PostNL test toepassing van robots in de bezorging
Foto: PostNL
PostNL voert momenteel een reeks experimenten uit met verschillende types robots, zoals robothonden en service- en humanoïde robots. Daarmee onderzoekt het Nederlandse postbedrijf hoe robotica kan bijdragen aan de pakketbezorging met als doel de bezorger te ondersteunen en de dienstverlening met technologische innovatie te verbeteren. De tests worden uitgevoerd in samenwerking met Smartrobot Solutions.
In Leerdam testte PostNL verschillende bezorgscenario’s met diverse robots. Robothonden dragen pakketten naar de voordeur en ondersteunen zo bezorgers. Serveerrobots helpen bij een PostNL-punt, waardoor consumenten sneller geholpen worden. Daarnaast zette PostNL een humanoïde robot in voor het vullen van een pakketautomaat. Die humanoïde robot staat nog in de kinderschoenen en heeft verdere technische ontwikkeling nodig voordat hij in de openbare ruimte kan worden ingezet. Nu is hij bijvoorbeeld nog niet geschikt voor alle pakketformaten. Ook de robothond wordt de komende tijd verder getest.
In de pakketsortering werkt PostNL al jaren met robots. In 2021 opende PostNL in Nieuwegein een hoogtechnologisch en gerobotiseerd sorteercentrum, speciaal voor kleine pakketten. Dat sorteercentrum werkt met 175 robots voor intern transport, robotarmen die pakketten op de band leggen en tassenvulstations. Daardoor kunnen er kleine pakketten 24/7 worden gesorteerd.