Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren
Foto: Unsplash
Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.
Binnen het project Circulaire Stromen – Next Level Logistics, gaat het cluster ‘Benelux Distributie’ een simulatietool ontwikkelen voor de gedeelde en gezamenlijke voertuigvloot van Netwerk Benelux. NBX is een bestaand distributienetwerk en is erop gericht de beladingsgraad van haar leden (transportbedrijven) te optimaliseren. De simulatietool is ter ondersteuning van operationele en tactische besluitvorming en moet zorgen voor de praktische executie van dagelijkse besluiten. Dat verloopt in twee stappen:
Simulatietool: Het bestaande logistieke netwerk van NBX wordt nagebouwd in een simulatiemodel. Daarbij levert TU Eindhoven een belangrijke bijdrage. In het simulatiemodel worden verschillende methoden en meerdere scenario’s uitgewerkt. Het model zal invloed uitoefenen op tactische en strategische beslissingen. Waar bepaalde beslissingen nu reactief worden genomen, moet het model bijdragen aan het proactief zoeken naar de efficiëntste manier van werken over de gezamenlijke capaciteit heen. Bijvoorbeeld de verdeling van postcodes per transporteur optimaliseren, zodat elke transportonderneming efficiënter kan werken. Daarnaast kan het inzetten van extra hubs op strategische locaties de bereikbaarheid vergroten en de doorlooptijd van leveringen verkorten, wat leidt tot een snellere en kostenbesparende dienstverlening.
Operationeel stuurinstrument: Het ontworpen simulatiemodel moet waarde creëren voor planners door operationele besluitvorming op dagelijkse basis te ondersteunen. Dat kan bijvoorbeeld door automatisch te bepalen welke vracht aan welke rit wordt gekoppeld, zodat de routeoptimalisering verbetert. Daarnaast kan het model adviseren of vracht via een hub wordt verstuurd of direct op de eindbestemming wordt geleverd, wat zorgt voor kostenbesparing en een snellere doorlooptijd.
Niet alleen de deelnemers uit het cluster zouden van het ontwikkelde simulatiemodel kunnen profiteren. Uiteindelijk zullen de methodes, modellen, algoritmes en andere hulpmiddelen centraal worden gedeeld in een online toolbox die momenteel wordt ontwikkeld met subsidiegelden uit het project Circulaire Stromen – Next Level Logistics. Daardoor worden deze ontwikkelingen breed toegankelijk.
NBX bestaat uit: de Rooy Transport - Logistiek, CTS GROUP Europese Distributie & Logistiek, Timmerman Transport, Rabelink Logistics, FreightNed, G. van Doesburg Int. Transport BV, van Spreuwel Transport B.V., Smilda en Zn. B.V., Roertrans, Dobbe Transport B.V., De Werd Distributie, CTS Group Belgium en Chr. Vermeer Transport.