Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Om de vergroening van het logistiek transport aan te moedigen, heeft ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het voordeeltarief van nul eurocent/km vanaf 1 juli 2024 toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) zoals dat al het geval was op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU blijft echter verplicht voor ZEV. In Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.

Er worden op deze datum geen wegen met een tarief hoger dan nul toegevoegd in Vlaanderen noch in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Bovendien heeft het Waalse Gewest een deel van de N246 in Tubeke (tussen KP 0 en KP 1,45) uit het geconcedeerde netwerk overgedragen naar het gemeentelijke wegennet. Op dit traject zal dus niet langer kilometerheffing voor vrachtwagens verschuldigd zijn.

Ter herinnering, de tarieven voor de kilometerheffing zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

De software van ingeschakelde OBU’s (On Board Units) van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België zal automatisch worden geüpdatet met de nieuwe tarieven die vanaf 1 juli van kracht zijn. De zes dienstverleners zijn momenteel Axxès, Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services en W.A.G. Payment Solutions.

Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert. In België of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens en opleggertrekkende voertuigen moeten op de openbare weg in de drie gewesten altijd met een ingeschakelde OBU rijden.

Het bedrag per gereden kilometer op betalende tolwegen hangt af van drie factoren: het gewest waar de weg ligt, de MTM en de Euro-emissienorm van het voertuig. De kilometerheffing hanteert drie MTM-categorieën (meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm). Hoe hoger de Euronorm van het voertuig en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer.

Op 1 juli 2024 zullen de nieuwe tarieven te raadplegen zijn op de website van Viapass.

Foto: Viapass

Recente nieuwsberichten

Ravas 2560 Exi serie trotseert gevaarlijke omgevingen

Ravas, producent en leverancier van mobiele weegoplossingen, lanceert de Ravas 2560 Exi & Proline 2560 Exi, een explosieveilige wegende handpallettruck die speciaal werd ontworpen voor gebruik in gevaarlijke omgevingen. Het robuuste systeem met volledige ATEX-certificering maakt de wegende handpallettruck geschikt voor toepassingen – zoals vullen, mengen en doseren – in zones 1&21 (gas) of 2&22 (stof).

GXO optimaliseert voorraadbeheer met AI-gestuurde robotica

Pure-play logistiek dienstverlener GXO Logistics heeft met succes een proefperiode met een innovatieve AI-gestuurde robot afgerond. De robot voert automatische voorraadrapportages uit op de GXO-locatie in het Nederlandse Oosterhout. De technologie is ontwikkeld door Dexory, een bedrijf gespecialiseerd in robotica en data intelligence.

Dassault Systèmes en Kuka versnellen digitalisering in maakindustrie

Dassault Systèmes, aanbieder van virtuele 3D-omgevingen, en Kuka AG, leverancier van industriële automatisering en robotica, kondigen een strategische samenwerking aan om de ontwikkeling en implementatie van geavanceerde robotica-oplossingen te versnellen. De integratie van Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE-platform in het digitale mosaixx-ecosysteem van Kuka moet fabrikanten wereldwijd toegang bieden tot krachtige simulatie- en engineeringtools om hun productieprocessen te verbeteren.

Lydia Live Translation sloopt taalbarrière tussen medewerkers

Na de introductie van parallelle spraakherkenning en -weergave in 2024, stelt EPG (Ehrhardt Partner Group) nu Lydia Live Translation voor. Met die functionaliteit kan de ‘pick-by-voice’-oplossing niet alleen de reguliere picking-dialoog ondersteunen, maar ook fungeren als een intuïtieve vertaalassistent bij spontane gesprekken tussen medewerkers. Met ondersteuning voor meer dan veertig talen kunnen medewerkers hun moedertaal kiezen en onmiddellijk productief aan de slag gaan zonder taalbarrières of uitgebreide training.

Geotab lanceert datagestuurde oplossingen voor vlootoptimalisering

Geotab, een wereldwijde aanbieder van connected transportoplossingen, introduceert twee nieuwe oplossingen: Driver Risk Insights en Work Order Management.

Robots picken boodschappen voor Collect&Go

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft roboticabedrijf Exotec gekozen om een van zijn magazijnen verder te automatiseren. Door zijn magazijn in Londerzeel uit te rusten met de nieuwste generatie van Exotecs Skypod Systeem wil de food retailer de picking van online boodschappen verder optimaliseren.

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku op LogiMAT in Stuttgart - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector. Onze geautomatiseerde intralogistieke oplossingen voor diepvriesopslag en -distributie maken het mogelijk.

Ninatrans neemt Sealog uit Spanje over

De Leuvense transportonderneming Ninatrans heef Sealog S.A. overgenomen, een familiaal geleid transportbedrijf dat gevestigd is in de buurt van Madrid. De onderneming is gespecialiseerd in internationaal transport voor de automotive sector doorheen Centraal-Europa.

Misumi optimaliseert geautomatiseerde logistiek met WMS

Misumi Europe is gespecialiseerd in configureerbare componenten voor klantspecifieke machinebouw. Uit een portfolio van meer dan 20 miljoen artikelen kunnen klanten bijvoorbeeld lineaire schachten met het gewenste aantal schroefdraadomwentelingen bestellen, samen met bijpassende kogellagers en de bijbehorende schroeven. Gewoonlijk verzendt het bedrijf de complete assemblage nog dezelfde dag dat de bestelling wordt geplaatst. Vanuit het centrale magazijn levert Misumi aan heel Europa en grote delen van de Afrikaanse markt, met een gemiddelde van ongeveer 1.500 zendingen per dag. Door een groeiend ordervolume in B2B e-commerce is het bedrijf nu genoodzaakt zijn bestaande geautomatiseerde logistiek verder te optimaliseren. Voor de verdere automatisering van zijn Europese centrale magazijn in Frankfurt am Main heeft Misumi gekozen voor het LFS warehouse management systeem van EPG (Ehrhardt Partner Group).

Boehli produceert 31 ton zoutjes per dag dankzij nieuw AS/RS

Boehli is een bedrijf uit de Elzas dat gespecialiseerd is in de productie van snacks, voornamelijk gebakken producten zoals pretzels en broodstengels. De fabriek in het Franse Gundershoffen ging in 2000 open en beschikt over zeven productielijnen die snacks leveren aan meer dan 22 landen. Daarbij gaat 39% van de productie naar landen als Duitsland, Denemarken, Japan, Zuid-Korea, de Verenigde Arabische Emiraten en Australië. Opdat Boehli de dagelijkse productie zou kunnen opvoeren tot 31 ton, voorzag de Spaanse intralogistieke groep Mecalux de productiesite van twee automatische opslag- en retrieval systemen (AS/RS).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.