Manutan test groene last-mile leveringen
Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.
Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.
“Technologie speelt een cruciale rol bij het vormgeven van de toekomst van groen transport in de supply chain”, klinkt het bij Manutan. “Het gebruik van artificiële intelligentie en IoT (Internet of Things) kan de efficiëntie in de supply chain verbeteren en milieuprestaties optimaliseren. Het gebruik van slimme routeplanningssystemen helpt bijvoorbeeld onnodige kilometers te verminderen en sensoren en realtime monitoring dragen bij aan een beter beheer van energieverbruik en onderhoud van voertuigen. Zo ontvangt iedereen hun pakketje op de meest efficiënte en duurzame manier.”
Foto: Pixabay