Samenwerkingstechnologieën geven bedrijven een boost

Uit een door Insight gesponsord rapport van Harvard Business Review Analytic Services, dat 421 professionals heeft bevraagd, blijkt dat meer dan 80 procent van de respondenten samenwerkingstools zeer tot uiterst belangrijk vindt om de bedrijfsdoelstellingen van hun organisaties te halen. Zelfs 90 procent van de respondenten verwacht dat samenwerkingstechnologie de komende twee jaar zeer tot uiterst belangrijk zal worden.

De positieve impact van samenwerkingstechnologie, zoals instant messaging, kantoortoepassingen, videoconferenties, smartphones en e-mail, kan de operationele efficiëntie en concurrentiekracht van organisaties merkbaar verbeteren. Het onderzoek stelde vast dat 79 procent vond dat een hogere efficiëntie een uiterst waardevol bedrijfsresultaat van samenwerkingstools is, gevolgd door verhoogde productiviteit (76%), betere bedrijfsbeslissingen (69%), hogere innovatieniveaus (63%), snellere marktintroductietijd (58%), lagere reiskosten (57%) en hogere verkoop (52%).
 
Ondanks die voordelen hebben organisaties ook problemen ondervonden met sommige aspecten van samenwerkingstools, zoals het onvermogen om onderaannemers, consultants en andere niet-medewerkers te betrekken (46%), de ingewikkelde installatie (40%) en de gebruikersonvriendelijkheid (31%).
“Om die uitdagingen aan te gaan, hebben bedrijven die innoveren in de ruimte die tools en technologieën verder uitgewerkt. We zien een snelle toename van zowel nieuwe technologieën als technologieën van de volgende generatie die speciaal zijn ontworpen met het oog op gebruikersvriendelijkheid en niet-technische eindgebruikers. Dat helpt garanderen dat de medewerkers ze gebruiken en de beloofde ROI genereren”, meent Marie del Marmol, country manager Insight BeLux.

Om een collaboratieve en competitieve werkplaats te creëren, moeten executives van C-niveau het goede voorbeeld geven. De onderzoeksresultaten gaven aan dat die verwachtingen niet helemaal zijn ingelost. Hoewel zesenzestig procent erkent dat hun collaboratieve cultuur door executives van C-niveau moet worden geleid, gelooft amper 50 procent dat hun executives in dergelijk gedrag het voortouw nemen.
“Zoals bij elke organisatorische wijziging, is het essentieel dat het senior team hierbij een leidende rol vervult. Ze moeten zich niet alleen engageren op het vlak van investeringen, maar zich er ook toe verbinden de tools zelf te gebruiken. Als een organisatie medewerkers over de hele wereld tewerkstelt en persoonlijke interacties belangrijk zijn voor de werkplaatscultuur, moeten videoconferenties een standaardpraktijk zijn. Dat kan ook de noodzaak om te reizen en de bijbehorende kosten verminderen, en zo benadrukken hoe het gebruik van deze tools een duidelijke ROI heeft, zowel op het vlak van bedrijfscultuur als van kosten”, aldus nog Marie del Marmol.

​Onderzoeksmethodologie

De enquête bestond uit een e-mailonderzoek. Er werden in totaal 421 respondenten geselecteerd uit het lezerspubliek van de Harvard Business Review. Achttien procent van de respondenten was lid van het algemeen en executive management, 10% was afkomstig uit verkoop en business development, 8% was actief in IT/software engineering, 7% in consulting, 7% in HR/opleiding en nog eens 7% in R&D/innovatie/productontwikkeling. Andere functies waren vertegenwoordigd door 6% of minder van de respondentenbasis.

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.