Savoye realiseert eerste Micro Fulfilment Center voor retailer Coop Liguria

(Advertorial) Een micro-fulfilment centrum (MFC) kan worden omschreven als een hyperlokaal distributiecentrum voor bijvoorbeeld click-and-collect en andere last-mile delivery diensten. Het MFC voor supermarktketen Coop Liguria zal binnenkort operationeel zijn in de bestaande Bolzaneto-hypermarkt in Genua. Het team van Savoye moest rekening houden met bijzondere beperkingen binnen de bestaande structuur en het ruimtegebrek door de berghellingen rondom de hypermarkt.

Het nieuwe magazijn zal de bestellingen van alle coopshop.it-klanten, het e-commerceplatform van Coop Liguria, kunnen verwerken en klaarmaken. Leden doen  hun boodschappen online en krijgen ze vervolgens thuisbezorgd of halen ze in de haven op.  Boodschappen kunnen ook gratis worden opgehaald op de parkeerplaats van bepaalde winkels of vanuit de automatische dispensers van Coop. Deze laatsten zijn 24 uur per dag toegankelijk.
 
"Dit ambitieuze project startte met een analyse die begon in februari 2021. Dankzij de vastberadenheid van het Coop-team kon het werk al eind juli aanvangen. Natuurlijk was het spannend om een project te ontwikkelen in een magazijn dat voorheen uitsluitend gebruikt werd voor de winkelvoorraden. Om deze belangrijke ruimte om te bouwen tot een MFC, hebben we nauw samengewerkt om aan alle eisen te voldoen en de optimale oplossing te vinden", vertelt Massimo Cecchinato, algemeen directeur van Savoye Italië.
 
Het MCF van Savoye is gebaseerd op het bewezen Goods-to-Person X-PTS shuttlesysteem en zal de (online) populairdere producten met een hoge omzetsnelheid gaan beheren. In het systeem zijn er zowel koel/vriesomgevingen als zones met omgevingstemperatuur. De bestellingen worden gepickt middels moderne pickstations met een geautomatiseerde aan- en afvoer. Het MFC zal een fors hogere productiviteit opleveren, maar daarnaast de medewerkers ook een fijnere werkplek bieden.
 
Er komt een apart station voor de goederenontvangst, waar op traditionele wijze zal worden gewerkt.
 
Alle activiteiten worden aangestuurd door de WES software van Savoye, zoals het  bufferen van alle bestellingen en de afstemming van de leveringen.
 
De wijze waarop de boodschappen bezorgd worden, zal ingrijpend worden gewijzigd. Zo kan Coop op verschillende tijdstippen van de dag bezorgen en daarmee de klanttevredenheid verhogen. Andere voordelen zijn het verbeterde orderverzamelproces, de ruimere  levertijden en het efficiënter beheren van de opslag van de boxen in de gangpaden van het magazijn.
 
"De pandemie heeft het winkelgedrag van onze klanten voorgoed veranderd en de afgelopen maanden hebben we een voortdurende stijging van het aantal online bestellingen gezien. Kortom, het was tijd om te investeren in nieuwe oplossingen.
De uiterst compacte oplossing van Savoye zal onze opslagcapaciteit maximaliseren, waardoor we zowel de traditionele als de online aankopen kunnen verwerken. Voor ons is deze verandering groots en ze gaat verder dan de wens om beter te presteren. Wij willen onze klanten simpelweg een totale service bieden", besluit Giovanni Clavarino, e-commerce manager bij Coop Ligurië.

Meer info: www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.