Stad Mechelen en VIL breiden proefproject voor duurzame stadslogistiek uit
Het Mechelse stadsbestuur koestert de ambitie tegen 2030 naar zero-emissie stadsbelevering te gaan. In het kader van het VIL-project R!sult is Stad Mechelen samen met VIL een tweede proefproject gestart met de ECOkoeriers Mechelen. Het project test het principe van een mobiele microhub waarbij de koeriers vanuit een hub met één volgeladen elektrische bestelwagen de stad inrijden.
In het eerste proefproject beleverden de cargofietsen van ECOkoeriers op een duurzame manier de Mechelse handelaars vanuit de CityHub ODTH in Mechelen-Zuid. Aansluitend start nu het tweede deel van het proefproject, waarbij een elektrische bestelwagen zich aan de Lindepoort parkeert om nog sneller en ook grotere hoeveelheden te leveren aan handelaars in de binnenstad. De bestelwagen fungeert als microhub. De finale leveringen vinden hun weg naar de handelaar per elektrische cargofiets en trailer.
Het proefproject verloopt in samenwerking met de ECOkoeriers Mechelen. Zij zijn al gestart met leveringen vanuit de CityHub ODTH naar verschillende handelaars in de binnenstad om een nulmeting in kaart te brengen. Die gegevens brengen alle last mile leveringen in kaart en geven informatie over hoe leveringspatronen nog beter te stroomlijnen.
De vraag kwam al van handelaars om meer en grotere pakketten, bijvoorbeeld meubilair, vanuit de CityHub ODTH naar de binnenstad te brengen. De elektrische cargofiets is evenwel beperkt in volume, maar met de elektrische bestelwagen als microhub kortbij kunnen de koeriers dat wel in twee of drie keer uitleveren zonder tijdverlies. Autopartners leverde een Renault Master ZE voor het project.
Het microhubconcept in Mechelen zal voor een periode van drie maanden intensief worden getest met de lokale handelaars. Voor dit project kan VIL rekenen op de steun van VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.