ODTH gaat voor gefaseerde magazijnautomatisering met Movu Robotics

Foto: ODTH Rumst
Logistiek dienstverlener ODTH First Class Logistics en Movu Robotics, onderdeel van de Stow Group, hebben de eerste fase afgerond van een grootschalig automatiseringsproject op de ODTH-site in Rumst. Het resultaat is een transformatie van een traditioneel magazijn naar een softwaregestuurd, high-density logistiek centrum.
De oplossing combineert Movu atlas, het shuttle-gebaseerde ASRS-systeem (automated storage and retrieval system), met de eerste grootschalige uitrol van Movu OPS, het warehouse execution softwareplatform dat speciaal werd ontwikkeld om de Movu atlas-shuttles aan te sturen. De software is volledig in huis ontwikkeld door het R&D-team van Movu en naadloos geïntegreerd met het SAP ERP-systeem van ODTH. In een live SAP-omgeving moet die combinatie zorgen voor dynamische palletroutering, intelligente buffersturing en een gestroomlijnde controle van shuttle- en transportsystemen. De gefaseerde implementatie moet continue operationele beschikbaarheid garanderen, terwijl de automatiseringscapaciteit stapsgewijs wordt uitgebreid.
Met dit project zet Movu Robotics een concrete stap in zijn missie om ‘Accessible Automation and Compact Scalability’ aan te bieden aan magazijnen wereldwijd. “Het is de eerste keer dat onze Movu OPS-software de Movu atlas-palletshuttle volledig aanstuurt – van ontwikkeling tot integratie”, zegt Christophe Coulongeat, CEO van Movu Robotics. “Het resultaat is een naadloos geïntegreerde oplossing.”
Na voltooiing zal de Rumst-site meer dan 31.000 palletplaatsen tellen, verspreid over 14.000m² magazijnruimte. Twintig autonome Movu atlas-shuttles zullen opereren over vier verticale niveaus, aangestuurd door vijf hogesnelheidsliften. Met vijf inbound- en zeven outboundstations kan het systeem tot 6.000 palletbewegingen per dag verwerken – 3.000 inkomend en 3.000 uitgaand – zonder de 24/7-dienstverlening aan FMCG-klanten in gevaar te brengen.
De voltooiing van de eerste fase moet het fundament leggen voor de volgende fasen. Alle software-integraties en systemen zijn klaar voor uitrol in fase 2 en 3, die operationeel worden in september 2025. De finale fase gaat live in Q1 2026.
Opvallend aan het project is het duurzame ontwerp. In plaats van nieuwbouw, besloten ODTH en Movu Robotics de bestaande stellinginfrastructuur te hergebruiken. Die keuze leidde niet alleen tot lagere investeringskosten, maar voorkwam ook meer dan 680 ton CO₂-uitstoot. Ook de flexibiliteit van het systeem is opmerkelijk. Het ondersteunt zowel europallets als industriële pallets, variërend van 1.200mm breed tot 2.40 mm hoog. Daardoor kan ODTH een klantenbestand met uiteenlopende logistieke behoeften bedienen.
Door Movu atlas in een modulaire aanpak met zes fasen te implementeren, kan ODTH de operationele continuïteit behouden en tegelijk de systeemcapaciteit en intelligentie geleidelijk uitbreiden. Elke fase bouwt voort op de vorige, wat moet zorgen voor een vlotte, risicovrije schaalvergroting.
Met nog vijf implementatiefasen in het vooruitzicht zullen ODTH en Movu Robotics de automatiseringscapaciteit verder uitbreiden, extra functies voor orkestratie toevoegen en de ‘footprint’ van het systeem vergroten.
Foto: ODTH Rumst