Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Voor Righi Elettroservizi, met hoofdkantoor in Mercato Saraceno nabij Rimini, werd het inkopen van materialen steeds complexer. De afgelopen twee jaar was dat inkoopproces zelfs uitgegroeid tot een mondiale uitdaging die de dagelijkse processen beïnvloedde. Om op koers te kunnen blijven voor de groeistrategie, besloot Righi Elettroservizi snel te reageren op de veranderde supply chain omgeving. Het bedrijf is zowel nationaal als wereldwijd actief, rechtstreeks of via zijn dochterondernemingen, en wilde de opslag en de prestaties van het voorbereiden van productieorders verbeteren. Als reactie op de aanhoudende uitdagingen in de supply chain richtte Righi Elettroservizi zich op het uitbreiden van de magazijnvoorraad met als doel langere doorlooptijden aan te kunnen, waarbij bevoorrading als een cruciaal onderdeel van de strategie wordt gezien.

Het bedrijf koos de oplossing van Dematic als antwoord op de wereldwijde leveringsproblemen. Dematic installeerde een compact ‘goods-to-person’ geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem, dat geen extra vloeroppervlak vereist en de opslag van aanvullende voorraad vereenvoudigt. Geïnstalleerd op een oppervlakte van 170m², kan het standalone systeem opslag bieden voor maximaal 480m³ aan producten. De Autostore-oplossing omvat een raster van 16 niveaus met 5.800 bakken (330mm), zeven R5-robots en twee carrouselpoorten voor het orderpicken, en een enkele opslagcarrouselpoort.

De geautomatiseerde oplossing is geïntegreerd in de bestaande omgeving voor materiaalopslag, wat de efficiëntie, kwaliteit en veiligheid bevordert. De oplossing helpt ook grote hoeveelheden artikelen sneller en nauwkeuriger te verwerken, wat al heeft geleid tot een efficiënter beheer van de verwachte toename van de productievolumes. Met de Dematic-oplossing, die binnen elf maanden in bedrijf is gesteld, wordt verwacht dat de ordervoltooiing zal worden versneld en dat er vlugger aan de eisen van de klant kan worden voldaan, waardoor hun tevredenheid toeneemt. Een orderpick is nu in 35 seconden voltooid, wat een tijdsbesparing van bijna 50% betekent.

De oplossing heeft ook geleid tot een betere traceerbaarheid van materialen. Bovendien kan Righi Elettroservizi gemakkelijker de routering van materialen (aankomst, opslag en uitgang) binnen zijn faciliteit bepalen. Een bijkomend voordeel is de volledige integratie van het Autostore-systeem met het eerder geïnstalleerde WMS van het bedrijf, zonder nieuwe software-investering. Bijgevolg kunnen de warehouse managers de materiaalstroom blijven beheren met behulp van een systeem waarmee ze al vertrouwd waren.

Foto: Dematic

Recente nieuwsberichten

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Transport & Logistics 2025: kennis die richting geeft

(Advertorial) Digitalisering, duurzaamheid, geopolitiek en de arbeidsmarkt: het zijn de thema’s die vandaag de koers van transport en logistiek bepalen. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u in drie dagen (14-16 oktober) hoe toonaangevende experts, bedrijven en federaties deze uitdagingen vertalen naar concrete oplossingen en kansen.

WDP rondt sale-and-leaseback van high bay KDL af

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft de eerder aangekondigde sale-and-leaseback met logistiek dienstverlener Kris De Leeneer (KDL) succesvol afgerond. De transactie met een investeringswaarde van 40 miljoen euro, werd gerealiseerd via een inbreng in natura.

Nieuwe managing director voor Dachser Air & Sea Logistics EMEA

De Oostenrijker Alexander Winter (foto) wordt de nieuwe managing director van de business unit Air & Sea Logistics EMEA bij logistiek dienstverlener Dachser. Vanaf 1 oktober 2025 volgt hij Marc Meier op, die het bedrijf aan het eind van de maand verlaat.

Osapiens versterkt verantwoorde inkoop en traceerbaarheid in de supply chain bij Westwing

Westwing, een Europees e-commercebedrijf gespecialiseerd in interieurproducten, schakelt softwareontwikkelaar Osapiens in om de traceerbaarheid van de supply chain te verbeteren en volledige naleving van de Europese Ontbossingsverordening (EUDR) te garanderen.

Multipharma optimaliseert logistiek en delivery management met ZetesChronos

Het farmaceutische bedrijf Multipharma beschikt over een netwerk van 243 apotheken, verspreid over heel België, en telt meer dan 1800 medewerkers. Vanwege de uiteenlopende logistieke stromen kampte het bedrijf met moeilijkheden bij het traceren van zendingen. Handmatig delivery management leidde bovendien tot fouten bij de bezorging. Om de traceerbaarheid en efficiëntie van zijn logistieke operaties te verbeteren, implementeerde het farmabedrijf ZetesChronos.

Baoli introduceert KBP 14H Li-Ion pallettruck voor zware toepassingen

Baoli, onderdeel van de intralogistieke onderneming Kion Group, lanceert de Baoli KBP 14H, een nieuwe pallettruck met Li-Ion batterij voor interne materiaalverwerking.

AI-dashcam van Geotab vermindert risicovol rijgedrag

Geotab, wereldwijd aanbieder van verbonden transportoplossingen en asset management, lanceert de GO Focus Plus AI-dashcam en het nieuwe video-intelligentieplatform. De nieuwe dashcam met dubbele lens registreert zowel wat zich vóór het voertuig als in de cabine afspeelt.

Ruim 6 op de 10 Vlamingen verkiezen duurzaamheid boven snelheid van leveren

In een wereld waarin we sneller dan ooit de levering van een pakketje aan huis verwachten, blijken we toch bereid te wachten als dat een duurzamere levering betekent. Dat blijkt uit een recent onderzoek van iVox in opdracht van Webfleet, de wagenparkbeheeroplossing van Bridgestone.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.