Savoye realiseert eerste Micro Fulfilment Center voor retailer Coop Liguria

(Advertorial) Een micro-fulfilment centrum (MFC) kan worden omschreven als een hyperlokaal distributiecentrum voor bijvoorbeeld click-and-collect en andere last-mile delivery diensten. Het MFC voor supermarktketen Coop Liguria zal binnenkort operationeel zijn in de bestaande Bolzaneto-hypermarkt in Genua. Het team van Savoye moest rekening houden met bijzondere beperkingen binnen de bestaande structuur en het ruimtegebrek door de berghellingen rondom de hypermarkt.

Het nieuwe magazijn zal de bestellingen van alle coopshop.it-klanten, het e-commerceplatform van Coop Liguria, kunnen verwerken en klaarmaken. Leden doen  hun boodschappen online en krijgen ze vervolgens thuisbezorgd of halen ze in de haven op.  Boodschappen kunnen ook gratis worden opgehaald op de parkeerplaats van bepaalde winkels of vanuit de automatische dispensers van Coop. Deze laatsten zijn 24 uur per dag toegankelijk.
 
"Dit ambitieuze project startte met een analyse die begon in februari 2021. Dankzij de vastberadenheid van het Coop-team kon het werk al eind juli aanvangen. Natuurlijk was het spannend om een project te ontwikkelen in een magazijn dat voorheen uitsluitend gebruikt werd voor de winkelvoorraden. Om deze belangrijke ruimte om te bouwen tot een MFC, hebben we nauw samengewerkt om aan alle eisen te voldoen en de optimale oplossing te vinden", vertelt Massimo Cecchinato, algemeen directeur van Savoye Italië.
 
Het MCF van Savoye is gebaseerd op het bewezen Goods-to-Person X-PTS shuttlesysteem en zal de (online) populairdere producten met een hoge omzetsnelheid gaan beheren. In het systeem zijn er zowel koel/vriesomgevingen als zones met omgevingstemperatuur. De bestellingen worden gepickt middels moderne pickstations met een geautomatiseerde aan- en afvoer. Het MFC zal een fors hogere productiviteit opleveren, maar daarnaast de medewerkers ook een fijnere werkplek bieden.
 
Er komt een apart station voor de goederenontvangst, waar op traditionele wijze zal worden gewerkt.
 
Alle activiteiten worden aangestuurd door de WES software van Savoye, zoals het  bufferen van alle bestellingen en de afstemming van de leveringen.
 
De wijze waarop de boodschappen bezorgd worden, zal ingrijpend worden gewijzigd. Zo kan Coop op verschillende tijdstippen van de dag bezorgen en daarmee de klanttevredenheid verhogen. Andere voordelen zijn het verbeterde orderverzamelproces, de ruimere  levertijden en het efficiënter beheren van de opslag van de boxen in de gangpaden van het magazijn.
 
"De pandemie heeft het winkelgedrag van onze klanten voorgoed veranderd en de afgelopen maanden hebben we een voortdurende stijging van het aantal online bestellingen gezien. Kortom, het was tijd om te investeren in nieuwe oplossingen.
De uiterst compacte oplossing van Savoye zal onze opslagcapaciteit maximaliseren, waardoor we zowel de traditionele als de online aankopen kunnen verwerken. Voor ons is deze verandering groots en ze gaat verder dan de wens om beter te presteren. Wij willen onze klanten simpelweg een totale service bieden", besluit Giovanni Clavarino, e-commerce manager bij Coop Ligurië.

Meer info: www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.