OVERWEEGT U EEN GOODS-TO-PERSON (GtP) SYSTEEM? 12 VRAGEN VOOR U BEGINT

(advertorial)
1. WAARVOOR IS HET GESCHIKT?
Een GtP oplossing dient de efficiëntie van het orderverzamelen te verhogen en de logistieke kosten te verlagen. Ze is ook geschikt voor bijvoorbeeld de tijdelijke opslag van gepickte bestellingen. Het is belangrijk om twee soorten goederenstromen tegelijkertijd te kunnen verwerken, hetzij bij aanvang of in de toekomst.

2. HOE REACTIEF IS HET SYSTEEM?
De reactietijd van het systeem wordt gemeten vanaf het moment dat de order door het WMS of ERP wordt verzonden tot de start van het orderverzamelen op de werkvloer. Des te beter de reactietijd, des te sneller kan een systeem bestellingen verwerken.

3. IS DEZE OPLOSSING IN EEN BESTAAND MAGAZIJN TE INTEGREREN ?
Een GtP-oplossing wordt vaak gebruikt naast andere orderpickprocessen (handmatig of geautomatiseerd), zoals van SKU’s met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid of producten met ongewone afmetingen. Een GtP-oplossing moet in bestaande situaties kunnen worden geïmplementeerd.

4. VOOR WELK TYPE ORDERS IS HET GESCHIKT?
Een GtP-oplossing moet elk ordertype kunnen verwerken. Het moet niet uitmaken of een order veel of weinig orderregels heeft.

5. WAT ZIJN DE PRESTATIES VAN HET WERKSTATION?
De prestaties van de werkstations zijn cruciaal voor een goede terugverdientijd van het GtP-systeem. Deze worden bepaald door het mechanische ontwerp, de specifieke kenmerken van de pickactiviteit en het aantal bestellingen die parallel wordt verzameld. Producten van eenzelfde bestelling moeten van groot naar klein worden aangevoerd om onnodig te tillen en puzzelen te vermijden.

6. WAT IS DE IMPACT OP DE MEDEWERKER?
Hogere prestaties betekent ook een hoger aantal herhalingen van dezelfde handelingen. Om de fysieke belasting te beperken, is het essentieel dat de pick- en plaatsbewegingen tussen schouder- en heuphoogte plaatsvinden. Schuin aangevoerde bakken minimaliseen de belasting.

7. VOOR WELKE KWALITEIT VAN ORDERVERZAMELEN IS HET GESCHIKT?
Het werkstation moet een hoog kwaliteitsniveau van orderverzamelen garanderen. Eenvoudige processen, duidelijke informatie en instructies voor de medewerker en een minimum aan pick- of putopties zorgen voor minder fouten.

8. HOEVEEL RUIMTE NEEMT DE OPLOSSING IN BESLAG?
De ingenomen ruimte is het gevolg van het aantal SKU’s dat moet worden opgeslagen, de voorraad per SKU, de eisen ten aanzien van de goederenstroom en de beperkingen van de beschikbare oppervlakte. Dat geldt voor zowel een bestaand als een nieuw magazijn.

9. VOOR WELKE HOEVEELHEDEN SKU’S IS HET GESCHIKT?
Het systeem moet de benutting van de ingenomen ruimte maximaliseren, door lege opslaglocaties tot een minimum te beperken en door de voorraadvolumes zo goed mogelijk aan te passen aan de bestelde hoeveelheden per SKU. Dit wordt bepaald door het mechanisch ontwerp, de ruimte voor de transportsystemen, eisen van verzekeraars zoals een sprinklerinstallatie en de flexibiliteit in de keuze van product opslag (afmetingen, bakken met indelingen).

10. WELKE MECHANISMEN ZIJN ER OM DE OPSLAGEFFICIENCY TE WAARBORGEN?
Het is noodzakelijk om de operationele processen goed te kennen, zoals de opslag- en voorraadeisen of preventieve en corrigerende methoden voor een maximale benutting van het opslagsysteem.

11. WELK ONDERHOUD IS ER NODIG?
Belangrijk is dat onderhoud wordt uitgevoerd zonder de rest van het systeem te verstoren. Het eventueel vervangen van shuttles moet snel worden uitgevoerd.

12. IS BEGELEIDING EN SUPPORT BESCHIKBAAR?
Het implementeren van een GtP-oplossing heeft zowel impact op de teams als op de processen. De juiste partner zorgt voor een zo efficiënt mogelijke overgangsperiode door bijvoorbeeld training van de medewerkers, assistentie tijdens de overgang, e-learning en training voor nieuwe gebruikers en het monitoren van KPI’s en de prestaties.

SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

BITO zoekt talent – Become a BIT of us!

(Advertorial) BITO zoekt een Technisch Commercieel Adviseur met ervaring in technische verkoop. Werk mee aan slimme logistieke oplossingen die bedrijven vooruithelpen en zet jouw expertise in binnen een sterk internationaal team!

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen:

Veiligheid op het laadperron blijft een uitdaging in de logistiek

(Advertorial) Slimmere systemen, automatisatie en moderne technologie zoals Industriële Internet of Things (IIoT) of Articial Intelligence (AI) bieden ons steeds meer mogelijkheden om het werk op en rond het laadperron veiliger te maken.

PICS Belgium en VCARE Academy sluiten partnership

VCARE Academy is een kennisinstituut, gevestigd in Toronto, Canada, dat zich hoofdzakelijk op de waardeketen richt.

Burg Group verdubbelt capaciteit door upgrade palletiseermachine

Burg Group is een Nederlandse producent van natuurazijn en siroop, met hoofdzetel in Heerhugowaard. Naast Nederland heeft de onderneming productielocaties in België, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië en de Verenigde Staten. Recent heeft de azijnproducent de capaciteit van zijn palletiseermachine verdubbeld door een extra invoerbaan toe te voegen. De upgrade van deze Qimarox-machine was onderdeel van de verhuizing van een productielijn van het Belgische Roosdaal naar Heerhugowaard. De upgrade werd uitgevoerd door Qimarox Upgrading & Services (QU&S).

Turkse retailgroep Eren Perakende automatiseert DC met Dematic

De Turkse retailgroep Eren Perakende heeft Dematic, aanbieder van supply chain automatisering, geselecteerd voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Istanbul. Met het project wil het retailbedrijf de operationele efficiëntie verbeteren en voldoen aan de groeiende marktvraag.

Wago breidt AMR-vloot uit met vier SOTO-robots

Het Duitse bedrijf Wago is gespecialiseerd in verbindingen en automatiseringstechnologie. Na een succesvol demonstratieproject met SOTO-robots, dat sinds 2023 in bedrijf is, heeft Wago besloten de Mobile Robot oplossing op te schalen. In de toekomst zullen in totaal vier SOTO’s van het Jungheinrich-dochterbedrijf Magazino de volautomatische aan- en afvoer van spuitgietmachines met dragers van kleine ladingen in drieploegendienst overnemen.

Transuniverse neemt dedicated megatrailers voor Maghreb-trafiek in gebruik

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem, gespecialiseerd in groepage, heeft zes op maat ontworpen opleggers in gebruik genomen voor zijn regelmatige lijndiensten op Marokko en Tunesië. De opleggers zijn flexibel in te richten voor dubbellaags transport van pallets op de heenreis en hangend vervoer van textiel op de terugreis.

Nieuwe CEO bij Ahlers Logistics

Ahlers Logistics, de in Antwerpen gevestigde internationale logistiek dienstverlener, heeft de Nederlander Dave Van den Bos (49) benoemd tot nieuwe chief executive officer.

Raja Group lanceert de FillPak Mini papierkussenmachine in Europa

Raja Group, distributeur van verpakkingsmateriaal, brengt vanaf september 2025 de FillPak Mini op de markt in zestien Europese landen. De FillPak Mini is een compacte papierkussenmachine ontwikkeld door jarenlange partner Ranpak.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.