Ruim 6 op de 10 Vlamingen verkiezen duurzaamheid boven snelheid van leveren

Foto: Pixabay

In een wereld waarin we sneller dan ooit de levering van een pakketje aan huis verwachten, blijken we toch bereid te wachten als dat een duurzamere levering betekent. Dat blijkt uit een recent onderzoek van iVox in opdracht van Webfleet, de wagenparkbeheeroplossing van Bridgestone.

Volgens het onderzoek vindt bijna zes op de tien (58%) Nederlandstalige Belgen duurzaamheid belangrijker dan snelheid bij de bezorging van pakketten. Sterker nog: bijna twee derde (64%) heeft er geen probleem mee om langer te wachten in ruil voor een milieuvriendelijkere leveringsoptie. Maar zodra daar ook extra kosten bij komen kijken, haken veel mensen af. Slechts 35% van de Vlamingen is bereid én langer te wachten én extra te betalen voor een CO2-neutrale bezorging. “De vraag naar snelle en goedkope leveringen vanuit consumenten blijft toenemen, wat de verduurzaming op het vlak van last-mile delivery enkel maar bemoeilijkt” , zegt Jan-Maarten De Vries, directeur van Webfleet. “Veel bedrijven investeren in elektrificatie en slimmere routes om groener te leveren, maar die kosten lopen al snel op.” Veel consumenten willen bovendien niet meebetalen voor die slimmere routes: de helft van de Vlamingen wil geen extra kosten maken voor een CO2-neutrale levering.

Hoe verzoen je dan de vraag naar snelheid met de nood aan duurzaamheid? “Een snelle en duurzame levering lukt alleen met slimme technologie en een gedeelde verantwoordelijkheid. Zo kunnen overheden via beleid en ondersteuning mee investeren, zodat de extra kosten en inspanningen niet alleen op de schouders van logistieke spelers terechtkomen”, voegt De Vries toe.

Ook vinden Vlamingen dat de overheid een actievere rol moet opnemen, zo blijkt uit het onderzoek. Meer dan de helft (56%) vindt dat de overheid webshops moet verplichten om duurzame bezorgopties aan te bieden, zelfs als dat ten koste gaat van de levertijd. Een nog groter aandeel (73%) vindt dat grote webshops verplicht duurzaam moeten leveren, zonder dat de klant daar extra voor betaalt. Bijna vier op de tien (38%) respondenten zeggen zelfs een webshop te vermijden als ze weten dat die vervuilend levert.

Toch blijft het bewustzijn bij consumenten relatief beperkt. De helft vindt dat de overheid elektrisch vervoer moet verplichten voor leveringen door grote bedrijven, maar 69% zegt dat ze er zelf niet op letten of hun pakket met een elektrische wagen aankomt. Daarbovenop geeft 55% toe dat ze bij het online bestellen niet altijd letten op de duurzaamheid van de leveringsoptie.

“Consumenten verwachten vandaag meer dan alleen snelheid. Duurzaamheid wordt een volwaardige factor in het aankoopproces en wetgeving zoals de CSRD versnelt die evolutie”, concludeert Jan-Maarten De Vries. “Grote bedrijven moeten vandaag al rapporteren over hun impact op milieu en samenleving, en dat zal alleen maar verder toenemen. In de praktijk zien we dat steeds meer bedrijven investeren in elektrificatie en routeoptimalisering, niet alleen om aan de wetgeving te voldoen, maar ook om concurrentieel te blijven. Tegelijk is duurzaam leveren meer dan technologie. Ook hoe er gereden wordt, maakt een verschil. Chauffeurs die bijvoorbeeld rustiger rijden, verlagen niet enkel hun uitstoot, maar verhogen ook de verkeersveiligheid. De richting is duidelijk, maar de omslag vraagt samenwerking. Als we willen dat duurzame levering de standaard wordt, zonder de sector of de consument op kosten te jagen, moeten bedrijven, overheden en consumenten samen in beweging komen.”

Recente nieuwsberichten

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

DHL Express rust site in Keulen uit met SPOX-sorteerder van Vanderlande

DHL Express Duitsland gaat zijn nieuwe faciliteit in Keulen voorzien van de SPOX-sorteermachine van Vanderlande. Het is de eerste keer dat dit nieuwe type sorteermachine in een DHL-faciliteit wordt geïnstalleerd.

FlexBins AutoStore-systeem live bij QLS

QLS, de Nederlandse logistiek dienstverlener voor webshops, heeft als eerste het nieuwe FlexBins-systeem van AutoStore in gebruik genomen. De implementatie werd gerealiseerd door Lalesse Logistic Solutions.

PostNL test toepassing van robots in de bezorging

PostNL voert momenteel een reeks experimenten uit met verschillende types robots, zoals robothonden en service- en humanoïde robots. Daarmee onderzoekt het Nederlandse postbedrijf hoe robotica kan bijdragen aan de pakketbezorging met als doel de bezorger te ondersteunen en de dienstverlening met technologische innovatie te verbeteren. De tests worden uitgevoerd in samenwerking met Smartrobot Solutions.

Europese logistieke vastgoedmarkt kent structurele schaarste

Volgens een recente whitepaper van Prologis Research, getiteld Persistent Supply Constraints Position Europe For Value Growth, kampt de Europese logistieke vastgoedmarkt, met een omvang van 500 miljard euro, met een structureel tekort van meer dan 150 miljard euro. Over het hele continent zorgen aanhoudende obstakels zoals vergunningstrajecten, beperkte +grondbeschikbaarheid, arbeidskrapte en uitdagingen in het stroomnet ervoor dat het aanbod de vraag niet kan bijhouden.

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.