REWE Group schakelt Witron in voor reorganisatie van logistiek

Foto: REWE

REWE Group, een toonaangevende retailgroep in Oostenrijk, heeft de Witron Group de opdracht gegeven om een sterk geautomatiseerd logistiek centrum voor droge voeding te ontwerpen, te implementeren en te beheren. De faciliteit met een oppervlakte van 135.600 vierkante meter zal dagelijks meer dan 600.000 dozen verwerken en ongeveer 2.500 winkels bevoorraden met een assortiment van ongeveer 21.000 artikelen. Het hart van het project wordt gevormd door de nieuwste generatie van Witrons OPM-oplossing met 40 COM-machines.

De REWE Group transformeert de locatie binnen zijn bestaande pand tot een duurzaam en innovatief logistiek centrum, waarin de modernste magazijntechnologieën worden geïntegreerd. Van daaruit zal het bedrijf zowel zijn Billa-, Billa Plus-, Bipa- en Adeg-supermarkten, als partners zoals tankstations bevoorraden met droge producten.

De faciliteit zal gebruikmaken van Witrons OPM- (Order Picking Machinery) en CPS- (Car Picking System) oplossingen, waardoor volledig geautomatiseerd, semi-geautomatiseerd en winkelvriendelijk stapelen van dozen op pallets en rolcontainers mogelijk wordt. Een kenmerk van de CPS-oplossing is dat medewerkers artikelen op een route-geoptimaliseerde manier picken – geleid door een pick-by-voice-systeem – uit een orderverzamelstation dat is gevuld met lagen trays, bakken en pallets. Het aanvullen wordt uitgevoerd door stapelkranen.

Kleine artikelen worden rechtstreeks uit opslagbakken in verzendbakken geplaatst op acht ergonomisch ontworpen werkstations. Dat gebeurt met behulp van de DPS-oplossing en wordt geleid door pick-by-light-technologie. Ook hier wordt het orderpickstation permanent en automatisch aangevuld door stapelkranen.

De afzonderlijke logistieke zones zijn verbonden via een netwerk van transportsystemen. Een intelligente consolidatiestrategie moet zorgen voor een optimale benutting van de ladingdragers voor winkels, wat resulteert in aanzienlijke besparingen op transportkosten.

In totaal omvat de volledige materiaalstroom bijna 550.000 opslaglocaties voor pallets, trays en bakken, meer dan 100 stapelkranen en meer dan 18 kilometer aan transportsystemen. Alle IT-, besturings- en mechanische componenten worden in eigen beheer ontwikkeld en geproduceerd in het hoofdkantoor van Witron in Parkstein.

De bouw zal in het tweede kwartaal van 2026 van start gaan en de ingebruikname is gepland voor 2031.

Nog nieuws van Witron is een aangekondigde samenwerking met Tesco. De Britse retailer heeft een investering van meerdere miljoenen ponden aangekondigd om zijn groeiende winkelnetwerk toekomstbestendig te maken.

Tesco gaat investeren in een nieuw distributiecentrum in DP World London Gateway, dat naar verwachting in 2029 zal worden geopend. Het nieuwe distributiecentrum wordt een moderne, energiezuinige locatie, uitgerust met de nieuwste technologie om de groei van Tesco te ondersteunen. Het centrum zal naar verwachting de BREEAM Outstanding-certificering behalen, waarmee het bedrijf zijn toewijding aan duurzame bouwpraktijken laat zien.

Tesco werkt samen met Witron als logistieke partner om de netwerkcapaciteit op de locatie te versterken.

Recente nieuwsberichten

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Transport & Logistiek Vlaanderen krijgt nieuwe CEO

Vanaf 1 januari 2026 wordt Johan Staes (44) de nieuwe CEO van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek. Hij volgt er Lode Verkinderen op.

Consafe Logistics lanceert GenAI-assistent ‘Astrid’ voor Astro WMS

Softwareproductbedrijf Consafe Logistics lanceert Astrid, een nieuwe generative AI-assistent die het werken met Astro WMS eenvoudiger, sneller en efficiënter moet maken. Astrid is ontworpen om gebruikers te helpen met het opzetten, configureren en oplossen van problemen in hun warehouse management systeem, op elk moment en vanaf elke locatie.

DSV en Schenker in België verenigd onder één merk

Sinds 1 november 2025 opereren transport- en logistiek dienstverlener DSV en Schenker in België als één team onder het DSV-merk.

DSV laat weten dat de integratie volgt op maanden van voorbereiding en nauwe samenwerking, waarbij er voor is gezorgd dat medewerkers, klanten en partners een vlotte overgang ervaren.

Slimmere magazijnautomatisering: inzichten van een internationale retailer

(Advertorial) Hoe transformeer je een magazijn van 100.500 m², zo groot als 14 voetbalvelden, om de groei van e-commercebestellingen aan te kunnen zonder uit te breiden?

Energiekosten beheersen met HVLS ventilatoren?

(Advertorial) De donkere dagen van november betekenen ook dat we langzaam toch echt richting de winter gaan. De dagen zijn niet alleen korter, maar ook guurder, natter en kouder.

Als beheerder van het magazijn of productiefaciliteit wil je je werknemers comfortabel en productief houden, dus de verwarming moet weer een paar stappen hoger. Echter, dat gaat ten koste van de energierekening!

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.