ODTH gaat voor gefaseerde magazijnautomatisering met Movu Robotics

Foto: ODTH Rumst

Logistiek dienstverlener ODTH First Class Logistics en Movu Robotics, onderdeel van de Stow Group, hebben de eerste fase afgerond van een grootschalig automatiseringsproject op de ODTH-site in Rumst. Het resultaat is een transformatie van een traditioneel magazijn naar een softwaregestuurd, high-density logistiek centrum.

De oplossing combineert Movu atlas, het shuttle-gebaseerde ASRS-systeem (automated storage and retrieval system), met de eerste grootschalige uitrol van Movu OPS, het warehouse execution softwareplatform dat speciaal werd ontwikkeld om de Movu atlas-shuttles aan te sturen. De software is volledig in huis ontwikkeld door het R&D-team van Movu en naadloos geïntegreerd met het SAP ERP-systeem van ODTH. In een live SAP-omgeving moet die combinatie zorgen voor dynamische palletroutering, intelligente buffersturing en een gestroomlijnde controle van shuttle- en transportsystemen. De gefaseerde implementatie moet continue operationele beschikbaarheid garanderen, terwijl de automatiseringscapaciteit stapsgewijs wordt uitgebreid.

Met dit project zet Movu Robotics een concrete stap in zijn missie om ‘Accessible Automation and Compact Scalability’ aan te bieden aan magazijnen wereldwijd. “Het is de eerste keer dat onze Movu OPS-software de Movu atlas-palletshuttle volledig aanstuurt – van ontwikkeling tot integratie”, zegt Christophe Coulongeat, CEO van Movu Robotics. “Het resultaat is een naadloos geïntegreerde oplossing.”

Na voltooiing zal de Rumst-site meer dan 31.000 palletplaatsen tellen, verspreid over 14.000m² magazijnruimte. Twintig autonome Movu atlas-shuttles zullen opereren over vier verticale niveaus, aangestuurd door vijf hogesnelheidsliften. Met vijf inbound- en zeven outboundstations kan het systeem tot 6.000 palletbewegingen per dag verwerken – 3.000 inkomend en 3.000 uitgaand – zonder de 24/7-dienstverlening aan FMCG-klanten in gevaar te brengen.

De voltooiing van de eerste fase moet het fundament leggen voor de volgende fasen. Alle software-integraties en systemen zijn klaar voor uitrol in fase 2 en 3, die operationeel worden in september 2025. De finale fase gaat live in Q1 2026.

Opvallend aan het project is het duurzame ontwerp. In plaats van nieuwbouw, besloten ODTH en Movu Robotics de bestaande stellinginfrastructuur te hergebruiken. Die keuze leidde niet alleen tot lagere investeringskosten, maar voorkwam ook meer dan 680 ton CO₂-uitstoot. Ook de flexibiliteit van het systeem is opmerkelijk. Het ondersteunt zowel europallets als industriële pallets, variërend van 1.200mm breed tot 2.40 mm hoog. Daardoor kan ODTH een klantenbestand met uiteenlopende logistieke behoeften bedienen.

Door Movu atlas in een modulaire aanpak met zes fasen te implementeren, kan ODTH de operationele continuïteit behouden en tegelijk de systeemcapaciteit en intelligentie geleidelijk uitbreiden. Elke fase bouwt voort op de vorige, wat moet zorgen voor een vlotte, risicovrije schaalvergroting.

Met nog vijf implementatiefasen in het vooruitzicht zullen ODTH en Movu Robotics de automatiseringscapaciteit verder uitbreiden, extra functies voor orkestratie toevoegen en de ‘footprint’ van het systeem vergroten.

Foto: ODTH Rumst

Recente nieuwsberichten

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Prologis maakt DC minder afhankelijk van elektriciteitsnet met microgrid

In een regio waar uitbreiden vrijwel onmogelijk is door netcongestie, heeft Prologis een nieuw logistiek pand van ongeveer 23.000m² ontwikkeld dat grotendeels onafhankelijk is van het elektriciteitsnet. De locatie in het Nederlandse Almere is uitgerust met een microgrid: een lokaal energiesysteem dat zonne-energie, energieopslag en noodvoorzieningen combineert. Dat maakt het gebouw operationeel op een plek waar geen volwaardige netaansluiting beschikbaar is.

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector. Onze geautomatiseerde intralogistieke oplossingen voor diepvriesopslag en -distributie maken het mogelijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.