Retailers missen meer dan een derde van de verkopen in piekperiodes

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes toont aan dat retailers tijdens piekperiodes maar liefst 35% van de door klanten geplande uitgaven mislopen. Dat komt volgens de onderzoekers o.a. doordat aanbiedingen niet efficiënt worden beheerd. Zo ondervond maar liefst 40% van de klanten problemen met een aanbieding en besloot 45% van hen daarom het product niet te kopen. Bovendien was bij een derde van de bevraagde klanten de aanbieding die ze wilden aanschaffen niet meer op voorraad.

Bij de retailers geeft 62% toe dat ze niet beschikken over realtime-informatie over de productbeschikbaarheid. Ook is 72% niet in staat klanten te waarschuwen bij problemen met een bestelling of levering tijdens de piekperiode. Het is volgens Zetes dan ook geen verrassing dat klanten meer en meer gefrustreerd raken en ook al hun andere aankopen achterwege laten, ongeacht of ze in een fysieke winkel of online aan het shoppen zijn.
 
Nog kwam uit het onderzoek naar voren dat klanten 22% meer geneigd zijn om over te gaan tot een aankoop als het mogelijk is items te retourneren. Meer dan een kwart van de bevraagde retailers gaf echter aan dat ze minder goed in staat zijn om geretourneerde items te verwerken in piekperiodes.
Verder vindt 92% van de klanten het belangrijk op de hoogte te worden gehouden van de leveringsstatus, terwijl slechts een derde van de retailers gedetailleerde leveringsinformatie geeft tijdens piekperiodes.
Klanten met weinig tijd die in een piekperiode een fysieke winkel bezoeken, vinden bovendien dat de processen en systemen ogenschijnlijk niet op elkaar zijn afgestemd en tekortschieten. 47% van de winkelmedewerkers moet namelijk de klant alleen achterlaten als ze in het winkelmagazijn de voorraad moeten controleren.
 
Volgens Zetes staan retailers steeds meer onder druk om tijdens piekperiodes te presteren. “Opruimacties en aanbiedingen zijn erg belangrijk om klanten te trekken. Retailers die niet kunnen garanderen dat hun prijzen en aanbiedingen up-to-date zijn en dat de voorraadinformatie in alle kanalen consistent is, lopen niet alleen omzet mis, maar het kan ook hun retailer- en merkreputatie ernstig schaden. Ze moeten ervoor zorgen dat hun prijs- en etikettensystemen zowel in de winkel als online op elkaar afgestemd zijn en dat de gegevens beschikbaar en juist zijn”, luidt het.
 
Het onderzoek werd in januari 2018 uitgevoerd bij meer dan 2030 consumenten en senior executives bij ruim 120 grote retailers in Europa.

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.