicht de fysieke belasting, met name wanneer bestuurders vaak wisselen, tijdens lange diensten of bij frequente bewegingen op de laadklep. Ook de lage opstaphoogte van het platform moet voor maximaal comfort zorgen.
 
Ook het in hoogte verstelbare Still Easy Drive stuur, dat met één hand kan worden bediend, draagt bij aan het comfort. De Still Easy Drive tuimelschakelaars moeten dan weer een fijngevoelige, veilige bediening van de heffunctie garanderen. Ook een gelijktijdige bediening van rij-, hef- en stuurfuncties– zonder de greep te hoeven veranderen – is mogelijk. Een optionele voetsensor, beschikbaar voor de truckvariant met instap aan de achterzijde, biedt een extra veiligheidsniveau. De sensor detecteert of de voeten van de bestuurder binnen de contouren van de truck staan. Is dat niet het geval, dan verlaagt de truck automatisch zijn snelheid.
 
Beide duurlopers kunnen indien nodig de klok rond worden ingezet. De optionele, onderhoudsvrije Li-Ion-technologie maakt tussentijds laden van zowel de EXH-S 20/25 als de EXD-S 20 via kleine, decentrale laadstations eenvoudig. Indien gewenst kan de truck ook worden uitgerust met een ingebouwde lader en via ieder normaal stopcontact worden geladen. De trucks kunnen ook worden uitgevoerd voor zijdelingse batterijwissel.
 
Beide nieuwkomers zijn slanke modellen met een totale breedte van 720mm, dus 80mm smaller dan een europallet in de lengte. Dat maakt ze wendbaar in krappe omgevingen en in het bijzonder geschikt voor inzet op een laadplatform. De rij- en hefmotoren geven de EXH-S 20/25 een draagvermogen tot 2.500kg en een (optionele) topsnelheid van 14km/u. De 5-wielaandrijving moet een optimale tractie en een hoge zijdelingse stabiliteit garanderen, zelfs op oneffen vloeren.
 
De EXD-S 20 dubbelstapelaar heeft een draagvermogen tot 2.000kg als laagheffende pallettruck, twee pallets van elk 1.000kg in dubbelheffende uitvoering, of tot 1.200kg bij gebruik als hoogheffende pallettruck. Dit alles met een maximumsnelheid van 10km/u. De Still Dynamic Drive Control-functie past die maximumsnelheid automatisch aan het gewicht van de last en de hefhoogte aan. De EXD-S 20 bereikt hefhoogtes tot 2.424mm.

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.