Savoye realiseert eerste Micro Fulfilment Center voor retailer Coop Liguria

(Advertorial) Een micro-fulfilment centrum (MFC) kan worden omschreven als een hyperlokaal distributiecentrum voor bijvoorbeeld click-and-collect en andere last-mile delivery diensten. Het MFC voor supermarktketen Coop Liguria zal binnenkort operationeel zijn in de bestaande Bolzaneto-hypermarkt in Genua. Het team van Savoye moest rekening houden met bijzondere beperkingen binnen de bestaande structuur en het ruimtegebrek door de berghellingen rondom de hypermarkt.

Het nieuwe magazijn zal de bestellingen van alle coopshop.it-klanten, het e-commerceplatform van Coop Liguria, kunnen verwerken en klaarmaken. Leden doen  hun boodschappen online en krijgen ze vervolgens thuisbezorgd of halen ze in de haven op.  Boodschappen kunnen ook gratis worden opgehaald op de parkeerplaats van bepaalde winkels of vanuit de automatische dispensers van Coop. Deze laatsten zijn 24 uur per dag toegankelijk.
 
"Dit ambitieuze project startte met een analyse die begon in februari 2021. Dankzij de vastberadenheid van het Coop-team kon het werk al eind juli aanvangen. Natuurlijk was het spannend om een project te ontwikkelen in een magazijn dat voorheen uitsluitend gebruikt werd voor de winkelvoorraden. Om deze belangrijke ruimte om te bouwen tot een MFC, hebben we nauw samengewerkt om aan alle eisen te voldoen en de optimale oplossing te vinden", vertelt Massimo Cecchinato, algemeen directeur van Savoye Italië.
 
Het MCF van Savoye is gebaseerd op het bewezen Goods-to-Person X-PTS shuttlesysteem en zal de (online) populairdere producten met een hoge omzetsnelheid gaan beheren. In het systeem zijn er zowel koel/vriesomgevingen als zones met omgevingstemperatuur. De bestellingen worden gepickt middels moderne pickstations met een geautomatiseerde aan- en afvoer. Het MFC zal een fors hogere productiviteit opleveren, maar daarnaast de medewerkers ook een fijnere werkplek bieden.
 
Er komt een apart station voor de goederenontvangst, waar op traditionele wijze zal worden gewerkt.
 
Alle activiteiten worden aangestuurd door de WES software van Savoye, zoals het  bufferen van alle bestellingen en de afstemming van de leveringen.
 
De wijze waarop de boodschappen bezorgd worden, zal ingrijpend worden gewijzigd. Zo kan Coop op verschillende tijdstippen van de dag bezorgen en daarmee de klanttevredenheid verhogen. Andere voordelen zijn het verbeterde orderverzamelproces, de ruimere  levertijden en het efficiënter beheren van de opslag van de boxen in de gangpaden van het magazijn.
 
"De pandemie heeft het winkelgedrag van onze klanten voorgoed veranderd en de afgelopen maanden hebben we een voortdurende stijging van het aantal online bestellingen gezien. Kortom, het was tijd om te investeren in nieuwe oplossingen.
De uiterst compacte oplossing van Savoye zal onze opslagcapaciteit maximaliseren, waardoor we zowel de traditionele als de online aankopen kunnen verwerken. Voor ons is deze verandering groots en ze gaat verder dan de wens om beter te presteren. Wij willen onze klanten simpelweg een totale service bieden", besluit Giovanni Clavarino, e-commerce manager bij Coop Ligurië.

Meer info: www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.