Logistieke sector moet werk maken van transitie naar schone stadsdistributie
ABN Amro heeft zopas een nieuw sectorrapport over het thema stadsdistributie gepubliceerd. De conclusie luidt dat logistiek nú de kansen moet grijpen om schone stadsdistributie vorm te geven.
Als gevolg van de sterke economische groei gaat een steeds groter deel van de Nederlanders in de stad wonen. Het gevolg is volgens ABN Amro dat grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht in versneld tempo verstopt dreigen te raken. Zo leidt de verstedelijking tot een aanzienlijke stijging van het vrachtvervoer, zorgt de logistiek rond bouwprojecten voor een forse toename van het bouwverkeer en gaat ook de groei van online consumentenbestedingen en bijbehorende pakketdiensten zijn tol eisen. Al die transportbewegingen doen bovendien de geluidsoverlast en luchtvervuiling sterk toenemen.
Om de steden leefbaar te houden, moet de logistieke sector met de ketenpartners serieus werk maken van de transitie naar een schone stadsdistributie, meent ABN Amro. Er bestaan kansrijke lokale initiatieven die de weg daarvoor vrijmaken. Een voorbeeld is de uitstootvrije winkelbevoorrading van binnensteden. Dat is mogelijk door laad- en loslocaties slim te combineren of aan de rand van de stad hubs te vestigen, waar goederen worden verzameld en met elektrische voertuigen naar de stad worden vervoerd. Een ander voorbeeld zijn bouwprojecten waarvan de logistieke operatie vanuit één centraal verzamelpunt wordt uitgevoerd. Met als resultaat een hogere efficiency, snellere oplevering én lagere CO2-uitstoot.
ABN Amro vindt dat dergelijke oplossingen in een versneld tempo navolging verdienen. Verladers, logistieke dienstverleners en brancheorganisaties zijn zich evenwel nog te weinig bewust van de urgentie daarvan. Dat blijkt uit onderzoek dat ABN Amro en Logistiek.nl onder die doelgroepen hebben verricht. Hoewel 87% vindt dat het goederenvervoer in de stad schoner en slimmer moet, stelt 61% dat de sector onvoldoende in actie komt om een reorganisatie van de stadsdistributie vorm te geven.
De onderzoekers stellen vast dat de logistieke sector enkel stappen kan zetten om de transformatie te realiseren door de krachten te bundelen in de keten en met lokale overheden. “Innovatiekracht en logistieke kennis bundelen, maakt de weg vrij naar een schonere stad. Alle spelers moeten hun gezamenlijke ambities daarbij als uitgangspunt nemen en zich laten inspireren door de ‘early adopters’ van een schone stadsdistributie”, meent Bart Banning, sector banker Transport en Logistiek bij ABN Amro. “Digitalisering en nieuwe technologie, zoals robotisering en sensortechnologie, maar ook grootschalige implementatie van elektrisch vervoer, zullen helpen om dat in een hogere versnelling te brengen. Dat betekent dat je moet accepteren dat innovatie een kostprijs heeft en andere risico’s met zich meebrengt. Door die kosten en risico’s vanuit een gezamenlijke ambitie met elkaar te delen, leiden kansrijke innovaties tot een succesvolle transitie. Alleen zo blijven de steden ook in de nabije toekomst leefbaar.”