Logistiek in economisch onzekere tijden: het belang van periodiek onderhoud aan laad- en losapparatuur

(Advertorial) Het nieuws in 2025 wordt veelvuldig beheerst door (politieke) conflicten en economische onrust. Gelukkig rekent het CPB ons nog voor dat we in Nederland de komende jaren mogen rekenen op een bescheiden economische groei, maar bedrijven volgen de wereldwijde ontwikkelingen nauwlettend. Ook wordt er nu kritisch gekeken naar de uitgaven. Juist in deze periode is het van cruciaal belang om niet te besparen op zaken die ervoor zorgen dat het logistieke proces op rolletjes blijft lopen. Een voorbeeld daarvan is het periodieke onderhoud aan laad- en lossystemen, waaronder dock levellers, shelters en snelloopdeuren.

Preventief onderhoud: een investering die kosten voorkomt

Laad- en lossystemen vormen de ruggengraat van elk logistiek proces. Ze zorgen ervoor dat goederen snel, veilig en efficiënt geladen en gelost kunnen worden. Wanneer deze systemen uitvallen, kan dat niet alleen leiden tot directe stilstand, maar ook tot leveringsproblemen, onveilige situaties en schade aan goederen of voertuigen.

Het idee dat onderhoud vooral een kostenpost is, gaat allang niet meer op. De moderne manager kijkt verder dan de situatie van nu. Onderhoud wordt eigenlijk beschouwd als een vorm van anticyclisch investeren en dus het voorkomen van hogere, onverwachte uitgaven op lange termijn. Door tijdig kleine defecten te signaleren en op te lossen, worden dure reparaties of volledige vervangingen vermeden. Een vast onderhoudsplan zorgt ervoor dat onderdelen zoals hydraulica, sensoren en mechanische scharnierpunten optimaal blijven functioneren — en voorkomt dat een klein defect uitgroeit tot een kostbare storing.

Stilstand kost meer dan onderhoud

Juist in economisch krappe tijden is een verstoring uiterst ongewenst. Leverbetrouwbaarheid en klanttevredenheid staan onder druk. Een onverwachte storing van een dock leveller kan niet alleen leiden tot productiestilstand, maar ook tot mogelijk contractuele boetes of verloren klanten. De kosten van één dag stilstand kunnen hoger zijn dan die van een jaar periodiek onderhoud.

Veiligheid en compliance

Mede door de periodieke rapportages van de Arbeidsinspectie, weten we inmiddels dat het laad- en losproces de nodige risico mee zich meebrengt. Het is belangrijk die risico’s in kaart te brengen en ze zoveel mogelijk te beteugelen. Goed onderhouden laad- en losapparatuur verkleint de kans op bedrijfsongevallen. Uiteraard draait het niet alleen om de wettelijke verplichtingen; het is ook belangrijk om de medewerkers met betrouwbare systemen te laten werken.

Bescherm mensen én capaciteit

Als bedrijf wil je je medewerkers niet alleen met goed onderhouden apparatuur laten werken, maar ook alle risico’s van de werkomgeving zoveel mogelijk verminderen. Een niet goed functionerende dock leveller of een openstaande deur aan het dock kan leiden tot ongelukken zoals valpartijen, beknellingen of schade aan materieel. Zulke incidenten resulteren niet alleen in persoonlijk leed, maar ook in verzuim, wat leidt tot onderbezetting of de noodzaak om dure uitzendkrachten in te huren. Juist in een krappe arbeidsmarkt kan dit een flinke extra kostenpost betekenen. Regelmatig onderhoud ondersteunt simpelweg de continuïteit van je bedrijfsvoering.

Conclusie: periodiek onderhoud is geen luxe, maar een noodzakelijke maatregel om kosten te beheersen, veiligheid te waarborgen en continuïteit te garanderen. Juist als elke euro telt, is het voorkomen van onnodige uitgaven belangrijker dan ooit.

Meer over de periodieke onderhoudsprogramma’s van Rite-Hite op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.