Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Foto: Kardex Mlog / Nutrilo

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Het concept omvat een volledig geautomatiseerd kleingoedmagazijn (Mini-Load systeem) met één gang inclusief de vereiste transportsystemen voor de in- en uitslag en voor het verplaatsen van pallets en kratten naar de productie. Het complete magazijn draait vijf dagen per week in drieploegendiensten. De omgevingstemperatuur ligt in beide magazijnzones tussen de +15°C en +30°C.

In het bijna 37,5m lange kleingoedmagazijn met 3.124 opslaglocaties kunnen tot 120 kratten per uur worden in- en uitgeslagen. De kunststof kratten met de afmetingen 600×400×420mm en 600×400×200mm wegen maximaal 25kg en worden verplaatst met een 10,22m hoge magazijnkraan van het type Kardex MDynamic 25/11. Een krattentransportsysteem met automatische besturing en systeemvisualisering is in de levering inbegrepen. De transportbanen verbinden het kleingoedmagazijn met de goederenontvangst, de productie, een smallegangenmagazijn en de pickzone.

Nadat een krat bij de ontvangst of in de productie op de transportbaan is gezet, wordt hij automatisch gewogen en daarna gescand en op contour gecontroleerd. Het besturingssysteem bepaalt op basis van de gegevens of de krat wordt ingeslagen of niet. Bij een positieve beoordeling gaat er een transportorder naar het materiaalstroombeheersingssysteem MFlow dat vervolgens door de magazijnkraan wordt uitgevoerd. Voor pickorders worden de daarvoor benodigde kleingoedkratten uit het kleingoedmagazijn afgeroepen en naar de U-vormige pickzone getransporteerd. Zodra de kratten leeg zijn gemaakt, gaan ze terug naar het kleingoedmagazijn.

Het complete magazijn met transport- en besturingssystemen werd in twaalf maanden tijd opgeleverd. Kardex Mlog produceerde het grootste deel van het magazijn zelf in Duitsland. Enkel de drie vloeropzet liftunits, de twee snelloopdeuren en de vijf branddeuren zijn afkomstig van derden.

Ook de besturingsoplossingen werden door Kardex Mlog geleverd. Het order- en locatiebeheer verloopt met het materiaalstroombeheersingssysteem Kardex MFlow, terwijl voor de visualisering van het complete magazijnsysteem Kardex MVisu wordt gebruikt. Kardex MFlow heeft interfaces naar de onderliggende besturingssystemen van de transportbanen, liftsysteem, weegapparaten en de magazijnkraan. De software communiceert ook met het WMS SAP EWM van Nutrilo. SAP fungeert als centraal hostsysteem.

Naast de bouw van het kleingoedmagazijn heeft Kardex Mlog voor Nutrilo alvast een uitbreidingsconcept voor toekomstige groei ontwikkeld. Op dezelfde locatie kan een pallethoogbouwmagazijn met vijf gangen voor de opslag van halffabricaten en eindproducten worden gerealiseerd. Vier gangen bieden plek voor meer dan 5.000 pallets van het type EURO en CP1 en twee soorten kunststof pallets met een gewicht van maximaal 1.000kg. Vier magazijnkranen van het type Kardex MSingle A 1000/18-ZT met uitschuifbare vork maken de dubbeldiepe in- en uitslag van maximaal 80 pallets per uur mogelijk. Het ongeveer 18m hoge hoogbouwmagazijn is bijna 52m lang en 30m breed.

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.