Marks & Spencer geeft grootse automatiseringsopdracht aan TGW Logistics
Foto:© TGW Logistics
De Britse retailer Marks & Spencer (M&S) en TGW Logistics, leverancier van oplossingen voor material handling, hebben een contract getekend voor een samenwerkingsproject. Het betreft een van de meest omvangrijke opdrachten in de 55-jarige geschiedenis van TGW Logistics. In Daventry (Northamptonshire, VK) zal tegen het voorjaar van 2029 een nieuw, toekomstbestendig distributiecentrum voor voedingsmiddelen met twee temperatuurzones worden voltooid. Robots zullen er cruciale taken uitvoeren, van transport tot opslag en orderverzameling tot het samenstellen van rolcontainers, en zo maximale efficiëntie mogelijk maken.
Marks & Spencer is een van de grootste retailers van het Verenigd Koninkrijk. Klanten kunnen zowel online als in een van de meer dan 1.000 winkels terecht voor kleding, voedingsmiddelen en huishoudartikelen. Het bedrijf, opgericht in 1884, telt vandaag 65.000 medewerkers en realiseerde in het afgelopen boekjaar een omzet van 13,9 miljard pond.
TGW Logistics bouwt in Daventry – ongeveer 100km ten noorden van Londen – een ‘showcase-project’ voor M&S Food, de voedingsmiddelendivisie van Marks & Spencer. De voltooiing staat gepland voor het voorjaar van 2029. Dit distributiecentrum moet volgens de partners de nieuwe referentie worden voor winkelbevoorrading in het VK. Dankzij intelligente automatisering kan M&S het aantal handmatige processtappen aanzienlijk verminderen en de precisie bij het orderpicken verhogen. Dat zal op lange termijn de logistieke kosten verlagen en de klantenservice verbeteren.
Het fulfilmentcentrum wordt verdeeld in een omgevingstemperatuurzone en een
gekoelde zone. In het gedeelte met omgevingstemperatuur komen een
hoogbouwmagazijn voor pallets en een shuttlesysteem op basis van trays, ondersteund door een vloot autonome robots die het transport van de pallets van de inkomende goederen naar de opslag verzorgen. Andere robots zullen automatisch de rolcontainers samenstellen voor de bevoorrading van de winkels. De gekoelde zone krijgt een hoogperformant shuttlesysteem dat trays buffert en ordent voor automatische dolly-bouwmachines. Beide zones zullen met elkaar worden verbonden door een energiezuinig transportnetwerk.