SAESL behaalt met ICRON de snelste omlooptijd in de MRO-sector voor de luchtvaart

(Advertorial)De bedrijfsomgeving van Reparatie, Onderhoud en Revisie (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) voor vliegtuigen is bijzonder complex en er is veel concurrentie. Bedrijven die aan de top willen komen in deze sector en er ook willen blijven, moeten optimaal nauwkeurig en snel kunnen werken, net als de uiterst geavanceerde toestellen waar ze aan werken. Aangezien bij luchtvaart-MRO het type werk en de tijd die ervoor staat steeds verandert, moeten de aanbieders flexibel en veelzijdig zijn. Ze moeten altijd klaarstaan (met de vereiste hoogopgeleide monteurs en geavanceerde technologische resources) om onvoorziene pieken en veranderingen in de vraag op te vangen.

Een van de leiders op het gebied van luchtvaart-MRO, Singapore Aero Engine Services Private Limited (SAESL), is een Trent Centre of Excellence dat is gespecialiseerd in het repareren en reviseren van de succesvolle reeks vliegtuigmotoren van Rolls-Royce Trent. SAESL is een joint venture tussen Singapore Airlines Engineering Company, Rolls-Royce en Hong Kong Aero Engine Services Limited, en is opgericht in 2001. SAESL voert wijzigingen en revisies uit voor onderdelen van motoren van het type Trent 500 (Airbus A340), Trent 700 (Airbus A330), Trent 800 (Boeing 777) en Trent 900 (Airbus A380). Hiermee is het de enige locatie ter wereld waar alle in gebruik zijnde varianten van de Trent-motor kunnen worden gerepareerd.

Uitdagingen
 

Al in 2007 was SAESL een gevestigde naam als de grootste aanbieder van restauratie, onderhoud en revisie voor Trent-vliegtuigmotoren. Maar om deze voorsprong te behouden en uit te bouwen, had SAESL een APS-systeem (Advanced Planning & Scheduling) voor de planning nodig om inzicht te krijgen in de werkzaamheden en deze te beheren.
 
Duizenden reparatieklussen tegelijk met strakke deadlines, moordende concurrentie om hightech resources en snel veranderende vraag en deadlines: de planningsafdeling van SAESL had moeite om werkbare planningen en schema’s te maken die flexibel genoeg waren voor de werkvloer.
 
Bij SAESL werd de planning grotendeels handmatig gemaakt, via spreadsheets en zonder integratie met SAP, het bestaande ERP-systeem van het bedrijf. Het gevolg was dat de planners geen schema’s konden maken die rekening hielden met de dagelijkse, dynamische complexiteit van de MRO-werkvloer en de veelvuldige schommelingen in vraag en capaciteit.
 
SAESL’s managementteam ging op zoek naar een APS-systeem waarmee het bedrijf de operationele activiteiten zou kunnen optimaliseren, om zo het gebruik en de prestaties van resources te verbeteren, productiekosten te verlagen, capaciteit te verhogen en daardoor uiteindelijk ook een hogere omzet te behalen.
 
Oplossing & resultaten
 

Na zorgvuldig verschillende opties te hebben bekeken, koos SAESL voor ICRON’s APS-systeem. En dat bleek een slimme keuze te zijn, aangezien de implementatie van dit krachtige en intelligente planningsplatform (dat voor 100% aansloot op de unieke eisen van SAESL) de planningsprocedures en servicecapaciteit van de MRO-aanbieder radicaal zou veranderen.
 
SAESL CEO John Horsburgh vertelt waarom voor de APS-oplossing van ICRON is gekozen: “ICRON toonde aan dat ze de complexiteit van de reparatie-, onderhouds- en revisiewerkzaamheden van SAESL goed begrijpen. We waren onder de indruk van hun kennis en van de kracht en flexibiliteit van het systeem. In combinatie met de redelijke prijs en snelle implementatietijd maakte dit dat ICRON voor ons de logische keuze was. Van de vele systemen die we hebben bekeken, was ICRON ook de eerste die snel de werkschema’s kan genereren op het moment dat het MRO-onderzoeksproces de werkelijke hoeveelheid werk duidelijk maakt. De webfuncties voor rapportage maken ICRON uitermate geschikt voor toekomstige verbeterde netwerken tussen SAESL en onze zakenpartners.”
 
ICRON’s APS-oplossing op maat voor SAESL bestond uit twee geïntegreerde delen: Engine Module Shop Scheduling (EMS) en Component Repair Scheduling (CRS). Dit nieuwe platform voor planning en scheduling werd eenvoudig geïntegreerd met het bestaande SAP-systeem van SAESL en leverde het hele bedrijf inzicht in de planning via een gedistribueerde webomgeving, waarmee real-time productiegegevens kunnen worden verzameld en rapporten en diagrammen kunnen worden gemaakt voor managers en andere medewerkers.
 
+++++
 
John Horsburgh / CEO SAESL: “ICRON toonde aan dat ze de complexiteit van de reparatie-, onderhouds- en revisiewerkzaamheden van SAESL goed begrijpen. We waren onder de indruk van hun kennis, van de kracht en flexibiliteit van het systeem en van de no-nonsense aanpak van ICRON. ICRON is het allereerste bedrijf dat snel de werkschema’s kan genereren op het moment dat het MRO-onderzoeksproces de werkelijke hoeveelheid werk duidelijk maakt.”
 
+++++
 
Sinds de implementatie heeft ICRON’s oplossing voor een ingrijpende verbetering gezorgd van de planningscapaciteit van SAESL en van het algemene operationele beheer en de flexibiliteit.
 
Het APS-systeem voert zes keer per dag een update en optimalisatie uit van de werkschema’s van SAESL. Dit kost telkens minder dan een half uur en stelt de leverancier van reparatie, onderhoud en revisie in staat om:
 
de dagelijkse gang van zaken effectief te besturen en te reageren op onverwachte veranderingen in vraag of capaciteit;
het gebruik en de productiviteit van resources te verbeteren;
de capaciteit, nauwkeurigheid van levertijden en klanttevredenheid te verbeteren;
overwerk en productiekosten te verlagen;
de omlooptijden van de reparaties drastisch te verminderen. 
De omlooptijd van reparaties bij SAESL is nu zelfs met stip de kortste in de hele MRO-sector, en deze recordprestatie is in hoge mate te danken aan de positieve invloed van het intelligente APS-systeem van ICRON. SAESL CEO John Horsburgh zegt instemmend: “ICRON heeft onze planningscapaciteit getransformeerd door onze reactiviteit en flexibiliteit te verbeteren.”
 
Meer informatie: www.icrontech.com

Recente nieuwsberichten

Kuehne+Nagel lanceert logistieke oplossing voor cloudinfrastructuur-sector

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel lanceert wereldwijd een logistieke oplossing die specifiek gericht is op de groeiende cloudinfrastructuur-sector. “De groei van die sector wordt verder versneld door de forse opkomst van AI. Zo voorspelt Gartner dat de uitgaven aan publieke clouddiensten in 2024 met 20,4% en in 2025 met 22,1% zullen groeien als gevolg van de opmars van AI”, aldus Kuehne+Nagel. “Klanten van cloudinfrastructuur hebben nood aan betrouwbare, veilige en schaalbare oplossingen die beantwoorden aan de specifieke behoeften van hun sector en die de veerkracht van hun supply chains vergroten.”

Uitbreiding UPS Healthcare bevordert reverse logistics en realtime monitoring

UPS heeft aangekondigd dat het twee van zijn healthcare-diensten voor Europese verzendingen uitbreidt. Enerzijds zijn de ‘UPS Pickup Point’-locaties voor laboratoriumklanten sinds kort beschikbaar in belangrijke Europese gezondheidszorgmarkten, waaronder België en Nederland. Anderzijds is ‘UPS Premier Platinum’ nu in heel Europa beschikbaar.

Plurima gestart met AutoStore-installatie van Dematic

Plurima is een Italiaanse 3PL die is gespecialiseerd in ziekenhuislogistiek en medisch datamanagement. Ook biedt de dienstverlener opslagdiensten voor particuliere ziekenhuizen. Om beter te kunnen voorzien in uitbestede farmaceutische producten en administratief voorraadbeheer, heeft Plurima aan Dematic gevraagd een automatiseringsoplossing te leveren voor zijn distributiecentrum in Caltignaga, in de Italiaanse regio Piëmont. Vanuit dat centrum worden ziekenhuizen en andere medische instellingen in de provincie Novara bevoorraad. Intussen heeft Dematic het automatiseringsproject met de installatie van een AutoStore-systeem afgerond. Het nieuwe systeem moet de prestaties van de operator voor zowel decanteren als picken verhogen en tegelijkertijd de ordernauwkeurigheid vergroten.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.