Ruim 6 op de 10 Vlamingen verkiezen duurzaamheid boven snelheid van leveren

Foto: Pixabay

In een wereld waarin we sneller dan ooit de levering van een pakketje aan huis verwachten, blijken we toch bereid te wachten als dat een duurzamere levering betekent. Dat blijkt uit een recent onderzoek van iVox in opdracht van Webfleet, de wagenparkbeheeroplossing van Bridgestone.

Volgens het onderzoek vindt bijna zes op de tien (58%) Nederlandstalige Belgen duurzaamheid belangrijker dan snelheid bij de bezorging van pakketten. Sterker nog: bijna twee derde (64%) heeft er geen probleem mee om langer te wachten in ruil voor een milieuvriendelijkere leveringsoptie. Maar zodra daar ook extra kosten bij komen kijken, haken veel mensen af. Slechts 35% van de Vlamingen is bereid én langer te wachten én extra te betalen voor een CO2-neutrale bezorging. “De vraag naar snelle en goedkope leveringen vanuit consumenten blijft toenemen, wat de verduurzaming op het vlak van last-mile delivery enkel maar bemoeilijkt” , zegt Jan-Maarten De Vries, directeur van Webfleet. “Veel bedrijven investeren in elektrificatie en slimmere routes om groener te leveren, maar die kosten lopen al snel op.” Veel consumenten willen bovendien niet meebetalen voor die slimmere routes: de helft van de Vlamingen wil geen extra kosten maken voor een CO2-neutrale levering.

Hoe verzoen je dan de vraag naar snelheid met de nood aan duurzaamheid? “Een snelle en duurzame levering lukt alleen met slimme technologie en een gedeelde verantwoordelijkheid. Zo kunnen overheden via beleid en ondersteuning mee investeren, zodat de extra kosten en inspanningen niet alleen op de schouders van logistieke spelers terechtkomen”, voegt De Vries toe.

Ook vinden Vlamingen dat de overheid een actievere rol moet opnemen, zo blijkt uit het onderzoek. Meer dan de helft (56%) vindt dat de overheid webshops moet verplichten om duurzame bezorgopties aan te bieden, zelfs als dat ten koste gaat van de levertijd. Een nog groter aandeel (73%) vindt dat grote webshops verplicht duurzaam moeten leveren, zonder dat de klant daar extra voor betaalt. Bijna vier op de tien (38%) respondenten zeggen zelfs een webshop te vermijden als ze weten dat die vervuilend levert.

Toch blijft het bewustzijn bij consumenten relatief beperkt. De helft vindt dat de overheid elektrisch vervoer moet verplichten voor leveringen door grote bedrijven, maar 69% zegt dat ze er zelf niet op letten of hun pakket met een elektrische wagen aankomt. Daarbovenop geeft 55% toe dat ze bij het online bestellen niet altijd letten op de duurzaamheid van de leveringsoptie.

“Consumenten verwachten vandaag meer dan alleen snelheid. Duurzaamheid wordt een volwaardige factor in het aankoopproces en wetgeving zoals de CSRD versnelt die evolutie”, concludeert Jan-Maarten De Vries. “Grote bedrijven moeten vandaag al rapporteren over hun impact op milieu en samenleving, en dat zal alleen maar verder toenemen. In de praktijk zien we dat steeds meer bedrijven investeren in elektrificatie en routeoptimalisering, niet alleen om aan de wetgeving te voldoen, maar ook om concurrentieel te blijven. Tegelijk is duurzaam leveren meer dan technologie. Ook hoe er gereden wordt, maakt een verschil. Chauffeurs die bijvoorbeeld rustiger rijden, verlagen niet enkel hun uitstoot, maar verhogen ook de verkeersveiligheid. De richting is duidelijk, maar de omslag vraagt samenwerking. Als we willen dat duurzame levering de standaard wordt, zonder de sector of de consument op kosten te jagen, moeten bedrijven, overheden en consumenten samen in beweging komen.”

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.