Logistiek in economisch onzekere tijden: het belang van periodiek onderhoud aan laad- en losapparatuur

(Advertorial) Het nieuws in 2025 wordt veelvuldig beheerst door (politieke) conflicten en economische onrust. Gelukkig rekent het CPB ons nog voor dat we in Nederland de komende jaren mogen rekenen op een bescheiden economische groei, maar bedrijven volgen de wereldwijde ontwikkelingen nauwlettend. Ook wordt er nu kritisch gekeken naar de uitgaven. Juist in deze periode is het van cruciaal belang om niet te besparen op zaken die ervoor zorgen dat het logistieke proces op rolletjes blijft lopen. Een voorbeeld daarvan is het periodieke onderhoud aan laad- en lossystemen, waaronder dock levellers, shelters en snelloopdeuren.

Preventief onderhoud: een investering die kosten voorkomt

Laad- en lossystemen vormen de ruggengraat van elk logistiek proces. Ze zorgen ervoor dat goederen snel, veilig en efficiënt geladen en gelost kunnen worden. Wanneer deze systemen uitvallen, kan dat niet alleen leiden tot directe stilstand, maar ook tot leveringsproblemen, onveilige situaties en schade aan goederen of voertuigen.

Het idee dat onderhoud vooral een kostenpost is, gaat allang niet meer op. De moderne manager kijkt verder dan de situatie van nu. Onderhoud wordt eigenlijk beschouwd als een vorm van anticyclisch investeren en dus het voorkomen van hogere, onverwachte uitgaven op lange termijn. Door tijdig kleine defecten te signaleren en op te lossen, worden dure reparaties of volledige vervangingen vermeden. Een vast onderhoudsplan zorgt ervoor dat onderdelen zoals hydraulica, sensoren en mechanische scharnierpunten optimaal blijven functioneren — en voorkomt dat een klein defect uitgroeit tot een kostbare storing.

Stilstand kost meer dan onderhoud

Juist in economisch krappe tijden is een verstoring uiterst ongewenst. Leverbetrouwbaarheid en klanttevredenheid staan onder druk. Een onverwachte storing van een dock leveller kan niet alleen leiden tot productiestilstand, maar ook tot mogelijk contractuele boetes of verloren klanten. De kosten van één dag stilstand kunnen hoger zijn dan die van een jaar periodiek onderhoud.

Veiligheid en compliance

Mede door de periodieke rapportages van de Arbeidsinspectie, weten we inmiddels dat het laad- en losproces de nodige risico mee zich meebrengt. Het is belangrijk die risico’s in kaart te brengen en ze zoveel mogelijk te beteugelen. Goed onderhouden laad- en losapparatuur verkleint de kans op bedrijfsongevallen. Uiteraard draait het niet alleen om de wettelijke verplichtingen; het is ook belangrijk om de medewerkers met betrouwbare systemen te laten werken.

Bescherm mensen én capaciteit

Als bedrijf wil je je medewerkers niet alleen met goed onderhouden apparatuur laten werken, maar ook alle risico’s van de werkomgeving zoveel mogelijk verminderen. Een niet goed functionerende dock leveller of een openstaande deur aan het dock kan leiden tot ongelukken zoals valpartijen, beknellingen of schade aan materieel. Zulke incidenten resulteren niet alleen in persoonlijk leed, maar ook in verzuim, wat leidt tot onderbezetting of de noodzaak om dure uitzendkrachten in te huren. Juist in een krappe arbeidsmarkt kan dit een flinke extra kostenpost betekenen. Regelmatig onderhoud ondersteunt simpelweg de continuïteit van je bedrijfsvoering.

Conclusie: periodiek onderhoud is geen luxe, maar een noodzakelijke maatregel om kosten te beheersen, veiligheid te waarborgen en continuïteit te garanderen. Juist als elke euro telt, is het voorkomen van onnodige uitgaven belangrijker dan ooit.

Meer over de periodieke onderhoudsprogramma’s van Rite-Hite op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Jungheinrich introduceert lader serie SLH 700i

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, lanceert met zijn nieuwe hoogfrequentielader SLH 700i een oplossing die moet beantwoorden aan de specifieke eisen van moderne magazijnomgevingen.

Igus plaatst AI-robotadviseur voor RBTX.com online

Het Duitse familiebedrijf Igus, ontwikkelaar en producent van ‘motion plastics’, heeft een nieuwe AI-chatbot toegevoegd aan het online platform RBTX.com. De interactieve adviseur is ontworpen om bedrijven met weinig eerdere ervaring en technologische expertise in staat te stellen snel en betrouwbaar ‘low cost’ automatiseringsoplossingen (LCA) samen te stellen om hun concurrentiekracht te vergroten.

Bedrijven willen hogere tarieven doorberekenen aan klanten

Volgens een survey van onderzoeks- en adviesbureau Gartner is 45% van de supply chain leiders van plan kosten aan hun klanten door te berekenen als belangrijkste maatregel om de gevolgen van de nieuw opgelegde tarieven te beperken. Drieënveertig procent van de respondenten gaf aan dat ze de kosten vooral willen beperken door middel van verschillende supply chain-initiatieven (zie figuur).

Snelgroeiers zien ‘trade compliance’ als concurrentievoordeel

Descartes Systems Group, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen en actief in het verenigen van logistiek-intensieve bedrijven in de handel, deelt de resultaten van zijn studie ‘Top Three Traits of Companies with a Successful Approach to Trade Compliance’. Uit dat onderzoek blijkt dat 39% van de snelgroeiende bedrijven (bedrijven die de komende twee jaar meer dan 15% groei verwachten) ‘trade compliance’ als een concurrentievoordeel beschouwen en niet enkel als een wettelijke vereiste. Bij de trager groeiende bedrijven (met minder dan 5% verwachte groei) is dat 22%.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025

Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Haven van Rotterdam neemt DCSA’s Track & Trace-standaard in gebruik

Digital Container Shipping Association (DCSA), een onafhankelijke non-profitorganisatie die standaardisatie en digitale innovatie in de containervaart stimuleert, heeft aangekondigd dat de haven van Rotterdam de eerste grote haven is die de Track & Trace (T&T)-standaard van DCSA opneemt in zijn havencommunicatiesysteem (Portbase). Die integratie moet ervoor zorgen dat het traceren en de zichtbaarheid van containers in een van de drukste havens ter wereld aanzienlijk worden verbeterd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.