Petfood e-tailer Zoomalia breidt intralogistiek uit met Boa Concept
Zoomalia, dat in 2009 door de huidige CEO Pierre-Adrien Thollet werd opgericht, realiseerde in 2019 een groei van 60% met een omzet van bijna 40 miljoen euro. Om aan de blijvende groei en het toenemende aantal bestellingen te kunnen blijven voldoen, besloot de Franse e-tailer gespecialiseerd in de online verkoop van dierenvoeding, zijn intralogistieke installatie uit te breiden. De keuze viel daarbij op de Plug-and-Carry-oplossing van Boa Concept.
De installatie, aanvankelijk voorzien voor een cel van 6000m², evolueerde al snel naar een ambitieuzer project waarbij drie cellen op drie niveaus werden uitgerust om te reageren op de aanzwellende orderstroom.
Alle processen werden geautomatiseerd om de verzending van meer dan 10.000 pakketten per dag mogelijk te maken. Zo kwamen er dozenvormmachines op het gelijkvloers en werd een systeem van ordervoorbereidinsgsstations voorzien, verdeeld over de drie niveaus. Verder worden de dozen volgens hun inhoud in hoogte aangepast, gelabeld en per transporteur gesorteerd.
Het Plug-and-Carry-systeem, aangestuurd door Boa Drive, werkt zowel samen met de eigen IT-oplossing van Zoomalia als met een WMS in SAS-modus om de ordervoorbereiding en de herbevoorrading van de verschillende opslagruimtes te beheren. De orders worden gepland, rekening houdend met de zeer heterogene afmetingen (tot 800x400mm) en gewichten (tot 30kg) van de pakketten. Doordat de zendingen in omvang worden aangepast en gereduceerd, kan Zoomalia ook de impact op het milieu verminderen.