Manhattan Associates voorspelt top 5 retailtrends voor 2019

Retailers komen steeds meer onder druk te staan om aan de groeiende eisen van consumenten te beantwoorden. Manhattan Associates heeft vijf belangrijke trends geïdentificeerd waarvan zij voorspellen dat ze de retail in 2019 zullen beheersen. Een overzicht.

1. Holistisch customer experience management
Een uitzonderlijke winkel- en servicebeleving creëren, wordt de sleutel tot succes in de retail. Veel retailers schieten daar echter tekort omdat ze niet in staat zijn een klantreis langs elk contactpunt, zowel fysiek als digitaal, effectief te managen. In 2019 zullen retailers investeren in tools en technologieën die niet alleen specifiek zijn ontworpen voor de complexiteit van de moderne retail, maar hen ook in staat stellen om echt naar hun klanten te luisteren. Dankzij bruikbare klantinzichten zullen ze betere service kunnen bieden en klantloyaliteit stimuleren. Daarbij mogen retailers de groeiende populatie van digital natives, jonge kopers die eerst zoeken naar zelfbedieningsmogelijkheden, niet over het hoofd zien. Of het nu op de klantenservice, in de winkel of online is, in 2019 moeten succesvolle retailers overal in contact kunnen komen met hun klanten.
 
2. Uitbreiding van omnichannel fulfilmentstrategieën
De ‘buy anywhere / deliver anywhere’ verwachtingen van de huidige omnichannel shoppers kunnen 2019 tot een bepalend jaar maken in de geschiedenis van retail. Voor retailers die niet de middelen of de intentie hebben om de omnichannel commerce te omarmen, ziet de toekomst er somber uit. Voor degenen die de stap naar omnichannel hebben gezet, is een voortdurende toewijding aan het nakomen van de belofte aan de klant nodig om te kunnen overleven. Retailers moeten zich inspannen om in 2019 aan de verwachtingen te kunnen voldoen.

Het magazijn wordt een cruciale factor, omdat retailers verder kijken dan de winkel en inzien dat het magazijn van essentieel belang is in de ondersteuning van omnichannel commerce. Het gebruik van robotica in nieuwe en bestaande magazijnen neemt naar verwachting sterk toe. Het vermogen van die nieuwe technologische middelen om effectief met voorraden en menselijk kapitaal om te gaan is essentieel. Als retailers hun warehouse in 2019 toekomstbestendig willen maken, moeten ze kijken naar de samenwerking tussen mens en machine om groei en efficiëntie te stimuleren.
 
3. Ship-from-store winstgevend maken
Een netwerk van winkels zou een voordeel moeten zijn ten opzichte van de grote, online warenhuizen. Maar het afhandelen van store fulfilment taken, in combinatie met klantenservice en verkoop, blijkt een grote uitdaging voor winkelmedewerkers. Winkels zijn in veel opzichten complexer dan een distributiecentrum, waardoor de traditionele sourcing-logica op basis van de ‘dichtstbijzijnde locatie’ niet werkt wanneer een groot aantal winkels aan het netwerk wordt toegevoegd. Het goede nieuws is dat de nieuwste omnichannel technologie ship-from-store tot een duurzaam, winstgevender onderdeel van de winkel kan maken. Winkelmedewerkers zijn uitgerust met intuïtieve en responsieve apps die hen door de taken van meerdere orders leiden, waarbij ze makkelijk kunnen pauzeren en hervatten. Het snel uitvoeren van orders tijdens rustige periodes wordt daarmee een praktische realiteit. Bovendien kan een ordermanagementsysteem dat in real time leert, ervoor zorgen dat fulfilment op elke locatie efficiënt en winstgevend kan worden uitgevoerd. Het systeem houdt o.a. rekening met kosten voor locatie, de kosten voor het verzenden van pakketten, prijsverlagingen, uitverkoop en de arbeidscapaciteit in de winkel.
 
4. IoT betreedt de winkel, vooral met de inzet van RFID
De nauwkeurigheid van de voorraad in de winkel vormt van oudsher een uitdaging voor retailers, omdat artikelen vaak binnen de winkel worden verplaatst, bijvoorbeeld doordat ze in pashokjes worden achtergelaten of in een andere vestiging worden teruggebracht. Naarmate retailers de uitrol van fulfilment opties in de winkel zoals click & collect en ship-from-store versnellen, is het cruciaal dat ze een hoog niveau van voorraadnauwkeurigheid in de winkel hebben.

Naarmate de kosten en omvang van RFID-technologie dalen tot een niveau waarop bedrijven RFID-chips kunnen integreren in kleinere, alledaagse producten, kunnen retailers de status van elk artikel volgen, waar het zich ook in de winkel bevindt. Dat heeft ook een positieve impact op de ervaring van het winkelpersoneel, omdat collega’s die items verzamelen voor het ophalen in de winkel of voor verzending, naar de exacte locatie van de benodigde items worden geleid. Dat betekent niet alleen dat de belofte die aan de klant wordt gedaan sneller en efficiënter kan worden vervuld, het verlaagt ook de totale kosten voor de retailer.
 
5. Slim management van retouren.
Na jaren van groei in het aantal online orders dat gratis of tegen lage kosten kan worden besteld en teruggestuurd, komen marges steeds meer onder druk te staan. Voor 2019 verwacht Manhattan Associates verschillende initiatieven van retailers om grip te krijgen op retouren.
Moderne ordermanagementtechnologie kan een accuraat en realtime inzicht in de netwerkvoorraad bieden, inclusief inbound en ontvangen retourzendingen. Zo kunnen innovatieve winkeliers op creatieve wijze op zoek gaan naar manieren om een steeds groter wordende bron van nieuwe aanvoer terug te brengen in het netwerk. Parallel daaraan kunnen retailers de impact van retouren op de omzet aanzienlijk terugbrengen door online tools te omarmen die nauwkeurige maatvoeringen berekenen, productbeschrijvingen verbeteren en gratis retourzendingen aanbieden. En wees niet verbaasd als sommige winkeliers hun beleid gaan veranderen om de negatieve impact op de marges van een groeiend segment binnen het klantenbestand, dat als notoire retourzenders kan worden beschouwd, te reduceren.

Recente nieuwsberichten

Globalpesca kiest Dematic voor automatisering diepvriesmagazijn

Globalpesca S.p.A. is een Italiaanse leverancier van diepvriesproducten en foodservices voor de hotel-, restaurant- en cateringmarkt. Het familiebedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Gravellona Toce, ten noordwesten van Milaan in de regio Piemonte, en bestaat intussen bijna 125 jaar. Om de operationele efficiëntie in zijn nieuwe diepvriesmagazijn te waarborgen, heeft Globalpesca een overeenkomst gesloten met Dematic, dat met zijn automatiseringsoplossing voor meer opslagcapaciteit zal zorgen door de hoogte van het magazijn te benutten.

Giesecke+Devrient bevordert tracking met ultradun Smart Label

Giesecke+Devrient (G+D), een wereldwijd ‘securitytech’-bedrijf met hoofdkantoor in München, heeft het G+D Smart Label gelanceerd, een trackingoplossing die van elk pakket een IoT-apparaat moet maken. Het nieuwe Smart Label is ultradun en net iets groter dan een creditcard. G+D ontwikkelde het label in samenwerking met zijn hardwarepartner Sensos met de bedoeling kosteneffectieve en nauwkeurige locatiebepaling mogelijk te maken voor een reeks toepassingen zoals pakketbezorging en -verzending, vlootbeheer en het monitoren van de beweging van luxegoederen.

Getac lanceert nieuwe generatie ZX10 robuuste 10-inch tablet

Getac, leverancier van robuuste computer- en mobiele video-oplossingen, heeft de nieuwe generatie ZX10 gelanceerd. Deze robuuste 10-inch Android-tablet combineert een lichtgewicht ontwerp met AI-ready prestaties en intuïtieve Android-functionaliteit voor prestaties in het veld. Het toestel is ontworpen voor professionals in sectoren zoals openbare veiligheid, nutsbedrijven en transport & logistiek.

Buck Consultants International stelt nieuwe partner aan

Het logistieke en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) heeft Frank Hofstee in dienst genomen als partner Supply Chain Advice. Frank Hofstee heeft ruime ervaring als leider bij toonaangevende logistieke dienstverleners, hightech- en healthcare-bedrijven.

UPS rondt overname Frigo-Trans en BPL af

UPS heeft de overname van Frigo-Trans en het zusterbedrijf BPL afgerond. Beide bedrijven focussen zich op temperatuur- en tijdsgecontroleerde complexe logistieke oplossingen in de gezondheidszorg in Europa. Met de overname breidt UPS Healthcare de end-to-end mogelijkheden voor zijn klanten verder uit. Zij hebben volgens de dienstverlener een groeiende behoefte aan temperatuur- en tijdsgecontroleerde logistieke oplossingen wereldwijd.

Exotec benoemt Björn Joon als project operations manager Benelux

Exotec, wereldwijd actief in magazijnrobotica, heeft Björn Joon aangesteld als project operations manager voor de Benelux-regio, een belangrijke groeimarkt voor de robotbouwer.

WDP verwerft in Vilvoorde iconische site voor herontwikkeling

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft de voormalige Renault-site in Vilvoorde verworven. De site, gelegen op een industriële, multimodale locatie aan de rand van Brussel, biedt een mix van industriële gebouwen en opslagruimtes voor meerdere klanten over een lengte van bijna anderhalve kilometer. De locatie heeft een oppervlakte van ongeveer 19ha en biedt volgens de vastgoedontwikkelaar een toekomstig langetermijn herontwikkelingspotentieel in een regio waar gronden van een dergelijke omvang vrijwel niet beschikbaar zijn.

Arvato neemt ATC Computer Transport & Logistics over

Arvato, een technologiegeoriënteerde wereldwijde 3PL-dienstverlener gespecialiseerd in supply chain management en e-commerce, heeft de overname afgerond van ATC Computer Transport & Logistics, na de voltooiing van alle wettelijke en antitrust-goedkeuringen. Het Ierse ATC Computer Transport & Logistics biedt gespecialiseerd ‘high-security’ transport, ‘white glove’ leveringen en technische diensten voor ‘hyperscale’ datacenter operators, hightech expediteurs, colocatie providers en Software-as-a-Service (SaaS) bedrijven.

Galp vergroot zichtbaarheid van leveringen met cloud-oplossing van Zetes

Galp is een Portugees bedrijf dat wereldwijd actief is in de olie- en gasindustrie. Voor de bulkdistributie van LPG, benzine en diesel naar de duizenden verkooppunten in Portugal maakt het energiebedrijf gebruik van een groot wagenpark dat tijdens piekperioden tot 150 trucks kan oplopen. Bij die operatie is het essentieel dat Galp realtime inzicht in het leveringsproces heeft om fouten te voorkomen en het serviceniveau te verhogen. Daarnaast wilde de organisatie ook de productiviteit bij leveringen verhogen met behulp van GPS-navigatie en monitoring processen.

NDQ Logistics plant nieuw crossdocking-magazijn in haven Zeebrugge

De Belgische logistieke speler NDQ Logistics heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een nieuw crossdocking-magazijn in de haven van Zeebrugge. Met het nieuwe magazijn hoopt NDQ dagelijks goederen van 240 vrachtwagens – afkomstig uit heel Europa – te centraliseren om ze vervolgens snel en efficiënt te verschepen naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Dat zou een stijging van 140% betekenen t.o.v. de huidige capaciteit van 100 vrachtwagens.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.