Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Foto: Pixabay

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

Bijna één op de drie Europese bedrijven (32%) ziet regelgeving als een belangrijke belemmering voor langetermijninvesteringen, zo blijkt uit een recent onderzoek van Deloitte. Het onderzoek is gepresenteerd in de vorm van een scorekaart die een overzicht biedt van verschillende prioriteitsgebieden. Daaruit blijkt dat de complexiteit van de Europese industrie aanzienlijke uitdagingen met zich meebrengt, iets wat ook in België zichtbaar is. De scorekaart is bedoeld om transparantie te bevorderen en feitelijke inzichten te bieden in zowel de concurrentiepositie van de Europese industrie als de impact van aankomende beleidsmaatregelen. Een andere opvallende conclusie uit het onderzoek is dat de vergunningsprocedures voor industriële projecten in de EU het langst duren, met doorlooptijden voor grote projecten tot wel negen jaar, ongeveer anderhalve tot twee keer langer dan het gemiddelde in de VS. Ter vergelijking: China hanteert een gestroomlijnd proces dat vaak drie tot vijf keer sneller is dan in de EU, waarbij vergunningen voor prioritaire sectoren binnen enkele maanden worden afgehandeld. Het onderzoek belicht daarnaast ook de sterke punten en mogelijkheden voor verbetering in Europa, wat van cruciaal belang is in een tijd waarin industrieën met aanzienlijke uitdagingen kampen.

Europese en Belgische industrie in perfecte storm

De industriële productie in de EU is de afgelopen twee jaar met meer dan 10% gedaald en de netto-invoer van energie-intensieve producten is de afgelopen jaren binnen de EU gestegen. In de staalindustrie is de EU bijvoorbeeld in een decennium veranderd van een netto-exporteur naar een netto-importeur. Met een daling van 12,7% van de industriële productie in de afgelopen 2 jaar is de daling in België nog groter. In de Belgische chemische industrie ligt de benutting van de productiecapaciteit momenteel rond de 70%, wat aanzienlijk lager is dan de historische trend.

“Bedrijven in België zijn al een tijdje aan het trappelen om het hoofd boven water te houden”, zegt Rolf Driesen, CEO van Deloitte België. “Als we er niet in slagen een sterke maakindustrie in België en Europa te behouden, lopen we het risico onze economische fundamenten uit te hollen en ons concurrentievoordeel op het wereldtoneel te verliezen. Het vertrek van grote spelers in de industrie zou niet alleen tot banenverlies leiden, maar zou ook hele supply chains en kleinere bedrijven die afhankelijk zijn van deze grotere bedrijven ontwrichten.” De CEO benadrukt dat er actie nodig is. En net omdat gerichte actie data vereist, heeft Deloitte zijn scorekaart ontwikkeld. Die moet bedrijven de nodige inzichten en kennis bieden om industriële complexiteit te doorgronden, erop te anticiperen en er effectief mee om te gaan, met oog voor zowel uitdagingen als kansen.

De scorekaart illustreert de perfecte storm waarmee de industrie wordt geconfronteerd en de impact van hoge energieprijzen en energieafhankelijkheid. Frederik Debrabander, industry leader Energy, Resources & Industrials bij Deloitte, stelt: "De recente waarschuwing van Essenscia, de federatie van de chemische industrie, over de mogelijke verdubbeling van de tarieven voor het hoogspanningsnet van Elia onderstreept de kritieke uitdagingen waarmee Belgische bedrijven op dit vlak worden geconfronteerd in een tijd waarin de elektriciteitsprijzen voor industriële gebruikers in Europa gemiddeld twee tot drie keer hoger zijn dan in de VS en twee keer zo hoog als in China. Voor aardgas betaalt Europa zelfs vier tot vijf keer zoveel als de VS. De EU is ook sterk afhankelijk van de invoer van energie: 63% van de Europese energie komt uit het buitenland. China heeft een aanzienlijk lagere afhankelijkheid van 21%, terwijl de VS al vijf jaar een netto-exporteur van energie is, met een exportoverschot van 7,5%. Bovendien brengt de overgang naar meer hernieuwbare energiebronnen extra uitdagingen en onzekerheden met zich mee. Niet in de laatste plaats de afhankelijkheid van niet-EU-bronnen voor essentiële kritieke grondstoffen. Zo komt 98% van de zeldzame aardmetalen in de EU uit China. Bedrijven moeten een evenwicht vinden tussen de behoefte aan groenere energieopties en de realiteit van kosten en beschikbaarheid. Het is belangrijk dat zij tijdens die transitie ondersteuning krijgen.”

Sterke punten van Europa benutten

Ondanks de uitdagingen benadrukt Deloitte dat de EU over aanzienlijke sterke punten beschikt die een stevige uitgangspositie bieden voor toekomstige groei en concurrentievermogen op het wereldtoneel. Vooral op het gebied van innovatie in groene technologieën loopt de EU voorop, met 18 miljard euro aan durfkapitaal dat tegen 2023 werd opgehaald, vergeleken met slechts 12 miljard euro in de VS. Daarnaast heeft de EU met 29% een aanzienlijk hoger aandeel hernieuwbare energie in haar energiemix dan de VS (19%) en China (13%). De EU loopt ook voorop wat betreft de emissie-intensiteit van haar industriële producten, zo liggen de emissies in de Europese staalproductie 13% lager dan die in de VS en China, terwijl de emissies in de aluminiumproductie zelfs 50% lager liggen dan in de VS en 66% lager dan in China. Daarnaast scoort de EU opvallend goed op het gebied van plasticrecycling, met een recyclepercentage dat bijna drie keer hoger ligt dan dat van de VS.

“België beschikt over sterke industriële ecosystemen, zoals de chemische sector in Antwerpen, de biotechnologiecluster in Charleroi, de tech communities rond Imec in Leuven, de tech start-up hubs in Gent en Luik, en het cybersecurity center in Redu rond het Euro Space Center, om er maar enkele te noemen”, licht Rolf Driesen toe. “Zij zijn essentieel voor de werkgelegenheid en creëren innovatiekracht. Dat is cruciaal, want technologische vooruitgang biedt kansen. Generatieve AI kan bijvoorbeeld helpen de productiviteit in België te verhogen zonder dat er extra werkuren nodig zijn. Door werkprocessen te optimaliseren en de toegevoegde waarde per gewerkt uur te verhogen, kunnen bedrijven in Europa concurrerend blijven met die in de VS en China.”

Volgens de CEO zal het dan ook nodig zijn nieuwe technologieën te omarmen om op mondiaal niveau relevant te blijven. “Om dat te bereiken heeft Europa ook een rol te spelen”, besluit hij. “Het moet zijn structurele uitdagingen aanpakken om kapitaal aan te trekken en onnodige beperkende regelgeving rond R&D vermijden. Dat is hard nodig: de R&D-investeringen in de EU blijven achter: energie-intensieve industrieën geven 19,2 miljard euro uit aan R&D, slechts 85% van het Amerikaanse niveau en slechts 6% hoger dan China, dat op weg is om de EU binnenkort te overtreffen.”

Recente nieuwsberichten

Globalpesca kiest Dematic voor automatisering diepvriesmagazijn

Globalpesca S.p.A. is een Italiaanse leverancier van diepvriesproducten en foodservices voor de hotel-, restaurant- en cateringmarkt. Het familiebedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Gravellona Toce, ten noordwesten van Milaan in de regio Piemonte, en bestaat intussen bijna 125 jaar. Om de operationele efficiëntie in zijn nieuwe diepvriesmagazijn te waarborgen, heeft Globalpesca een overeenkomst gesloten met Dematic, dat met zijn automatiseringsoplossing voor meer opslagcapaciteit zal zorgen door de hoogte van het magazijn te benutten.

Giesecke+Devrient bevordert tracking met ultradun Smart Label

Giesecke+Devrient (G+D), een wereldwijd ‘securitytech’-bedrijf met hoofdkantoor in München, heeft het G+D Smart Label gelanceerd, een trackingoplossing die van elk pakket een IoT-apparaat moet maken. Het nieuwe Smart Label is ultradun en net iets groter dan een creditcard. G+D ontwikkelde het label in samenwerking met zijn hardwarepartner Sensos met de bedoeling kosteneffectieve en nauwkeurige locatiebepaling mogelijk te maken voor een reeks toepassingen zoals pakketbezorging en -verzending, vlootbeheer en het monitoren van de beweging van luxegoederen.

Getac lanceert nieuwe generatie ZX10 robuuste 10-inch tablet

Getac, leverancier van robuuste computer- en mobiele video-oplossingen, heeft de nieuwe generatie ZX10 gelanceerd. Deze robuuste 10-inch Android-tablet combineert een lichtgewicht ontwerp met AI-ready prestaties en intuïtieve Android-functionaliteit voor prestaties in het veld. Het toestel is ontworpen voor professionals in sectoren zoals openbare veiligheid, nutsbedrijven en transport & logistiek.

Buck Consultants International stelt nieuwe partner aan

Het logistieke en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) heeft Frank Hofstee in dienst genomen als partner Supply Chain Advice. Frank Hofstee heeft ruime ervaring als leider bij toonaangevende logistieke dienstverleners, hightech- en healthcare-bedrijven.

UPS rondt overname Frigo-Trans en BPL af

UPS heeft de overname van Frigo-Trans en het zusterbedrijf BPL afgerond. Beide bedrijven focussen zich op temperatuur- en tijdsgecontroleerde complexe logistieke oplossingen in de gezondheidszorg in Europa. Met de overname breidt UPS Healthcare de end-to-end mogelijkheden voor zijn klanten verder uit. Zij hebben volgens de dienstverlener een groeiende behoefte aan temperatuur- en tijdsgecontroleerde logistieke oplossingen wereldwijd.

Exotec benoemt Björn Joon als project operations manager Benelux

Exotec, wereldwijd actief in magazijnrobotica, heeft Björn Joon aangesteld als project operations manager voor de Benelux-regio, een belangrijke groeimarkt voor de robotbouwer.

WDP verwerft in Vilvoorde iconische site voor herontwikkeling

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft de voormalige Renault-site in Vilvoorde verworven. De site, gelegen op een industriële, multimodale locatie aan de rand van Brussel, biedt een mix van industriële gebouwen en opslagruimtes voor meerdere klanten over een lengte van bijna anderhalve kilometer. De locatie heeft een oppervlakte van ongeveer 19ha en biedt volgens de vastgoedontwikkelaar een toekomstig langetermijn herontwikkelingspotentieel in een regio waar gronden van een dergelijke omvang vrijwel niet beschikbaar zijn.

Arvato neemt ATC Computer Transport & Logistics over

Arvato, een technologiegeoriënteerde wereldwijde 3PL-dienstverlener gespecialiseerd in supply chain management en e-commerce, heeft de overname afgerond van ATC Computer Transport & Logistics, na de voltooiing van alle wettelijke en antitrust-goedkeuringen. Het Ierse ATC Computer Transport & Logistics biedt gespecialiseerd ‘high-security’ transport, ‘white glove’ leveringen en technische diensten voor ‘hyperscale’ datacenter operators, hightech expediteurs, colocatie providers en Software-as-a-Service (SaaS) bedrijven.

Galp vergroot zichtbaarheid van leveringen met cloud-oplossing van Zetes

Galp is een Portugees bedrijf dat wereldwijd actief is in de olie- en gasindustrie. Voor de bulkdistributie van LPG, benzine en diesel naar de duizenden verkooppunten in Portugal maakt het energiebedrijf gebruik van een groot wagenpark dat tijdens piekperioden tot 150 trucks kan oplopen. Bij die operatie is het essentieel dat Galp realtime inzicht in het leveringsproces heeft om fouten te voorkomen en het serviceniveau te verhogen. Daarnaast wilde de organisatie ook de productiviteit bij leveringen verhogen met behulp van GPS-navigatie en monitoring processen.

NDQ Logistics plant nieuw crossdocking-magazijn in haven Zeebrugge

De Belgische logistieke speler NDQ Logistics heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een nieuw crossdocking-magazijn in de haven van Zeebrugge. Met het nieuwe magazijn hoopt NDQ dagelijks goederen van 240 vrachtwagens – afkomstig uit heel Europa – te centraliseren om ze vervolgens snel en efficiënt te verschepen naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Dat zou een stijging van 140% betekenen t.o.v. de huidige capaciteit van 100 vrachtwagens.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.