Ruim 6 op de 10 Vlamingen verkiezen duurzaamheid boven snelheid van leveren

Foto: Pixabay

In een wereld waarin we sneller dan ooit de levering van een pakketje aan huis verwachten, blijken we toch bereid te wachten als dat een duurzamere levering betekent. Dat blijkt uit een recent onderzoek van iVox in opdracht van Webfleet, de wagenparkbeheeroplossing van Bridgestone.

Volgens het onderzoek vindt bijna zes op de tien (58%) Nederlandstalige Belgen duurzaamheid belangrijker dan snelheid bij de bezorging van pakketten. Sterker nog: bijna twee derde (64%) heeft er geen probleem mee om langer te wachten in ruil voor een milieuvriendelijkere leveringsoptie. Maar zodra daar ook extra kosten bij komen kijken, haken veel mensen af. Slechts 35% van de Vlamingen is bereid én langer te wachten én extra te betalen voor een CO2-neutrale bezorging. “De vraag naar snelle en goedkope leveringen vanuit consumenten blijft toenemen, wat de verduurzaming op het vlak van last-mile delivery enkel maar bemoeilijkt” , zegt Jan-Maarten De Vries, directeur van Webfleet. “Veel bedrijven investeren in elektrificatie en slimmere routes om groener te leveren, maar die kosten lopen al snel op.” Veel consumenten willen bovendien niet meebetalen voor die slimmere routes: de helft van de Vlamingen wil geen extra kosten maken voor een CO2-neutrale levering.

Hoe verzoen je dan de vraag naar snelheid met de nood aan duurzaamheid? “Een snelle en duurzame levering lukt alleen met slimme technologie en een gedeelde verantwoordelijkheid. Zo kunnen overheden via beleid en ondersteuning mee investeren, zodat de extra kosten en inspanningen niet alleen op de schouders van logistieke spelers terechtkomen”, voegt De Vries toe.

Ook vinden Vlamingen dat de overheid een actievere rol moet opnemen, zo blijkt uit het onderzoek. Meer dan de helft (56%) vindt dat de overheid webshops moet verplichten om duurzame bezorgopties aan te bieden, zelfs als dat ten koste gaat van de levertijd. Een nog groter aandeel (73%) vindt dat grote webshops verplicht duurzaam moeten leveren, zonder dat de klant daar extra voor betaalt. Bijna vier op de tien (38%) respondenten zeggen zelfs een webshop te vermijden als ze weten dat die vervuilend levert.

Toch blijft het bewustzijn bij consumenten relatief beperkt. De helft vindt dat de overheid elektrisch vervoer moet verplichten voor leveringen door grote bedrijven, maar 69% zegt dat ze er zelf niet op letten of hun pakket met een elektrische wagen aankomt. Daarbovenop geeft 55% toe dat ze bij het online bestellen niet altijd letten op de duurzaamheid van de leveringsoptie.

“Consumenten verwachten vandaag meer dan alleen snelheid. Duurzaamheid wordt een volwaardige factor in het aankoopproces en wetgeving zoals de CSRD versnelt die evolutie”, concludeert Jan-Maarten De Vries. “Grote bedrijven moeten vandaag al rapporteren over hun impact op milieu en samenleving, en dat zal alleen maar verder toenemen. In de praktijk zien we dat steeds meer bedrijven investeren in elektrificatie en routeoptimalisering, niet alleen om aan de wetgeving te voldoen, maar ook om concurrentieel te blijven. Tegelijk is duurzaam leveren meer dan technologie. Ook hoe er gereden wordt, maakt een verschil. Chauffeurs die bijvoorbeeld rustiger rijden, verlagen niet enkel hun uitstoot, maar verhogen ook de verkeersveiligheid. De richting is duidelijk, maar de omslag vraagt samenwerking. Als we willen dat duurzame levering de standaard wordt, zonder de sector of de consument op kosten te jagen, moeten bedrijven, overheden en consumenten samen in beweging komen.”

Recente nieuwsberichten

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Transport & Logistics 2025: kennis die richting geeft

(Advertorial) Digitalisering, duurzaamheid, geopolitiek en de arbeidsmarkt: het zijn de thema’s die vandaag de koers van transport en logistiek bepalen. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u in drie dagen (14-16 oktober) hoe toonaangevende experts, bedrijven en federaties deze uitdagingen vertalen naar concrete oplossingen en kansen.

WDP rondt sale-and-leaseback van high bay KDL af

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft de eerder aangekondigde sale-and-leaseback met logistiek dienstverlener Kris De Leeneer (KDL) succesvol afgerond. De transactie met een investeringswaarde van 40 miljoen euro, werd gerealiseerd via een inbreng in natura.

Nieuwe managing director voor Dachser Air & Sea Logistics EMEA

De Oostenrijker Alexander Winter (foto) wordt de nieuwe managing director van de business unit Air & Sea Logistics EMEA bij logistiek dienstverlener Dachser. Vanaf 1 oktober 2025 volgt hij Marc Meier op, die het bedrijf aan het eind van de maand verlaat.

Osapiens versterkt verantwoorde inkoop en traceerbaarheid in de supply chain bij Westwing

Westwing, een Europees e-commercebedrijf gespecialiseerd in interieurproducten, schakelt softwareontwikkelaar Osapiens in om de traceerbaarheid van de supply chain te verbeteren en volledige naleving van de Europese Ontbossingsverordening (EUDR) te garanderen.

Multipharma optimaliseert logistiek en delivery management met ZetesChronos

Het farmaceutische bedrijf Multipharma beschikt over een netwerk van 243 apotheken, verspreid over heel België, en telt meer dan 1800 medewerkers. Vanwege de uiteenlopende logistieke stromen kampte het bedrijf met moeilijkheden bij het traceren van zendingen. Handmatig delivery management leidde bovendien tot fouten bij de bezorging. Om de traceerbaarheid en efficiëntie van zijn logistieke operaties te verbeteren, implementeerde het farmabedrijf ZetesChronos.

Baoli introduceert KBP 14H Li-Ion pallettruck voor zware toepassingen

Baoli, onderdeel van de intralogistieke onderneming Kion Group, lanceert de Baoli KBP 14H, een nieuwe pallettruck met Li-Ion batterij voor interne materiaalverwerking.

AI-dashcam van Geotab vermindert risicovol rijgedrag

Geotab, wereldwijd aanbieder van verbonden transportoplossingen en asset management, lanceert de GO Focus Plus AI-dashcam en het nieuwe video-intelligentieplatform. De nieuwe dashcam met dubbele lens registreert zowel wat zich vóór het voertuig als in de cabine afspeelt.

70% van de grote bedrijven gaat voor AI-gebaseerde forecasting

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner zullen wellicht zeven op de tien grote ondernemingen tegen 2030 gebruikmaken van AI-gebaseerde forecasting om de vraag te voorspellen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.