Petit Forestier verkleint CO2-uitstoot met TMS van Generix Group

Petit Forestier is een Frans familiebedrijf, opgericht in 1907, dat gespecialiseerd is in koeltransport. Om zijn CO2-uitstoot te helpen verminderen en de prestaties van zijn transportactiviteiten te verbeteren doet het bedrijf een beroep op de TMS-oplossing van Generix Group.

Eind 2021 startte Petit Forestier met een groots project om zijn transportactiviteiten te optimaliseren voor zijn volledige verhuurvloot van meer dan 80.000 voertuigen, 49.000 meubelstukken en 5.700 koelcontainers, wat gevolgen heeft voor zijn hele netwerk van filialen verspreid over 20 landen, die meer dan 15.000 klanten bedienen. Om dat doel te bereiken, koos het bedrijf voor de TMS-oplossing van Generix Group en zijn mobiele chauffeursapplicatie, Supply Chain Visibility portal en Data Power tool, een business intelligence-tool voor data-analyse. Het pakket wordt vervolledigd door een module voor routeoptimalisering die wordt geleverd door Generix-partner PTV.

Het project is opgebouwd rond vijf grote doelstellingen die belangrijke pijlers vormen van de transportstrategie van de groep:

- Betere belading en rotatie van de ritten, dankzij verbeterde geografische criteria, drop-off/refill-criteria, tijdschema’s, maximalisatie van het vullen van voertuigen en optimalisering van voertuigstromen;

- Perfecte wendbaarheid en integratie van het TMS met andere bedrijfsoplossingen (ERP, klantenportaal en andere oplossingen voor bedrijfsinformatiesystemen);

- Beheersing van de transportkosten dankzij de massificatie van stromen;

- Verhoogde budgettaire en analytische controle;

- Faciliteren van interne en externe samenwerking voor alle fasen van transportopdrachten, van inkooporder tot facturering en levering.

Petit Forestier zegt met het TMS van Generix Group te kunnen vertrouwen op een veilige oplossing voor het beheer van de transportvloot om al zijn activiteiten in de vele landen waar het bedrijf actief is te monitoren en ondertussen zijn ecologische voetafdruk, in overeenstemming met zijn MVO-strategie, te verkleinen.

Foto: Petit Forestier

Recente nieuwsberichten

DHL en Deutsche Post volgen rolcontainers met smart trackers van Sensolus

Postbezorgers Deutsche Post en DHL versterken hun samenwerking met Sensolus, een Gentse IoT scale-up gespecialiseerd in het beheren van assets. De logistieke spelers hebben intussen bijna een miljoen rolcontainers en briefwagens uitgerust met smart trackers van Sensolus. Daardoor kunnen ze hun assets zo optimaal mogelijk inzetten en schommelingen in pakketvolumes beter opvangen. Niet alleen verlopen de leveringen efficiënter en betrouwbaarder, het wordt ook eenvoudiger om het gebruik van rolcontainers door derden te monitoren en verliezen te beperken.

Weerts Supply Chain huldigt logistieke hub van 68.000m² in

Weerts Supply Chain (WSC) heeft zijn nieuwe logistieke centrum aan de Rue Georges Tourneur in Charleroi ingehuldigd

Domino brengt Mx-Serie elektrisch aangedreven pallet-etiketteersysteem

Domino Printing Sciences, aanbieder van end-to-end codeeroplossingen, lanceert zijn nieuwe Mx-Serie elektrisch aangedreven pallet-etiketteersysteem, de Mx350i-eP. Met de nieuwe reeks wil Domino aan de veranderende behoeften van de internationale logistieke sector voldoen.

Tiago Conceição wordt president van Zetes Goods ID

Vanaf 1 april 2025 is Tiago Conceição (foto) de nieuwe president van de divisie Goods ID van Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering en persoonsidentificatie. In zijn nieuwe rol volgt Tiago Conceição zijn voorganger Juan José Martínez op, die de functie sinds 2012 bekleedt en zal terugtreden.

DP World stelt Edi Cioran aan als CEO van Antwerp Gateway

Edi Cioran (foto) is aangesteld als de nieuwe CEO van DP World in Antwerpen.

Edi Cioran staat al meer dan twintig jaar mee aan de leiding van DP World’s operaties in Europa. In 2022 werd hij CEO van DP World in Frankrijk. Daarvoor bekleedde hij senior functies zoals operations manager bij DP World Constanta in Roemenië en manager van Global Operations Efficiency bij het hoofdkantoor in Dubai. Eerder vervulde hij senior managementrollen bij bedrijven als A.P. Moller–Maersk en APM Terminals.

Bleckmann verviervoudigt zijn Kardex AutoStore

Logistiek dienstverlener Bleckmann, gespecialiseerd in fashion fulfilment en end-to-end supply chain management, heeft de uitbreiding van zijn Kardex AutoStore systeem in zijn Belgische warehouse in Grobbendonk versneld voltooid. Het oorspronkelijke plan bestond erin de uitbreiding gefaseerd over meerdere jaren uit te voeren, met als doel bijna 100.000 bins en 71 robots te bereiken. Bleckmann besloot echter de volledige uitbreiding naar eind 2024 te vervroegen. Kenmerkend voor Bleckmann is dat de logistiek dienstverlener een multi-client AutoStore oplossing aan meerdere klanten kan aanbieden.

Onderzoek Manhattan onthult succesfactoren voor unified commerce

Manhattan Associates en Google Cloud presenteren de bevindingen van de 2025 Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail. Het onderzoek, uitgevoerd door Incisiv, beoordeelde 220 retailers op meer dan 300 capaciteiten, verspreid over vier belangrijke ervaringsgebieden: winkelen, betalen, fulfilment en service. Op basis van aankopen, retouren en klantinteracties via digitale en fysieke kanalen, identificeert de Benchmark belangrijke kenmerken van goed presterende retailers en onthult het kansen voor merken om de klantwaarde te verbeteren en hun activiteiten te moderniseren.

Veelzijdig. Betrouwbaar. Rendabel.

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren, zowel binnen productie als in distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening omvat planning, analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

Roy Meter nieuwe managing director bij Lyreco Benelux

Lyreco Benelux, distributeur van werkplekproducten en -oplossingen, heeft Roy Meter (foto) aangesteld als nieuwe managing director. Hij volgt daarmee Paul Vieijra op die in april 2025 officieel met pensioen gaat.

Werkgevers in transport en logistiek blijven aanwerven

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zouden werkgevers in de transport- en logistieke sector ook in het tweede kwartaal van 2025 medewerkers blijven rekruteren. Maar liefst 45% van de werkgevers in de sector die in januari werden bevraagd, verwacht tegen eind juni 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 17% een vermindering voorziet. Daarnaast verwacht 38% van de werkgevers geen enkele verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.