Still lanceert LXT/LXW-serie trekkers en platformwagens
Still komt op de markt met de nieuwe LXT 120-350 elektrische trekkers – met trekcapaciteiten tussen 12 en 35 ton – en de LXW 20-30 elektrische platformwagens – met laadvermogens van twee en drie ton op het platform en trekcapaciteiten tot zes ton. Met de nieuwe series heeft Still niet alleen het productaanbod aan elektrotrekkers en -platformwagens gemoderniseerd en uitgebreid, ook het veiligheidsniveau van de voertuigen is naar een nieuw niveau getild. Vooral het assistentiesysteem Descent Speed Regulation (DSR), een snelheidsregelsysteem op basis van lading en hellingshoek, zorgt voor extra veiligheid en betere rijeigenschappen tijdens het rijden op hellingen.
Het door Still ontwikkelde Descent Speed Regulation (DSR) assistentiesysteem ondersteunt de bestuurder bij het veilig rijden op hellingen en verbetert tegelijkertijd de rijeigenschappen. Met ladingen tot 35 ton zijn de bestuurders altijd afgestemd op de situatie onderweg, en tegelijkertijd zo snel mogelijk. Afhankelijk van de uitvoering detecteert de DSR de exacte hellingsgraad en het actuele laadgewicht. De snelheid wordt dan automatisch aan de betreffende omstandigheden aangepast. In de basisversie, die in alle voertuigen is geïnstalleerd, wordt de snelheid handmatig via een schakelaar beperkt tot een vooraf bepaalde snelheid wanneer van een helling wordt gereden. In de optionele ECO-versie toont het systeem de hellingshoek op het display en beperkt het de snelheid automatisch tot een vooraf gedefinieerde waarde. In de premium versie van de DSR is de automatische snelheidsreductie afhankelijk van de helling en van de getrokken lading.
Alle voertuigen zijn verder uitgerust met hydraulische lamellenremmen op beide assen. Die geven een krachtige en nauwkeurige remwerking, zijn slijtagevrij en werken vrijwel geruisloos. Bovendien kan dankzij het regeneratieve remmen van de elektrische aandrijving energie worden teruggewonnen tijdens het remmen. De parkeerrem is ook elektrisch en wordt automatisch ingeschakeld. De voertuigen van de LXT/LXW-serie worden aangedreven door twee 10,5 kW-motoren op de achteras. De 80 V-draaistroommotoren zijn ingekapseld en onderhoudsvrij. De intelligente motorregeling moet een wendbaar rijgedrag verzekeren, terwijl de snelheidsgeregelde aandrijving ervoor zorgt dat er geen snelheidsverlies optreedt, zelfs niet bij lange ritten bergop. De maximumsnelheid van de LXT-voertuigen, zonder lading, bedraagt 25km/uur, de LXW haalt tot 23km/uur. Via de snellaadaansluiting en de boordlader kunnen de voertuigen snel worden opgeladen zonder de motorkap te openen.
De nieuwe cabine biedt voldoende hoofdruimte en voetenruimte, zelfs voor lange bestuurders. Ook moeten verschillende stoelinstellingen zorgen voor een comfortabele werkplek. De cabine zelf is op rubberen buffers geplaatst en daardoor trillingsgedempt en losgekoppeld van het chassis, dat op zijn beurt gedempt is door extra lange schroefveren. Het Still Easy Control kleurendisplay biedt de chauffeurs in één oogopslag alle belangrijke informatie (bv. over de stand van het stuurwiel, de rijrichting, het rijprogramma, de snelheid, de hellingshoek, de weergave van de lading of de laadstatus). Het nieuwe stuurwiel met optionele knop en goede grip zorgt verder voor een eenvoudige en ergonomische bediening van de volledig hydraulische besturing.
In vergelijking met voorgaande modellen is 23% meer raamoppervlak aangebracht, wat een optimaal zicht in alle richtingen oplevert en bijgevolg de veiligheid verhoogt. Optioneel is de achteruitrijcamera, die het manoeuvreren en koppelen bij het achteruitrijden vereenvoudigt. Bescherming tegen ongevallen en breuk van goederen wordt ook geboden door het eveneens optionele Curve Speed Control, dat de snelheid in bochten automatisch aanpast.
De voertuigen kunnen via een optionele interface worden geïntegreerd in beheersystemen als Still neXXt fleet, het webportaal voor vlootoptimalisering van industriële trucks. Andere optioneel verkrijgbare veiligheidsfuncties zijn Still Flashlight, Safety Light 4Plus, FleetManager en het akoestische waarschuwingssignaal, waarvan het volume altijd 10dB hoger is dan het omgevingsgeluid. Met dat systeem worden voorbijgangers en andere weggebruikers steeds op het juiste volume gewaarschuwd voor het voertuig, zonder dat dit een onnodig hoog geluidsniveau veroorzaakt.
Foto: Still