Sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh

(Advertorial)In Oostende krijgt het nieuw, sterk geautomatiseerd distributiecentrum van UpFresh stilaan vorm. Het hoogbouwmagazijn van 75 meter diep, 40 meter breed en 28 meter hoog moet de ambitieuze groeiplannen van de groothandel in verse voeding helpen waarmaken. Automatisering speelt daarbij een belangrijke rol.

Snelheid staat centraal in het bedrijfsmodel van UpFresh. Klanten kunnen 7 dagen per week bestellingen plaatsen en wie voor 18 uur bestelt, mag de volgende dag zijn bestelde fijne vleeswaren, kaas, salades, traiteur en vers vlees verwachten.
 
“Ons aanbod breidt voortdurend uit. Flexibiliteit en automatisering zijn nodig om snelle, betrouwbare service te blijven leveren”, zegt Yves Depuydt, co-owner UpFresh
 
Op maat gemaakte oplossing
In nauwe samenwerking met de klant ontwikkelde TGW een oplossing afgestemd op de specifieke behoeften van UpFresh. “We hadden aanvankelijk meerdere workshops per week om de noden van dit project volledig in kaart te brengen. Dat is belangrijk want enkel zo kunnen wij een oplossing voor duurzame groei op lange termijn ontwikkelen,” zegt Jan De Deken, Sales Project Manager bij TGW Northern Hub.
 
De kern van het systeem is een shuttlemagazijn met drie gangen dat een temperatuur van 2 tot 4 graden Celsius handhaaft. Het magazijn zal niet alleen dienen voor goederenopslag, maar ook als buffer voor lege bakken en orderbakken. Orders worden verzameld op drie goods-to-person PickCenter One werkstations.  Deze werkstation hebben een zeer ergonomisch, gebruiksvriendelijk ontwerp en garanderen hoge pickrates met minimale foutpercentages en maximale efficiënte. Dankzij de target sequencer zijn zij duurzaam en uiterst flexibel.
 
Naast een tray buffer, vijf manuele depalletiseerstations en een automatische depalletiseerrobot, is het systeem ook uitgerust met een volledig geautomatiseerd palletiseerproces waarbij het samenstellen van pallets in de juiste sequentie plaatsvindt zodat leveringen bij de klanten van UpFresh vlot kunnen plaatsvinden.
De flexibiliteit en ontkoppeling van de afzonderlijke zones van het fulfilmentcentrum gebeurt door meer dan anderhalve kilometer energie-efficiënte KingDriveâ rollerbanen. Alle processen worden gepland, gecontroleerd en gemonitord door de TGW Warehouse Software, die fungeert als Warehouse Control System (WCS).
 
Futureproof systeem
"Voor ons was ook het nauwe contact met het team en de snelheid en kwaliteit van de antwoorden een belangrijke factor. De vele voorbereidende meetings en de lokale aanwezigheid van het core team maakten dat we samen een oplossing kunnen bouwen, klaar voor de toekomst,” aldus Depuydt.
 
De go-live is gepland voor het voorjaar van 2024. Het systeem biedt maximale flexibiliteit, en moet onder andere helpen om pieken - zoals de kerstperiode - op te vangen. De lay-out is zo ontworpen dat het in de toekomst kan worden uitgebreid om de capaciteit te verdubbelen. “Als onderdeel van de huidige realisatie zijn we nu al aan het kijken naar mogelijke uitbreidingsfases zodat deze op de best mogelijk manier kunnen worden doorgevoerd,” zegt De Deken.

Recente nieuwsberichten

Bart Verdonck nieuwe sales manager voor België bij Hardis Group

Hardis Group, leverancier van logistieke software, heeft Bart Verdonck benoemd tot sales manager voor de Belgische markt. Hij brengt een combinatie van praktijkervaring en IT-kennis mee, die hij opdeed als leidinggevende in logistieke operaties en in uiteenlopende sales- en consultancyfuncties.

Descartes neemt 3GTMS over

Descartes Systems Group, actief in het samenbrengen van logistiek-intensieve bedrijven in handel, heeft 3GTMS (3G) overgenomen, een leverancier van oplossingen voor transportbeheer met hoofdkantoor in Columbus, Ohio.

Van Moer Logistics en WorldEx sluiten partnership voor Azië en Europa

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics gaat een strategisch partnership aan met de wereldwijde logistieke specialist WorldEx. De samenwerking markeert de eerste internationale onderneming van Van Moer, die zijn operationele sites in Antwerpen, Gent, Brussel en Grobbendonk rechtstreeks verbindt met de activa van WorldEx in China, Vietnam en Duitsland.

Vanmarcke bouwt ‘Highfrost’ diepvriesmagazijn

Het Belgische familiebedrijf Vanmarcke bedient sinds 1986 klanten uit de voedingsindustrie en retailsector met flexibele oplossingen voor koel-, diepvries- en droge opslag van levensmiddelen. Op zijn site in Gullegem – bij Kortrijk – gaat het bedrijf een volledig nieuw diepvriesmagazijn bouwen, goed voor een investering van ruim 50 miljoen euro.

Het nieuwe magazijn, dat de naam Highfrost meekrijgt, komt er op een terrein van 2,3 hectare. Het bestaat uit een hoogbouw (85m lengte, 80m breedte en 45m hoogte), een voorbouw (100m lengte en 30m breedte), kantoren en een parkeerterrein. Het nieuwe vriesmagazijn zal de opslagcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en jobs creëren voor 30 à 40 extra medewerkers.

Bol bespaart elke drie dagen ‘een voetbalveld aan karton’

Online retailer Bol bouwt zijn bestaande inpakmachines voor bestellingen van één artikel – de zogenoemde mono-inpakmachines – om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten. Dankzij de verbeterde techniek wordt 27% minder karton en 60% minder lijm gebruikt. Bovendien wordt 28% CO2-uitstoot per pakket bespaard. Ongeveer een kwart van alle pakketten die dagelijks in het Bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk worden verwerkt, worden door mono-inpakmachines ingepakt. De rest van het verpakkingsproces verloopt via geautomatiseerde multi-inpakmachines (voor bestellingen met meerdere artikelen) en middels handmatige verpakking. Bol past de nieuwe ombouwtechnologie toe in samenwerking met fabrikant CMC.

Jungheinrich richt dochteronderneming Uplift Ventures op

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft Uplift Ventures opgericht. De missie van de nieuwe dochteronderneming bestaat erin innovatieve groeibedrijven op te bouwen en te investeren in aantrekkelijke start-ups. Jungheinrich ontwikkelt daarmee naar eigen zeggen doelgericht bedrijfsactiviteiten met een hoog groeipotentieel buiten zijn kerntaken. Daarmee wil het bedrijf nieuwe markten en klantengroepen ontsluiten en de digitale transformatie in de logistiek bevorderen.

Jongere generaties gebruiken AI bij het shoppen

Consumenten zijn meer dan ooit klaar om AI toe te laten in hun winkelervaring. Vooral jongere doelgroepen staan open voor geautomatiseerde beslissingen door AI. Dat blijkt uit het zesde Connected Shoppers Report van CRM vendor Salesforce. De verwachtingen van de consument liggen in lijn met de ambities van de retailers. Driekwart is van plan het komende jaar meer te investeren in AI-technologie, vooral met het oog op klantenservice.

Millesima en nShift klinken op Europese ontwikkeling

Millesima, een internationale handelaar in fijne en zeldzame wijnen, wil zijn Europese ontwikkeling versnellen en zijn transportnetwerk in Europa in 2025 versterken. Om die strategie te ondersteunen, heeft de wijnhandelaar het nShift-platform voor bezorgbeheer en -ervaring geïmplementeerd.

Mobiele app van Carrier Transicold biedt realtime zichtbaarheid in koudeketen

Carrier Transicold heeft een mobiele applicatieversie van zijn digitale oplossing Lynx Fleet gelanceerd. De oplossing biedt vlootbeheerders, operators en chauffeurs onderweg realtime inzicht in alle compatibele systemen van Carrier Transicold. De smartphone-app is gratis voor alle Lynx Fleet-gebruikers in Europa en is ontworpen om de operationele efficiëntie van klanten te verbeteren, de kosten te verlagen en de integriteit van de koudeketen te garanderen. Carrier Transicold is onderdeel van Carrier Global Corporation, een toonaangevende speler in intelligente klimaat- en energieoplossingen.

Trova transformeert dieseltruck in elektrische vrachtwagen

Het Belgische bedrijf Trova heeft zijn eerste volledig elektrisch aangedreven vrachtwagen geleverd aan transportbedrijf Ninatrans. Opvallend daarbij is dat het niet om een nieuwe vrachtwagen gaat, maar om een bestaande dieseltruck die werd omgebouwd tot een e-truck. Die doorbraak, gerealiseerd in samenwerking met Flanders Make, Brussels Airport en met de steun van VLAIO, moet aantonen dat de elektrificatie van zwaar wegtransport sneller, betaalbaarder en volledig circulair kan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.