Proefproject gemeenschappelijke trailerparking evolueert naar duurzame oplossing
Jaarlijks verliest een Belgisch transportbedrijf gemiddeld 335 uren per trekker doordat vrachtwagens vast staan in de file. Met een economische waarde van 50 euro per uur, betekent dat een verlies van 16.750 euro per trekker per jaar. Uit een onderzoek van Smart Mobility (voorheen Vlaams Instituut voor Mobiliteit), een expertisecentrum van Antwerp Management School, blijkt dat een gemeenschappelijke trailerparking een groot deel van de verloren uren kan opvangen.
Een gemeenschappelijke trailerparking is een bewaakte parking, gelegen langs een filegevoelig traject. Transporteurs kunnen er geladen of lege trailers of chassis tijdelijk achterlaten waardoor ze meer flexibel kunnen omspringen met laad- en lostijden, congestie, wachtrijen en openingsuren van klanten. Daardoor kunnen ze het aantal ‘verloren uren’ verminderen en lege ritten uitsparen.
Samen met de sector voerde Smart Mobility gedurende twaalf maanden een proefproject uit. Daarbij maakten 26 transportbedrijven gebruik van een gemeenschappelijk, beveiligd terrein in de Antwerpse haven, waar zij hun trailers al dan niet geladen konden achterlaten. Samen realiseerden ze 9.264 trailerwissels aan een gemiddelde wisseltijd van slechts 11 minuten.
Bij aanvang bood de trailerparking plaats aan 38 trailers, maar dat aantal werd inmiddels uitgebreid naar 100 plaatsen. Uit het project bleek namelijk dat de voordelen die de transportbedrijven uit het gebruik van de gemeenschappelijke trailerparking halen, de kosten overtreffen. Zo goed als alle deelnemers aan het proefproject hebben besloten mee te stappen in het vervolgtraject dat perfect kan worden verdergezet zonder subsidies.
Het proefproject ‘gemeenschappelijke trailerparkings’ kwam mee tot stand met de financiële steun van Vlaio en bouwt verder op de resultaten van een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg in het kader van het Europese project ‘Grenzeloze Logistiek’. Dat onderzoek resulteerde in een masterplan dat beschrijft hoe een gemeenschappelijke trailerparking er kan uitzien en aan welke randvoorwaarden moet worden voldaan.