Sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh

(Advertorial)In Oostende krijgt het nieuw, sterk geautomatiseerd distributiecentrum van UpFresh stilaan vorm. Het hoogbouwmagazijn van 75 meter diep, 40 meter breed en 28 meter hoog moet de ambitieuze groeiplannen van de groothandel in verse voeding helpen waarmaken. Automatisering speelt daarbij een belangrijke rol.

Snelheid staat centraal in het bedrijfsmodel van UpFresh. Klanten kunnen 7 dagen per week bestellingen plaatsen en wie voor 18 uur bestelt, mag de volgende dag zijn bestelde fijne vleeswaren, kaas, salades, traiteur en vers vlees verwachten.
 
“Ons aanbod breidt voortdurend uit. Flexibiliteit en automatisering zijn nodig om snelle, betrouwbare service te blijven leveren”, zegt Yves Depuydt, co-owner UpFresh
 
Op maat gemaakte oplossing
In nauwe samenwerking met de klant ontwikkelde TGW een oplossing afgestemd op de specifieke behoeften van UpFresh. “We hadden aanvankelijk meerdere workshops per week om de noden van dit project volledig in kaart te brengen. Dat is belangrijk want enkel zo kunnen wij een oplossing voor duurzame groei op lange termijn ontwikkelen,” zegt Jan De Deken, Sales Project Manager bij TGW Northern Hub.
 
De kern van het systeem is een shuttlemagazijn met drie gangen dat een temperatuur van 2 tot 4 graden Celsius handhaaft. Het magazijn zal niet alleen dienen voor goederenopslag, maar ook als buffer voor lege bakken en orderbakken. Orders worden verzameld op drie goods-to-person PickCenter One werkstations.  Deze werkstation hebben een zeer ergonomisch, gebruiksvriendelijk ontwerp en garanderen hoge pickrates met minimale foutpercentages en maximale efficiënte. Dankzij de target sequencer zijn zij duurzaam en uiterst flexibel.
 
Naast een tray buffer, vijf manuele depalletiseerstations en een automatische depalletiseerrobot, is het systeem ook uitgerust met een volledig geautomatiseerd palletiseerproces waarbij het samenstellen van pallets in de juiste sequentie plaatsvindt zodat leveringen bij de klanten van UpFresh vlot kunnen plaatsvinden.
De flexibiliteit en ontkoppeling van de afzonderlijke zones van het fulfilmentcentrum gebeurt door meer dan anderhalve kilometer energie-efficiënte KingDriveâ rollerbanen. Alle processen worden gepland, gecontroleerd en gemonitord door de TGW Warehouse Software, die fungeert als Warehouse Control System (WCS).
 
Futureproof systeem
"Voor ons was ook het nauwe contact met het team en de snelheid en kwaliteit van de antwoorden een belangrijke factor. De vele voorbereidende meetings en de lokale aanwezigheid van het core team maakten dat we samen een oplossing kunnen bouwen, klaar voor de toekomst,” aldus Depuydt.
 
De go-live is gepland voor het voorjaar van 2024. Het systeem biedt maximale flexibiliteit, en moet onder andere helpen om pieken - zoals de kerstperiode - op te vangen. De lay-out is zo ontworpen dat het in de toekomst kan worden uitgebreid om de capaciteit te verdubbelen. “Als onderdeel van de huidige realisatie zijn we nu al aan het kijken naar mogelijke uitbreidingsfases zodat deze op de best mogelijk manier kunnen worden doorgevoerd,” zegt De Deken.

Recente nieuwsberichten

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Jungheinrich introduceert lader serie SLH 700i

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, lanceert met zijn nieuwe hoogfrequentielader SLH 700i een oplossing die moet beantwoorden aan de specifieke eisen van moderne magazijnomgevingen.

Igus plaatst AI-robotadviseur voor RBTX.com online

Het Duitse familiebedrijf Igus, ontwikkelaar en producent van ‘motion plastics’, heeft een nieuwe AI-chatbot toegevoegd aan het online platform RBTX.com. De interactieve adviseur is ontworpen om bedrijven met weinig eerdere ervaring en technologische expertise in staat te stellen snel en betrouwbaar ‘low cost’ automatiseringsoplossingen (LCA) samen te stellen om hun concurrentiekracht te vergroten.

Bedrijven willen hogere tarieven doorberekenen aan klanten

Volgens een survey van onderzoeks- en adviesbureau Gartner is 45% van de supply chain leiders van plan kosten aan hun klanten door te berekenen als belangrijkste maatregel om de gevolgen van de nieuw opgelegde tarieven te beperken. Drieënveertig procent van de respondenten gaf aan dat ze de kosten vooral willen beperken door middel van verschillende supply chain-initiatieven (zie figuur).

Snelgroeiers zien ‘trade compliance’ als concurrentievoordeel

Descartes Systems Group, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen en actief in het verenigen van logistiek-intensieve bedrijven in de handel, deelt de resultaten van zijn studie ‘Top Three Traits of Companies with a Successful Approach to Trade Compliance’. Uit dat onderzoek blijkt dat 39% van de snelgroeiende bedrijven (bedrijven die de komende twee jaar meer dan 15% groei verwachten) ‘trade compliance’ als een concurrentievoordeel beschouwen en niet enkel als een wettelijke vereiste. Bij de trager groeiende bedrijven (met minder dan 5% verwachte groei) is dat 22%.

Logistiek in economisch onzekere tijden: het belang van periodiek onderhoud aan laad- en losapparatuur

(Advertorial) Het nieuws in 2025 wordt veelvuldig beheerst door (politieke) conflicten en economische onrust. Gelukkig rekent het CPB ons nog voor dat we in Nederland de komende jaren mogen rekenen op een bescheiden economische groei, maar bedrijven volgen de wereldwijde ontwikkelingen nauwlettend. Ook wordt er nu kritisch gekeken naar de uitgaven. Juist in deze periode is het van cruciaal belang om niet te besparen op zaken die ervoor zorgen dat het logistieke proces op rolletjes blijft lopen. Een voorbeeld daarvan is het periodieke onderhoud aan laad- en lossystemen, waaronder dock levellers, shelters en snelloopdeuren.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025

Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.