Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt innovatieve oplossingen op het gebied van goederen- en personenmobiliteit om zijn klanten intelligente opslag- en transportoplossingen te bieden. Logidis biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen inspelen op de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootwinkelbedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500 m2 en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Logidis is sinds 2020 klant van Generix met een on-premise WMS-oplossing. In het kader van de digitalisering van zijn activiteiten en om de groei van de groep te ondersteunen, heeft Logidis Generix belast met het project om zijn twee sites tegen eind 2023 om te schakelen naar SaaS. Dit ‘Move2SaaS’-project, geïmplementeerd in een tijdsbestek van 3 maanden, was ontworpen om een aantal doelstellingen te behalen: de operationele efficiëntie van magazijnen verhogen, kosten verlagen, voorraadbeheer verbeteren en de traceerbaarheid van activiteiten verbeteren.

De overgang naar SaaS voor onze magazijnactiviteiten stelt ons in staat om onze activiteiten beter te beheren, om de belasting en capaciteit beter op elkaar af te stemmen en om de kosten per orderlijn te optimaliseren, dankzij een degressief, trapsgewijs bedrijfsmodel. Meer in het algemeen geeft het ons een grotere flexibiliteit en het vermogen om ons snel aan te passen aan nieuwe kansen in onze markt, met een betrouwbaarder en concurrerender aanbod. », legt Vincent PILOT, General Manager van Logidis uit.

Het WMS van Generix in SaaS-modus, dat operationeel is sinds april 2024, stelt Logidis niet alleen in staat om te integreren met andere systemen, maar ook om te profiteren van alle functionaliteiten die nodig zijn voor de activiteit van een 3PL (third-party logistics): ontvangst, voorbereiding, beheer van traceerbaarheid en variabele gewichten, kwaliteitscontrole bij ontvangst en voorbereiding, optimalisatie van de bewegingen van vorkheftruckchauffeurs, cross-docking, dynamisch dockbeheer en creatie van verklaringen/documenten op maat van elke klant.

Het SaaS-model stabiliseert en verbetert onze logistieke informatiesystemen. Bovendien kunnen we dankzij de regelmatige updates van Generix WMS profiteren van de nieuwste functionaliteiten en innovaties om beter tegemoet te komen aan de groeiende eisen van onze lokale, regionale en internationale klanten. », voegt Julian ANCIAUX, Project Lead WMS/TMS bij Logidis toe.

De overgang naar SaaS omvatte ook de implementatie van Generix DataPower, een KPI & Analytics-oplossing die WMS-bedrijfsgegevens beschikbaar maakt in het Logidis-informatiesysteem en tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden voor bedrijfsbeheer biedt.

We zijn er trots op dat we onze klant Logidis kunnen ondersteunen bij het digitaliseren van hun activiteiten om hun prestaties te verbeteren. De belangrijkste uitdaging van het project was een naadloze migratie naar de cloud met behoud van het bedrijfsmodel van onze klant. Connectiviteit was ook een kwestie die verband hield met Logidis’ aanwezigheid in de Indische Oceaan. Onze teams hebben hand in hand gewerkt om van dit project een gezamenlijk succes te maken dat spannende vooruitzichten biedt voor innovatie in de toekomst.», verzekert Pierre Chaffardon, General Manager EMEA North & Asia Pacific bij Generix.

De volgende stap in deze samenwerking is de implementatie van Generix’ SaaS TMS (Transportation Management System) oplossing om het wagenpark te beheren en routes te optimaliseren. Het omvat ook de uitrol van de chauffeursapplicatie voor een betere controle van tracking- en leveringsprocessen.

Over Generix

Generix is een SaaS-software-uitgever van wereldklasse die bedrijven helpt te connecteren met elkaar om van elke digitale verbinding een bron van waarde te maken. Het bedrijf biedt een toonaangevend portfolio van cloud-oplossingen en -diensten die worden aangestuurd door AI om met vertrouwen de meest bedrijfskritische digitale bedrijfsprocessen in de toeleveringsketen, financiën en handel aan te sturen. Het biedt ook end-to-end B2B integratie- en samenwerkingsoplossingen zodat bedrijven volledig kunnen opereren binnen digitale bedrijfsnetwerken. Bijna 900 getalenteerde mensen werken elke dag bij Generix om meer dan 5.000 klanten in meer dan 60 landen te helpen hun klanten beter van dienst te zijn. Het bedrijf helpt bij het verwerken van meer dan 17 miljard berichten, het voorbereiden van meer dan 600 miljoen pallets, het beheren van meer dan 500 miljoen facturen en meer dan 1 miljoen transporten per jaar. Generix gelooft in het immense groeipotentieel van de netwerkeconomie in een duurzame wereld.

Voor meer informatie : www.generixgroup.com

Recente nieuwsberichten

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Beltaste implementeert sturend S&OP-proces met Optimact

(Advertorial) Dat snackspecialist Beltaste al lang goed bezig is, daar bestaat geen twijfel over. Maar met de verdere groei voor ogen wilde de organisatie nog beter worden. Met de hulp van Xeleos Consulting zette Beltaste de transitie in naar een matuur S&OP–proces, met daaraan gelinkt een betere forecasting en demand planning. Het resultaat is een leidend proces dat het bedrijf richting geeft en continue verbetering faciliteert.

Optimistische aanwervingsplannen in transport en logistiek

Volgens de meest recente ManpowerGroup Jobbarometer zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek/Automotive sterk zijn tijdens het vierde kwartaal van 2024. Ruim de helft (53%) van de werkgevers uit deze sector die in juli zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van december 2024 uit te breiden. Zeven procent is van plan hun personeelsbestand te verkleinen, terwijl 40% van de bevraagde werkgevers geen verandering verwacht. De zogenoemde nettotewerkstellingsprognose (i.e. het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een erg optimistische waarde van 46%. Dat is een stijging van 16 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en van 11 punten ten opzichte van het derde kwartaal van 2023. “Met een nettotewerkstellingsprognose van +46% anticiperen werkgevers in transport en logistiek op een aanzienlijk hogere wervingsactiviteit dan het nationale gemiddelde (+27%) en het wereldwijde gemiddelde (+25%)”, vult Sébastien Delfosse, managing director bij ManpowerGroup BeLux (foto) aan.

WDP breidt portefeuille in Frankrijk opnieuw uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft in Frankrijk zes crossdock warehouses van in totaal ruim 43.000m² aan verhuurbare oppervlakte op een totale grondoppervlakte van ruim 182.000m² aan zijn portefeuille toegevoegd. De panden zijn verspreid over verschillende locaties in Frankrijk. Vier gebouwen zijn BREEAM-certified ‘Very Good’. De investering bedraagt 50 miljoen euro en betekent een nieuwe stap in de verdere uitbouw van WDP France. De portefeuille in Frankrijk neemt hiermee toe tot 300 miljoen euro.

Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Katoen Natie opent logistiek platform in Born (NL)

Katoen Natie, een wereldwijde speler op het vlak van supply chain en logistieke oplossingen, heeft een nieuw logistiek platform geopend in het Nederlandse Born. De site is gelegen op het kruispunt van België, Nederland en Duitsland, nabij Maastricht Airport en de Maastricht Barge Terminal. Dat alles moet zorgen voor naadloze toegang tot zowel luchtvracht- als binnenvaart transportnetwerken.

Brady is verhuisd naar nieuw EDC in Zele

Brady, leverancier van industriële oplossingen voor traceerbaarheid, digitale productidentiteit en veiligheidssignalisatie, heeft zijn Europese distributiecentrum in Zele verhuisd. Voortaan belevert Brady zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vanuit een nieuw gebouw aan de Poldergotestraat 9 in Zele.

Eutraco bouwt klimaatneutraal logistiek centrum in Hooglede

Aan de Roger Deceuninckstraat in Hooglede bouwt logistieke speler Eutraco samen met bouwbedrijf Vulsteke Bedrijfsgebouwen aan een toekomstgericht logistiek gebouw van 30.000m² groot. Dat staat gelijk aan 5 voetbalvelden. Het gaat om een totale investering van 30 miljoen euro. Het nieuwe gebouw bestaat uit twee units van elk 15.000m² groot. De ene helft zal Eutraco in eigen uitbating gebruiken voor de logistiek en distributie voor met name voedinggerelateerde opdrachtgevers. De andere helft van het gebouw wordt verhuurd aan PostNL.

DSV neemt Schenker over

DSV heeft een akkoord bereikt voor de overname van Schenker van Deutsche Bahn. Daarmee is de Deense logistiek dienstverlener, die eerder al Kuehne+Nagel en Panalpina overnam, toe aan zijn grootste transactie ooit. De overeengekomen transactiewaarde bedraagt 14,3 miljard euro. Totdat de transactie formeel is afgerond, zullen DSV en Schenker als twee onafhankelijke en afzonderlijke bedrijven blijven opereren.

Het verschil tussen ‘warm genoeg’ en behaaglijk in een magazijn

(Advertorial) De herfst is niet meer ver weg en dat betekent dat het moeilijker (of kostbaarder) wordt om voor de medewerkers een prettig werkklimaat vast te houden in het magazijn. Welzijn is uiteraard een goed streven, maar een tevreden werknemer is ook een productieve werknemer. Daarom 3 tips van Rite-Hite voor een prettig werkklimaat in het magazijn.

Het loont de moeite om de komende periode alle verwarmingsapparatuur te testen, want u wilt een mogelijk defect tijdig ontdekken. Ook kunnen afdichtingen op het dock of tussen bepaalde ruimten niet meer voldoende effectief zijn. Soms zijn eenvoudige reparaties afdoende, maar soms zijn bepaalde oplossingen aan vervanging toe. In dat laatste geval doet u er goed aan om minutieus te onderzoeken op welke manier een oplossing bijdraagt aan het vasthouden van een gewenste temperatuur. Hieronder volgen 3 oplossingen, die op dat vlak uitblinken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.