Spoorverbinding tussen Liège Trilogiport en China volledig operationeel
Op 8 december 2020 verwelkomde Liège Trilogiport de eerste trein die rechtstreeks uit Yiwu kwam, een stad in de provincie Zheijang in het oosten van China. Daarmee is de spoorverbinding tussen het multimodale platform Liège Trilogiport en China volledig operationeel.
De trein, die uit 41 containers bestaat, vertrok op 18 november 2020 vanuit Yiwu, een belangrijke e-commercebasis in China, en loste zijn goederen in Liège Trilogiport na een reis van meer dan 12.000 kilometer door zeven landen. Het gaat om de eerste speciale China-Liège Trilogiport goederentrein, beladen met diverse goederen (textiel, e-commerce, reserveonderdelen, led, hifi, etc.) voor verschillende Europese landen (België, Nederland, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk).
Om deze operatie te kunnen uitvoeren, sloot DPW Liège Container Terminals (Novandi Group), dat de containerterminal van Luik Trilogiport en die van Renory beheert, verschillende partnerships, in het bijzonder met spooroperator DB Cargo, om het treinverkeer tussen Yiwu en Luik Trilogiport te organiseren.
Om de spoorverbinding tot stand te kunnen brengen, werden het afgelopen jaar verschillende spoorgweginfrastructuurwerken uitgevoerd door de autonome haven van Luik, Wallonië en Infrabel. Zo investeerden de autonome haven van Luik en Wallonië bijna twee miljoen euro om de spoortoegang tot de containerterminal te realiseren. Dankzij de werken kan Liège Trilogiport nu 600 meter lange goederentreinen ontvangen en ze op de twee 320 meter lange perrons naast elkaar afhandelen.
Met de nieuwe spoorverbinding, waardoor de site verbonden is met het wereldspoornet, wil de haven van Luik niet alleen haar economische banden met China versterken, maar ook nieuwe klanten en investeerders aantrekken en het marketingpotentieel van de site vergroten.
Foto: Novandi