Still breidt productgamma uit met NXV smallegangentruck
Met de NXV lanceert Still een nieuwe man-down smallegangentruck. Daarbij zet de producent hoog in op ergonomie. Zo is de truck voorzien van een ergonomische bestuurdersstoel met optionele kanteltechnologie, proportionele stoel- en voetplaatverstelling en de mogelijkheid om alle bedieningselementen aan de behoeften van de bestuurder aan te passen. Ook biedt de NXV een goed zicht op de vorkpunten. In combinatie met de Joystick 4Plus kan de truck fijngevoelig worden bediend, wat moet zorgen voor een aanzienlijke verhoging van de omzet.
Bij lastopnames vereenvoudigt de nieuwe cross-line laser een veilige en snelle positionering van de vork; op hoogte en precies in het midden van de lastdrager. De aan de binnenzijde van de vork gemonteerde camera biedt de bestuurder een optimaal zicht bij het opnemen van de last. Bij opslaghoogtes tot 13,8 meter helpen de actieve laststabilisatie en de vorkcamera om schade aan de stellingen te voorkomen. Een optionele positielaser op de mast ondersteunt het horizontaal naderen van de juiste stellinglocatie. Zodra de laserpointer de betreffende markering op de stelling bereikt, kan de vork met behulp van de camera snel en eenvoudig op de gewenste hoogte worden gebracht.
De zwenkvork van de NXV (zie foto) is geschikt voor de handling van vrijwel alle palletformaten. Ook het overzetten van lasten op een transportsysteem is mogelijk. De geringe afmetingen van de vorkconstructie moeten ervoor zorgen dat de ruimte in het hoogbouwmagazijn optimaal wordt benut. Pallets kunnen aan weerszijden van een gangpad worden opgenomen en weggezet zonder dat de NXV hoeft te keren. Gecombineerd met de actieve laststabilisatie moet dat een snelle en nauwkeurige in- en uitslag van goederen garanderen. Ook de automatische vorkcyclus – het automatisch uitreachen, neerzetten en weer inreachen van de zwenkvork – met slechts één druk op de knop moet het werk aanzienlijk vereenvoudigen.
De technische mogelijkheden van de NXV worden volgens Still volledig benut met het OptiSpeed concept of met de iGo pilot navigatie interface. Daarbij communiceert de NXV met het WMS en worden alle magazijnprocessen tot één intelligent geheel verbonden. Zodra de bestuurder opdracht krijgt om te rijden, kent de truck de volgende opslagplaats in de hoogbouwstellingen en vindt de NXV zelfstandig zijn weg. Fouten tijdens de in- en uitslag zijn zo uitgesloten.
De NXV maakt gebruik van lithium-ion-technologie, wat een flexibele inzet moet garanderen. Ook de schaalbare afmetingen moeten voor een flexibele inzet zorgen, zelfs in krappe ruimtes en met lasten tot 1,5 ton.
Verder kunnen de smallegangentrucks dankzij hun modulaire ontwerp worden afgestemd op de behoeften van de klant, bijvoorbeeld op de te handlen lasten, de verwachte omloopsnelheid van de goederen of eventuele groei van de onderneming.
Foto: Still