Logistiek in economisch onzekere tijden: het belang van periodiek onderhoud aan laad- en losapparatuur

(Advertorial) Het nieuws in 2025 wordt veelvuldig beheerst door (politieke) conflicten en economische onrust. Gelukkig rekent het CPB ons nog voor dat we in Nederland de komende jaren mogen rekenen op een bescheiden economische groei, maar bedrijven volgen de wereldwijde ontwikkelingen nauwlettend. Ook wordt er nu kritisch gekeken naar de uitgaven. Juist in deze periode is het van cruciaal belang om niet te besparen op zaken die ervoor zorgen dat het logistieke proces op rolletjes blijft lopen. Een voorbeeld daarvan is het periodieke onderhoud aan laad- en lossystemen, waaronder dock levellers, shelters en snelloopdeuren.

Preventief onderhoud: een investering die kosten voorkomt

Laad- en lossystemen vormen de ruggengraat van elk logistiek proces. Ze zorgen ervoor dat goederen snel, veilig en efficiënt geladen en gelost kunnen worden. Wanneer deze systemen uitvallen, kan dat niet alleen leiden tot directe stilstand, maar ook tot leveringsproblemen, onveilige situaties en schade aan goederen of voertuigen.

Het idee dat onderhoud vooral een kostenpost is, gaat allang niet meer op. De moderne manager kijkt verder dan de situatie van nu. Onderhoud wordt eigenlijk beschouwd als een vorm van anticyclisch investeren en dus het voorkomen van hogere, onverwachte uitgaven op lange termijn. Door tijdig kleine defecten te signaleren en op te lossen, worden dure reparaties of volledige vervangingen vermeden. Een vast onderhoudsplan zorgt ervoor dat onderdelen zoals hydraulica, sensoren en mechanische scharnierpunten optimaal blijven functioneren — en voorkomt dat een klein defect uitgroeit tot een kostbare storing.

Stilstand kost meer dan onderhoud

Juist in economisch krappe tijden is een verstoring uiterst ongewenst. Leverbetrouwbaarheid en klanttevredenheid staan onder druk. Een onverwachte storing van een dock leveller kan niet alleen leiden tot productiestilstand, maar ook tot mogelijk contractuele boetes of verloren klanten. De kosten van één dag stilstand kunnen hoger zijn dan die van een jaar periodiek onderhoud.

Veiligheid en compliance

Mede door de periodieke rapportages van de Arbeidsinspectie, weten we inmiddels dat het laad- en losproces de nodige risico mee zich meebrengt. Het is belangrijk die risico’s in kaart te brengen en ze zoveel mogelijk te beteugelen. Goed onderhouden laad- en losapparatuur verkleint de kans op bedrijfsongevallen. Uiteraard draait het niet alleen om de wettelijke verplichtingen; het is ook belangrijk om de medewerkers met betrouwbare systemen te laten werken.

Bescherm mensen én capaciteit

Als bedrijf wil je je medewerkers niet alleen met goed onderhouden apparatuur laten werken, maar ook alle risico’s van de werkomgeving zoveel mogelijk verminderen. Een niet goed functionerende dock leveller of een openstaande deur aan het dock kan leiden tot ongelukken zoals valpartijen, beknellingen of schade aan materieel. Zulke incidenten resulteren niet alleen in persoonlijk leed, maar ook in verzuim, wat leidt tot onderbezetting of de noodzaak om dure uitzendkrachten in te huren. Juist in een krappe arbeidsmarkt kan dit een flinke extra kostenpost betekenen. Regelmatig onderhoud ondersteunt simpelweg de continuïteit van je bedrijfsvoering.

Conclusie: periodiek onderhoud is geen luxe, maar een noodzakelijke maatregel om kosten te beheersen, veiligheid te waarborgen en continuïteit te garanderen. Juist als elke euro telt, is het voorkomen van onnodige uitgaven belangrijker dan ooit.

Meer over de periodieke onderhoudsprogramma’s van Rite-Hite op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

BITO zoekt talent – Become a BIT of us!

(Advertorial) BITO zoekt een Technisch Commercieel Adviseur met ervaring in technische verkoop. Werk mee aan slimme logistieke oplossingen die bedrijven vooruithelpen en zet jouw expertise in binnen een sterk internationaal team!

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen:

Veiligheid op het laadperron blijft een uitdaging in de logistiek

(Advertorial) Slimmere systemen, automatisatie en moderne technologie zoals Industriële Internet of Things (IIoT) of Articial Intelligence (AI) bieden ons steeds meer mogelijkheden om het werk op en rond het laadperron veiliger te maken.

PICS Belgium en VCARE Academy sluiten partnership

VCARE Academy is een kennisinstituut, gevestigd in Toronto, Canada, dat zich hoofdzakelijk op de waardeketen richt.

Burg Group verdubbelt capaciteit door upgrade palletiseermachine

Burg Group is een Nederlandse producent van natuurazijn en siroop, met hoofdzetel in Heerhugowaard. Naast Nederland heeft de onderneming productielocaties in België, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië en de Verenigde Staten. Recent heeft de azijnproducent de capaciteit van zijn palletiseermachine verdubbeld door een extra invoerbaan toe te voegen. De upgrade van deze Qimarox-machine was onderdeel van de verhuizing van een productielijn van het Belgische Roosdaal naar Heerhugowaard. De upgrade werd uitgevoerd door Qimarox Upgrading & Services (QU&S).

Turkse retailgroep Eren Perakende automatiseert DC met Dematic

De Turkse retailgroep Eren Perakende heeft Dematic, aanbieder van supply chain automatisering, geselecteerd voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Istanbul. Met het project wil het retailbedrijf de operationele efficiëntie verbeteren en voldoen aan de groeiende marktvraag.

Wago breidt AMR-vloot uit met vier SOTO-robots

Het Duitse bedrijf Wago is gespecialiseerd in verbindingen en automatiseringstechnologie. Na een succesvol demonstratieproject met SOTO-robots, dat sinds 2023 in bedrijf is, heeft Wago besloten de Mobile Robot oplossing op te schalen. In de toekomst zullen in totaal vier SOTO’s van het Jungheinrich-dochterbedrijf Magazino de volautomatische aan- en afvoer van spuitgietmachines met dragers van kleine ladingen in drieploegendienst overnemen.

Transuniverse neemt dedicated megatrailers voor Maghreb-trafiek in gebruik

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem, gespecialiseerd in groepage, heeft zes op maat ontworpen opleggers in gebruik genomen voor zijn regelmatige lijndiensten op Marokko en Tunesië. De opleggers zijn flexibel in te richten voor dubbellaags transport van pallets op de heenreis en hangend vervoer van textiel op de terugreis.

Nieuwe CEO bij Ahlers Logistics

Ahlers Logistics, de in Antwerpen gevestigde internationale logistiek dienstverlener, heeft de Nederlander Dave Van den Bos (49) benoemd tot nieuwe chief executive officer.

Raja Group lanceert de FillPak Mini papierkussenmachine in Europa

Raja Group, distributeur van verpakkingsmateriaal, brengt vanaf september 2025 de FillPak Mini op de markt in zestien Europese landen. De FillPak Mini is een compacte papierkussenmachine ontwikkeld door jarenlange partner Ranpak.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.