Logistieke sector investeert in real-time inzicht en BI voor betere klantervaring

BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten aan o.a. retailers, distributeurs en logistieke dienstverleners, heeft wereldwijd onderzoek laten uitvoeren naar de huidige trends, prioriteiten en investeringen in de supply chain. De opvallendste resultaten uit het onderzoeksrapport ‘Focus on Customer Experience’ zijn:

Klantervaring staat centraal
Volgens 61% van de respondenten wordt ‘klantervaring’ de komende vijf jaar de belangrijkste merkdifferentiator. Daarbij laat het ‘prijs’ en ‘product’ achter zich. Bovendien haalt klantervaring het van ‘kostenreductie’ als belangrijkste aanjager van innovatie in de supply chain.
Opvallend is dat grote bedrijven en kleine bedrijven verschillend belang aan klantervaring hechten. Grote bedrijven (31%) zijn het er vaker niet mee eens dat klantervaring de komende vijf jaar de nummer 1 merkdifferentiator wordt ten opzichte van kleinere bedrijven (18%). Dat kan er volgens BluJay Solutions op wijzen dat kleinere bedrijven klantervaring als een effectievere manier zien om te concurreren met grotere organisaties dan alleen prijs.
 
Groeiende vraag naar real-time inzicht en BI/analytics
Ruim een vijfde van de respondenten (22%) zegt het meest te gaan investeren in business intelligence (BI) en analytics, op de voet gevolgd door inzicht (21%) en transport (16%). Real-time inzicht is een erg belangrijk investeringsgebied voor verladers en logistiek dienstverleners. Volgens de respondenten is dat ook een van de meest relevante mogelijkheden in de supply chain om betere klantervaring te realiseren.
 
Meer connectiviteit voor handelspartners leidt tot betere prestaties
Uit de onderzoeksresultaten blijkt verder dat bedrijven die elektronisch verbonden zijn met hun handelspartners betere prestaties leveren in de supply chain. Elektronische gegevensuitwisseling (EDI) en e-mail zijn de twee meest gebruikelijke manieren om gegevens en informatie uit te wisselen met handelspartners, maar API’s winnen terrein, vooral onder innovators en early adopters.
Het onderzoek geeft aan dat de kwaliteit van data nog steeds in de volledige supply chain kan worden verbeterd. Slechte datakwaliteit belemmert transparantie in de supply chain, wat op zijn beurt weer negatieve gevolgen heeft zoals omzetverlies, hogere transportkosten, overtollige voorraad en verminderde klanttevredenheid. De onderzoeksresultaten onderstrepen de noodzaak voor bedrijven om de rollen en verantwoordelijkheden rond datakwaliteit duidelijk te definiëren en deze te gaan zien als een waardevolle toevoeging die de investering waard is.
 
Het managementteam moet supply chain-innovaties ondersteunen
Een gebrek aan steun van het topmanagement wordt door veel respondenten als een groot obstakel voor innovatie in de supply chain beschouwd. Vooral voor ‘laggards’ en ‘late majority’ bedrijven vormt het de grootste belemmering voor innovatie (23%, in tegenstelling tot 10% voor ‘innovators’ en ‘early adopters’). Volgens de onderzoekers is het belangrijk voor supply chain-managers om aan te kunnen schuiven aan de hoogste leiderstafel en te blijven communiceren hoe belangrijk de supply chain is voor het algehele succes van het bedrijf.
 
Over het onderzoek
Het onderzoek ‘Focus on Customer Experience’ werd in opdracht van BluJay Solutions uitgevoerd door Adelante SCM, in samenwerking met de Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP). Er werden enquêtes afgenomen bij professionals in de supply chain uit o.m. de industrie, detailhandel en logistiek. 438 gekwalificeerde respondenten beantwoordden een reeks vragen over innovatie, klantervaring en technologie.

Recente nieuwsberichten

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

Na een eerste gezamenlijk project in Utrecht vertrouwt de Nederlandse online supermarket Picnic opnieuw op TGW Logistics: in Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Daarmee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Jungheinrich automatiseert materiaalstroom bij Picanol

Picanol, de Belgische fabrikant van hoogtechnologische weefmachines, heeft Jungheinrich de opdracht gegeven om op zijn site in Ieper belangrijke materiaalstroomprocessen te automatiseren. Als onderdeel van het project worden zes autonome mobiele robots (AMR’s) van het type arculee M geïnstalleerd om het transport tussen de goederenontvangst, het geautomatiseerde magazijn voor kleine onderdelen (ASRS of Automated Storage and Retrieval System) en de orderverzamelstations af te handelen.

Weber-Hydraulik moderniseert op 3 weken tijd met Kardex Mlog

Het Duitse familiebedrijf Weber-Hydraulik is gespecialiseerd in hydraulische oplossingen op maat. Het bedrijf produceert op vijf bedrijfslocaties hoogwaardige cilinders, stuurventielen, stuur- en veringsystemen, ventielen en aggregaten voor mobiele werktuigen, bedrijfsvoertuigen en gereedschapsmachines. Op zijn hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Güglingen heeft Weber-Hydraulik een hoogbouwmagazijn met twee gangen gemoderniseerd. Het moderniseringsproject van het magazijn, dat dienst doet als buffermagazijn voor de productie, werd uitgevoerd door Kardex Mlog, leverancier van geïntegreerde materiaalstroomsystemen en hoogbouwmagazijnen. Opvallend aan het project is dat het binnen een krap tijdsbestek van drie weken werd opgeleverd.

REWE Group schakelt Witron in voor reorganisatie van logistiek

REWE Group, een toonaangevende retailgroep in Oostenrijk, heeft de Witron Group de opdracht gegeven om een sterk geautomatiseerd logistiek centrum voor droge voeding te ontwerpen, te implementeren en te beheren. De faciliteit met een oppervlakte van 135.600 vierkante meter zal dagelijks meer dan 600.000 dozen verwerken en ongeveer 2.500 winkels bevoorraden met een assortiment van ongeveer 21.000 artikelen. Het hart van het project wordt gevormd door de nieuwste generatie van Witrons OPM-oplossing met 40 COM-machines.

WarmMark QR zorgt voor slim traceren in de koudeketen

Tilt-import, aanbieder van temperatuurregistratiesystemen voor traceerbaarheid, breidt zijn assortiment uit met WarmMark QR, een batterijloze temperatuursensor voor eenmalig gebruik die aangeeft wanneer een zending is blootgesteld aan onaanvaardbare temperaturen. De sensor moet alle spelers in de koudeketen, van fabrikanten tot klanten of patiënten, realtime inzicht bieden in de status van temperatuurgevoelige producten.

Igus stelt budgetvriendelijke humanoïde robot Iggy Rob voor

Igus, ontwikkelaar en producent van motion plastics, presenteert zijn eerste humanoïde robot, Iggy Rob. Kenmerkend voor de robot is het prijskaartje: voor minder dan 50.000 euro kan de tweearmige kunststof robot bedrijven ondersteunen in de industriële productie, dienstverlening of met transporttaken. Om ervaring op te doen met de nieuwe helper roept Igus bedrijven op om “te testen voordat ze investeren”.

Europa is koppositie in robotica kwijt

Volgens een rapport van Allianz Trade is Europa zijn koppositie in de wereldwijde robotica-race kwijt en dreigt het snel achterop te raken. “Zonder acute actie staat de Europese industrie dezelfde neergang te wachten zoals de Europese auto-industrie die doormaakt”, zo waarschuwt de kredietverzekeraar in zijn rapport ‘No country for old robots’.

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.