Montea realiseert nieuwe projecten op drie luchthavens

Als gevolg van het stijgende belang van luchtvracht en de vraag naar efficiënte vastgoedoplossingen heeft Montea drie nieuwe projecten opgestart, samen goed voor zo’n 27.000m². Het gaat om Flexport City in Luik (BE), Schiphol Logistics Park op Schiphol (NL) en Roissy Charles de Gaulle (FR).

Liege Airport

Op Liege Airport heeft Montea een erfpachtovereenkomst afgesloten met grondeigenaar Sowaer voor de ontwikkeling van een terrein van meer dan 51.000m², gelegen bij de ingang van Flexport City en grenzend aan de nieuwe afhandelingsgebouwen.

Op die site wil Montea in totaal zo’n 20.000m² aan magazijnunits en bijhorende kantoren ontwikkelen. De totale investering voor fase 1, 2 en 3 zal ca. 15 miljoen euro bedragen.

De bouw van de eerste en tweede fase – 12.200m² – gaat eerstdaags van start aangezien al een huurovereenkomst voor lange termijn werd ondertekend met Malysse-Sterima. Montea ontwikkelt voor Malysse-Sterima een hypermodern distributiecentrum van 4.700 m² magazijnruimte met 500m² kantoren. In het gebouw zullen medische kits worden gesteriliseerd en opnieuw klaargemaakt voor verzending naar Europese ziekenhuizen. Malysse-Sterima investeert zelf 4 miljoen euro in de diverse installaties voor de conditionering van de goederen.

Voor de resterende 7.000m² van fase 2 zijn de gesprekken met kandidaat-huurders volop aan de gang.

Schiphol Airport

Op het bedrijventerrein Schiphol Logistics Park kocht Montea een terrein van 15.000m². Daarop komt een nieuw distributiecentrum dat zal bestaan uit 4.500m² opslagruimte en twee kantoorunits van totaal 900m². Het project zal tegen april 2018 worden opgeleverd.

Inmiddels werd een eerste huurovereenkomst gesloten met Thomsen Select, een onderneming gericht op groepage en transport van luchtvracht, die de helft van het pand zal huren. De overige 50% en de afzonderlijke truckparking van circa 3.000m² zullen op de huurmarkt worden aangeboden.  

Deze transactie vertegenwoordigt een totale investeringswaarde van 7,12 miljoen euro.

Roissy Charles de Gaulle Airport

In Le Mesnil-Amelot, gelegen aan de luchthaven van Roissy Charles de Gaulle, kocht Montea een gebouw van 3.002m². Het distributiecentrum is opgesplitst in 2 units en verhuurd aan Facilit’Air (1.996m²) en Select Service Partners (1.006m²). De totale investeringswaarde bedraagt 3,29 miljoen euro. Montea was sinds 2008 al eigenaar van de aanpalende gebouwen en ziet deze investering dan ook als een vervollediging van een voorgaande investering. Met deze transactie heeft Montea een portefeuille van ongeveer 17.000 m² op deze luchthavenlocatie.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.