Logistiek in economisch onzekere tijden: het belang van periodiek onderhoud aan laad- en losapparatuur

(Advertorial) Het nieuws in 2025 wordt veelvuldig beheerst door (politieke) conflicten en economische onrust. Gelukkig rekent het CPB ons nog voor dat we in Nederland de komende jaren mogen rekenen op een bescheiden economische groei, maar bedrijven volgen de wereldwijde ontwikkelingen nauwlettend. Ook wordt er nu kritisch gekeken naar de uitgaven. Juist in deze periode is het van cruciaal belang om niet te besparen op zaken die ervoor zorgen dat het logistieke proces op rolletjes blijft lopen. Een voorbeeld daarvan is het periodieke onderhoud aan laad- en lossystemen, waaronder dock levellers, shelters en snelloopdeuren.

Preventief onderhoud: een investering die kosten voorkomt

Laad- en lossystemen vormen de ruggengraat van elk logistiek proces. Ze zorgen ervoor dat goederen snel, veilig en efficiënt geladen en gelost kunnen worden. Wanneer deze systemen uitvallen, kan dat niet alleen leiden tot directe stilstand, maar ook tot leveringsproblemen, onveilige situaties en schade aan goederen of voertuigen.

Het idee dat onderhoud vooral een kostenpost is, gaat allang niet meer op. De moderne manager kijkt verder dan de situatie van nu. Onderhoud wordt eigenlijk beschouwd als een vorm van anticyclisch investeren en dus het voorkomen van hogere, onverwachte uitgaven op lange termijn. Door tijdig kleine defecten te signaleren en op te lossen, worden dure reparaties of volledige vervangingen vermeden. Een vast onderhoudsplan zorgt ervoor dat onderdelen zoals hydraulica, sensoren en mechanische scharnierpunten optimaal blijven functioneren — en voorkomt dat een klein defect uitgroeit tot een kostbare storing.

Stilstand kost meer dan onderhoud

Juist in economisch krappe tijden is een verstoring uiterst ongewenst. Leverbetrouwbaarheid en klanttevredenheid staan onder druk. Een onverwachte storing van een dock leveller kan niet alleen leiden tot productiestilstand, maar ook tot mogelijk contractuele boetes of verloren klanten. De kosten van één dag stilstand kunnen hoger zijn dan die van een jaar periodiek onderhoud.

Veiligheid en compliance

Mede door de periodieke rapportages van de Arbeidsinspectie, weten we inmiddels dat het laad- en losproces de nodige risico mee zich meebrengt. Het is belangrijk die risico’s in kaart te brengen en ze zoveel mogelijk te beteugelen. Goed onderhouden laad- en losapparatuur verkleint de kans op bedrijfsongevallen. Uiteraard draait het niet alleen om de wettelijke verplichtingen; het is ook belangrijk om de medewerkers met betrouwbare systemen te laten werken.

Bescherm mensen én capaciteit

Als bedrijf wil je je medewerkers niet alleen met goed onderhouden apparatuur laten werken, maar ook alle risico’s van de werkomgeving zoveel mogelijk verminderen. Een niet goed functionerende dock leveller of een openstaande deur aan het dock kan leiden tot ongelukken zoals valpartijen, beknellingen of schade aan materieel. Zulke incidenten resulteren niet alleen in persoonlijk leed, maar ook in verzuim, wat leidt tot onderbezetting of de noodzaak om dure uitzendkrachten in te huren. Juist in een krappe arbeidsmarkt kan dit een flinke extra kostenpost betekenen. Regelmatig onderhoud ondersteunt simpelweg de continuïteit van je bedrijfsvoering.

Conclusie: periodiek onderhoud is geen luxe, maar een noodzakelijke maatregel om kosten te beheersen, veiligheid te waarborgen en continuïteit te garanderen. Juist als elke euro telt, is het voorkomen van onnodige uitgaven belangrijker dan ooit.

Meer over de periodieke onderhoudsprogramma’s van Rite-Hite op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Still voegt compacte reachtruck aan portfolio toe

Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, breidt zijn portfolio van reachtrucks uit met de FXR 14C-16C, een compacte aanvulling op de krachtige reachtruck FM-X. De nieuwkomer moet bedrijven met bescheiden eisen aan hun magazijntrucks, maar met een grote behoefte aan compactheid, veiligheid en zuinigheid, een slim alternatief bieden om de magazijnprocessen te optimaliseren.

Kardex Mlog bouwt shuttlemagazijn voor Duits elektronicabedrijf

Kardex Mlog zal als hoofdaannemer een shuttlemagazijn met één gang en ruim 4.400 opslaglocaties voor kleingoedbakken bouwen voor Fischer Elektronik in Lüdenscheid, Duitsland. De elektronicaspecialist koos voor het schaalbare shuttlesysteem van Rocket Solution. Begin juni 2026, slechts vier maanden na de start van de bouw, moet het magazijn operationeel zijn.

Marks & Spencer geeft grootse automatiseringsopdracht aan TGW Logistics

De Britse retailer Marks & Spencer (M&S) en TGW Logistics, leverancier van oplossingen voor material handling, hebben een contract getekend voor een samenwerkingsproject. Het betreft een van de meest omvangrijke opdrachten in de 55-jarige geschiedenis van TGW Logistics. In Daventry (Northamptonshire, VK) zal tegen het voorjaar van 2029 een nieuw, toekomstbestendig distributiecentrum voor voedingsmiddelen met twee temperatuurzones worden voltooid. Robots zullen er cruciale taken uitvoeren, van transport tot opslag en orderverzameling tot het samenstellen van rolcontainers, en zo maximale efficiëntie mogelijk maken.

Dematic implementeert AutoStore voor Belgische ziekenhuizen

Maria Middelares vzw, een non-profit medische organisatie, heeft Dematic als leverancier van intelligente logistieke automatisering geselecteerd om het eerste AutoStore-systeem voor de Belgische zorgsector te implementeren. Vanuit een nieuw logistiek centrum zal het systeem de twee Maria Middelares-ziekenhuizen in Gent en Deinze, evenals de twee medische centra in Aalter en Gentbrugge bevoorraden. Maria Middelares telt in beide ziekenhuizen meer dan 400 artsen en 2.500 medewerkers.

ICO krijgt eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen in Europa

De bouw van Europa’s eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen gaat binnenkort van start bij ICO (International Car Operators) in de haven van Zeebrugge. Het project is het resultaat van een samenwerking tussen drie partijen: ICO, Stow Group en Ceratec.

WDP vergroot logistieke cluster langs E19 in Mechelen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, breidt zijn aanwezigheid langs de E19 in Mechelen, tussen Antwerpen en Brussel, verder uit. De add-on acquisitie, omvat een totale oppervlakte van ongeveer 25.000m², met een verhuurbare oppervlakte van ruim 12.000m² en bijkomend ongeveer 4.000m² buitenopslag.

Siemens en Capgemini breiden samenwerking uit

Siemens en Capgemini breiden hun strategische samenwerking uit om samen AI-gestuurde digitale oplossingen te creëren voor productontwikkeling, productie en operaties. De oplossingen hebben artificiële intelligentie al van bij de start volledig in hun kern verankerd, in plaats van het slechts achteraf als extra functie toe te voegen. De partners richten zich op zestien toepassingsgebieden die tastbare resultaten kunnen opleveren op het vlak van productie-efficiëntie, time-to-market, kwaliteit, duurzaamheid en meer.

Optioryx zorgt voor warehouseoptimalisering met Pulse en Flux

Softwarebedrijf Optioryx uit Gent levert Warehouse Optimization Software (WOS) die magazijnen moet helpen hun efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en meer uit hun bestaande middelen te halen. Optioryx is ontwikkeld als een laag die boven eender welk magazijnbeheersysteem (WMS) werkt en vult de ontbrekende intelligentie aan met AI-aangedreven oplossingen voor orderpicking, slotting, verpakkingsoptimalisering en mobiele datacaptatie.

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.