Misumi optimaliseert geautomatiseerde logistiek met WMS

Foto: Ehrhardt Partner Group / Misumi

Misumi Europe is gespecialiseerd in configureerbare componenten voor klantspecifieke machinebouw. Uit een portfolio van meer dan 20 miljoen artikelen kunnen klanten bijvoorbeeld lineaire schachten met het gewenste aantal schroefdraadomwentelingen bestellen, samen met bijpassende kogellagers en de bijbehorende schroeven. Gewoonlijk verzendt het bedrijf de complete assemblage nog dezelfde dag dat de bestelling wordt geplaatst. Vanuit het centrale magazijn levert Misumi aan heel Europa en grote delen van de Afrikaanse markt, met een gemiddelde van ongeveer 1.500 zendingen per dag. Door een groeiend ordervolume in B2B e-commerce is het bedrijf nu genoodzaakt zijn bestaande geautomatiseerde logistiek verder te optimaliseren. Voor de verdere automatisering van zijn Europese centrale magazijn in Frankfurt am Main heeft Misumi gekozen voor het LFS warehouse management systeem van EPG (Ehrhardt Partner Group).

Naast een handmatige zone met een rekkensysteem van vier verdiepingen met 240.000 opslagplaatsen en 1.000 extra palletposities voor zeer zware, grote artikelen, heeft Misumi een shuttlemagazijn op bijna 1.800m² vloeroppervlak. Dat geautomatiseerde magazijn heeft tien gangen en 22 niveaus, en biedt tot 250.000 opslaglocaties. Voor de soms kleine onderdelen gebruikt Misumi ongeveer 56.000 herbruikbare containers en een goederen-naar-persoon-pickingsysteem.

Toen het shuttlemagazijn in het warehouse management werd geïntegreerd, koos Misumi voor een flexibele oplossing. Dankzij de modulaire architectuur van LFS kon de oplossing eenvoudig worden gekoppeld aan het zelf geprogrammeerde ERP-systeem van Misumi. Bovendien is er een standaard interface voor het geval dat Misumi in de toekomst een ander ERP-systeem wil gaan gebruiken. Volgens Misumi zijn de logistieke processen met LFS transparanter geworden. “Met het oude systeem waren er slechts hier en daar controlepunten, waardoor we nooit precies konden zien wat de huidige status van elk individueel item was”, klinkt het.

Naast het WMS zal Misumi in het magazijn in Frankfurt ook extra functionaliteit van de EPG One Supply Chain Execution Suite implementeren. Zo moet het International Shipping System (ISS) zorgen voor een efficiënt beheer van meerdere transporteurs. Door de integratie van meer dan 250 transporteurs zal Misumi onder andere gebruik kunnen maken van track-and-trace-functionaliteit, een flexibele selectie van de beste koerier-, express- en vrachtdienstverleners en het automatisch afdrukken van verzendetiketten. Tegelijkertijd zal de supply chain control tower Timesquare inzichten bieden in de materiaalstroom. Het alles-in-één dashboard visualiseert alle relevante kerngegevens en moet zo meer flexibiliteit bieden in de dagelijkse magazijnactiviteiten.

Recente nieuwsberichten

FedEx huurt logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol

Prologis heeft 20.000m² logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol verhuurd aan FedEx.

De faciliteit, gelegen op 8km van de Nederlandse luchthaven, werd in 1999 gebouwd, maar is gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige energie-efficiëntie standaarden. Het magazijn beschikt over volledig elektrische kantoorwerkzaamheden en is door Prologis geüpgraded om te beantwoorden aan de specifieke operationele behoeften van FedEx. Tot de verbeteringen behoren de installatie van energiezuinige ledverlichting, een gerenoveerde kantoorruimte en vernieuwde sanitaire voorzieningen en extra structurele aanpassingen om efficiënte werkprocessen te ondersteunen.

Food retailer Rewe optimaliseert logistiek centrum met Witron

Bij de Duitse Rewe Groep is een grootschalig initiatief aan de gang waarbij de supermarktketen zijn netwerk van magazijnen optimaliseert om op lange termijn de klanten van de Rewe-winkels sneller en efficiënter van producten te voorzien. Als onderdeel van dat initiatief wordt het nationale logistieke centrum van Rewe in Neu-Isenburg uitgerust met innovatieve technologie. Daarvoor werkt de foodretailer samen met de Witron-groep, die instaat voor de implementatie van het volledig geautomatiseerde OPM-systeem. In de toekomst zal het logistieke centrum in Neu-Isenburg 2.200 winkels bevoorraden met 16.700 verschillende droge producten en op een piekdag meer dan 640.000 dozen picken.

Het nieuwe project komt er in navolging van een eerdere realisatie van Witron in het logistieke centrum van Rewe in Henstedt-Ulzburg.

Jungheinrich neemt All Exeptional in de arm voor transport binnen België

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft All Exeptional geselecteerd als nieuwe transportpartner voor het vervoer van zijn toestellen binnen België. De samenwerking werd op 1 april 2025 aangevat.

New Era kiest Katoen Natie voor omnichannel fulfilment in Europa

New Era, een internationaal lifestylemerk met diepe wortels in sport en cultuur, heeft officieel zijn Europese logistieke operatie gelanceerd in samenwerking met Katoen Natie Consumer Goods and Industry. De nieuwe activiteiten vinden plaats op het logistieke platform van Katoen Natie in Kallo, vlak bij de haven van Antwerpen, en vormen een aanvulling op New Era’s bestaande Europese supply chain. De nieuwe logistieke setup moet het merk positioneren voor een verbeterde service en snellere toegang tot belangrijke markten.

DataMondial lanceert AI-gedreven dienst voor verwerking van zeevrachttarieven

DataMondial, gespecialiseerd in remote backoffice support en data- en documentverwerking, heeft een AI-robotiseringssysteem gelanceerd voor de verwerking van zeevrachttarieven. De nieuwe dienst is ontworpen om logistiek dienstverleners sneller, efficiënter en nauwkeuriger hun zeevrachttarieven te laten beheren en offertes uit te brengen.

Bart Verdonck nieuwe sales manager voor België bij Hardis Group

Hardis Group, leverancier van logistieke software, heeft Bart Verdonck benoemd tot sales manager voor de Belgische markt. Hij brengt een combinatie van praktijkervaring en IT-kennis mee, die hij opdeed als leidinggevende in logistieke operaties en in uiteenlopende sales- en consultancyfuncties.

Descartes neemt 3GTMS over

Descartes Systems Group, actief in het samenbrengen van logistiek-intensieve bedrijven in handel, heeft 3GTMS (3G) overgenomen, een leverancier van oplossingen voor transportbeheer met hoofdkantoor in Columbus, Ohio.

Van Moer Logistics en WorldEx sluiten partnership voor Azië en Europa

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics gaat een strategisch partnership aan met de wereldwijde logistieke specialist WorldEx. De samenwerking markeert de eerste internationale onderneming van Van Moer, die zijn operationele sites in Antwerpen, Gent, Brussel en Grobbendonk rechtstreeks verbindt met de activa van WorldEx in China, Vietnam en Duitsland.

Vanmarcke bouwt ‘Highfrost’ diepvriesmagazijn

Het Belgische familiebedrijf Vanmarcke bedient sinds 1986 klanten uit de voedingsindustrie en retailsector met flexibele oplossingen voor koel-, diepvries- en droge opslag van levensmiddelen. Op zijn site in Gullegem – bij Kortrijk – gaat het bedrijf een volledig nieuw diepvriesmagazijn bouwen, goed voor een investering van ruim 50 miljoen euro.

Het nieuwe magazijn, dat de naam Highfrost meekrijgt, komt er op een terrein van 2,3 hectare. Het bestaat uit een hoogbouw (85m lengte, 80m breedte en 45m hoogte), een voorbouw (100m lengte en 30m breedte), kantoren en een parkeerterrein. Het nieuwe vriesmagazijn zal de opslagcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en jobs creëren voor 30 à 40 extra medewerkers.

Bol bespaart elke drie dagen ‘een voetbalveld aan karton’

Online retailer Bol bouwt zijn bestaande inpakmachines voor bestellingen van één artikel – de zogenoemde mono-inpakmachines – om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten. Dankzij de verbeterde techniek wordt 27% minder karton en 60% minder lijm gebruikt. Bovendien wordt 28% CO2-uitstoot per pakket bespaard. Ongeveer een kwart van alle pakketten die dagelijks in het Bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk worden verwerkt, worden door mono-inpakmachines ingepakt. De rest van het verpakkingsproces verloopt via geautomatiseerde multi-inpakmachines (voor bestellingen met meerdere artikelen) en middels handmatige verpakking. Bol past de nieuwe ombouwtechnologie toe in samenwerking met fabrikant CMC.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.