Still gaat voluit voor elektrisch met nieuwe RX 60 voor 3,5 tot 5 ton

‘Alles, behalve uitlaatgassen’. Met die slagzin heeft Still zijn nieuwe RX 60-familie aangekondigd. Een jaar na de lancering van de nieuwe RX 60-reeks in de gewichtsklasse van 2,5 tot 3,5 ton, pakt de Duitse heftruckfabrikant uit met een volledig nieuwe familie van 3,5 tot 5 ton. Op die manier zwengelt Still de evolutie naar steeds krachtiger elektrische trucks aan.

De nieuwe RX 60-reeks zet in op een krachtige aandrijving en gevoelige bedieningsfuncties. Binnen de serie kan worden gekozen uit zeven voertuigvarianten met een standaard laadzwaartepunt van 500mm of 600mm op aanvraag. De truck is beschikbaar met zowel loodzuur- als lithium-ionbatterijen. Als gebruikers liever met loodzuurbatterijen starten en later naar lithium-ion willen overschakelen, kan dat ook.

Het aandrijfconcept op deze nieuwe reeks heeft zijn waarde al bewezen op zijn kleinere broertje – de RX 60-25 – tijdens een onafhankelijke test vorig jaar. Dat concept berust op twee krachtige, gesloten aandrijfmotoren (3-fase), met actieve koeling in de vooras. In de High-Performance variant – verkrijgbaar in alle gewichtsklassen – zorgen de twee 11KW motoren voor nog eens 46 extra vermogen in vergelijking met het vorige model.

Deze truck kan makkelijk twee shifts achter elkaar werken dankzij zijn accucapaciteit van 930AH (59,5kWh) of in de lithium-ionversie tot 118,5 KwH in de RX 60-50. Doordat de robuuste deur van de RX 60-35/50 180 graden naar achteren openzwaait, kunnen batterijwissels met één persoon en een elektrische pallettruck worden uitgevoerd. Optioneel is een ingebouwde lader verkrijgbaar om nog sneller en flexibeler op te laden.

Verder vind je op de RX 20 – die een snelheid van 20km/uur haalt – een snelstartmodus en een automatische parkeerrem terug. Op het vlak van ergonomie zijn de 16mm extra hoofdruimte, de riante voetruimte en de vergrote opstap verbeteringen tegenover de voorganger. Voor een grotere veiligheid zorgt de optionele pre-shiftcheck, die de chauffeur een checklist op het display laat overlopen voordat hij de truck kan starten. Wordt op een van de vragen ‘nee’ geantwoord, dan kan de truck pas door de verantwoordelijke volledig terug worden vrijgegeven voor gebruik. Zo wordt de aandacht voor veiligheid bij de medewerkers actief verhoogd.

De nieuwe RX 60-35/50 is vanaf begin 2021 verkrijgbaar.

In de volgende editie van Business Logistics leest u hoe de nieuwe reeks kadert in de huidige ontwikkelingen op het vlak van elektrische technologie.

Recente nieuwsberichten

Samenwerking voor duurzamere vloeibare bulklogistiek

In Nederland heeft transportbedrijf Mega-Inliner International Group uit Valkenswaard een strategisch partnership gesloten met logistiek dienstverlener Baetsen-Group. Met de samenwerking willen beide partners de logistieke industrie voor niet-gevaarlijke vloeibare bulk duurzamer maken en innovatie bevorderen.

Mahle Aftermarket ontwikkelt autodiagnose-tool met Getac

Fabrikant van auto-onderdelen Mahle Aftermarket heeft Getac als technologiepartner gekozen om zijn wereldwijde activiteiten te ondersteunen en proactief bij te dragen aan de manier waarop het bedrijf innovatie door technologie wil bevorderen. Getac, wereldwijde leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, werkt samen met Mahle Aftermarket aan de ontwikkeling van een nieuwe autodiagnose-tool. De tool draait op het Android besturingssysteem en wordt ondersteund door volledig robuuste hardware.

Ravas sluit partnership met Deense Scanvaegt Systems

Ravas Europe BV, de Nederlandse producent en leverancier van mobiele weegsystemen uit Zaltbommel, heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met het Deense bedrijf Scanvaegt Systems. Het partnership maakt van Scanvaegt Systems een officiële partner voor de mobiele weegoplossingen van Ravas in Zweden en Noorwegen.

OMP versterkt leiderschapsteam

Supply chain IT-bedrijf OMP, met zetel in het Antwerpse Wommelgem, heeft de structuur van zijn leiderschap gewijzigd. Het gaat om de tweede verandering in korte tijd aan de top bij OMP. Op 1 november 2024 volgde Paul Vanvuchelen (foto) er al Anita Van Looveren op als CEO.

Ecolab en H.Essers lanceren gezamenlijk e-shuttle pilootproject

Ecolab is een aanbieder van water-, hygiëne- en infectiepreventieoplossingen en -diensten die mensen en essentiële hulpbronnen beschermen. Al meer dan twintig jaar werkt het bedrijf samen met logistiek dienstverlener H.Essers. Beide bedrijven lanceren nu gezamenlijk een e-shuttle proefproject. Die samenwerking betekent voor hen een belangrijke stap voorwaarts in duurzame logistiek, aangezien H.Essers zijn allereerste elektrische vrachtwagen inzet om de goederen van Ecolab te vervoeren tussen Genk en Tessenderlo. De volledig elektrische vrachtwagen zal jaarlijks duizend leveringen transporteren van de productielocatie van Ecolab in Tessenderlo naar het Europese distributiecentrum in Genk.

Tariefvolatiliteit kan tot concurrentieel voordeel leiden

Nu bedrijven (in de VS, maar evengoed wereldwijd) zullen worden geconfronteerd met de meest ingrijpende tariefwijzigingen van de afgelopen vijftig jaar, moeten ze er klaar voor zijn daar een strategisch antwoord op te geven. Dat gaat verder dan het opvangen van nieuwe kosten of het doorberekenen ervan aan klanten, aldus onderzoeks- en adviesbureau Gartner.

Logistieke vastgoedmarkt in Nederland herpakt zich

De vraag naar logistiek vastgoed in Nederland gaat dit jaar met 10% omhoog in vergelijking met 2024 naar een verwachte opname in 2025 van 1,65 miljoen vierkante meter vvo (verhuurbare vloeroppervlakte). Verder groeit de nationale leegstand bij onze noorderburen tot boven de 5%. Dat komt door de realisatie van distributiecentra die nu nog in de pijplijn zitten en doordat verouderde warehouses worden verlaten. Die conclusies trekt logistiek- en vastgoed-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) uit zijn jaarlijkse onderzoek onder de 25 grootste ontwikkelaars en beleggers van logistiek vastgoed, verenigd in het door BCI opgezette Nationaal Logistiek Vastgoed Forum. De deelnemende partijen vertegenwoordigen ongeveer 85% van de totale logistieke vastgoedmarkt in Nederland.

JLL maakt balans op van logistieke vastgoedmarkt in 2024

Vastgoedonderneming JLL heeft de balans opgemaakt van 2024 voor de industriële en logistieke vastgoedmarkt.

Het volume van de industriële ingebruikname (logistiek en semi-industrieel segment gecombineerd) bedraagt 1.589.000m², wat een daling van 27% ten opzichte van 2023 en 35% ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde vertegenwoordigt. JLL merkt daarbij wel op dat het vijfjarig gemiddelde is ‘opgedreven’ door een uitzonderlijk hoog transactievolume in 2021, wat te maken heeft met de pandemie. Dat verschil verkleint tot 20% wanneer het wordt vergeleken met het tienjarig gemiddelde.

Prologis breidt portefeuille uit met 7 logistieke locaties in Duitsland

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft een portefeuille van zeven logistieke faciliteiten in Duitsland overgenomen van Union Investment, goed voor in totaal ongeveer 380.000 vierkante meter aan logistieke ruimte.

Trends in supply chain en commerce voor 2025

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.