Ruim 6 op de 10 Vlamingen verkiezen duurzaamheid boven snelheid van leveren

Foto: Pixabay
In een wereld waarin we sneller dan ooit de levering van een pakketje aan huis verwachten, blijken we toch bereid te wachten als dat een duurzamere levering betekent. Dat blijkt uit een recent onderzoek van iVox in opdracht van Webfleet, de wagenparkbeheeroplossing van Bridgestone.
Volgens het onderzoek vindt bijna zes op de tien (58%) Nederlandstalige Belgen duurzaamheid belangrijker dan snelheid bij de bezorging van pakketten. Sterker nog: bijna twee derde (64%) heeft er geen probleem mee om langer te wachten in ruil voor een milieuvriendelijkere leveringsoptie. Maar zodra daar ook extra kosten bij komen kijken, haken veel mensen af. Slechts 35% van de Vlamingen is bereid én langer te wachten én extra te betalen voor een CO2-neutrale bezorging. “De vraag naar snelle en goedkope leveringen vanuit consumenten blijft toenemen, wat de verduurzaming op het vlak van last-mile delivery enkel maar bemoeilijkt” , zegt Jan-Maarten De Vries, directeur van Webfleet. “Veel bedrijven investeren in elektrificatie en slimmere routes om groener te leveren, maar die kosten lopen al snel op.” Veel consumenten willen bovendien niet meebetalen voor die slimmere routes: de helft van de Vlamingen wil geen extra kosten maken voor een CO2-neutrale levering.
Hoe verzoen je dan de vraag naar snelheid met de nood aan duurzaamheid? “Een snelle en duurzame levering lukt alleen met slimme technologie en een gedeelde verantwoordelijkheid. Zo kunnen overheden via beleid en ondersteuning mee investeren, zodat de extra kosten en inspanningen niet alleen op de schouders van logistieke spelers terechtkomen”, voegt De Vries toe.
Ook vinden Vlamingen dat de overheid een actievere rol moet opnemen, zo blijkt uit het onderzoek. Meer dan de helft (56%) vindt dat de overheid webshops moet verplichten om duurzame bezorgopties aan te bieden, zelfs als dat ten koste gaat van de levertijd. Een nog groter aandeel (73%) vindt dat grote webshops verplicht duurzaam moeten leveren, zonder dat de klant daar extra voor betaalt. Bijna vier op de tien (38%) respondenten zeggen zelfs een webshop te vermijden als ze weten dat die vervuilend levert.
Toch blijft het bewustzijn bij consumenten relatief beperkt. De helft vindt dat de overheid elektrisch vervoer moet verplichten voor leveringen door grote bedrijven, maar 69% zegt dat ze er zelf niet op letten of hun pakket met een elektrische wagen aankomt. Daarbovenop geeft 55% toe dat ze bij het online bestellen niet altijd letten op de duurzaamheid van de leveringsoptie.
“Consumenten verwachten vandaag meer dan alleen snelheid. Duurzaamheid wordt een volwaardige factor in het aankoopproces en wetgeving zoals de CSRD versnelt die evolutie”, concludeert Jan-Maarten De Vries. “Grote bedrijven moeten vandaag al rapporteren over hun impact op milieu en samenleving, en dat zal alleen maar verder toenemen. In de praktijk zien we dat steeds meer bedrijven investeren in elektrificatie en routeoptimalisering, niet alleen om aan de wetgeving te voldoen, maar ook om concurrentieel te blijven. Tegelijk is duurzaam leveren meer dan technologie. Ook hoe er gereden wordt, maakt een verschil. Chauffeurs die bijvoorbeeld rustiger rijden, verlagen niet enkel hun uitstoot, maar verhogen ook de verkeersveiligheid. De richting is duidelijk, maar de omslag vraagt samenwerking. Als we willen dat duurzame levering de standaard wordt, zonder de sector of de consument op kosten te jagen, moeten bedrijven, overheden en consumenten samen in beweging komen.”