Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt innovatieve oplossingen op het gebied van goederen- en personenmobiliteit om zijn klanten intelligente opslag- en transportoplossingen te bieden. Logidis biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen inspelen op de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootwinkelbedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500 m2 en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Logidis is sinds 2020 klant van Generix met een on-premise WMS-oplossing. In het kader van de digitalisering van zijn activiteiten en om de groei van de groep te ondersteunen, heeft Logidis Generix belast met het project om zijn twee sites tegen eind 2023 om te schakelen naar SaaS. Dit ‘Move2SaaS’-project, geïmplementeerd in een tijdsbestek van 3 maanden, was ontworpen om een aantal doelstellingen te behalen: de operationele efficiëntie van magazijnen verhogen, kosten verlagen, voorraadbeheer verbeteren en de traceerbaarheid van activiteiten verbeteren.

De overgang naar SaaS voor onze magazijnactiviteiten stelt ons in staat om onze activiteiten beter te beheren, om de belasting en capaciteit beter op elkaar af te stemmen en om de kosten per orderlijn te optimaliseren, dankzij een degressief, trapsgewijs bedrijfsmodel. Meer in het algemeen geeft het ons een grotere flexibiliteit en het vermogen om ons snel aan te passen aan nieuwe kansen in onze markt, met een betrouwbaarder en concurrerender aanbod. », legt Vincent PILOT, General Manager van Logidis uit.

Het WMS van Generix in SaaS-modus, dat operationeel is sinds april 2024, stelt Logidis niet alleen in staat om te integreren met andere systemen, maar ook om te profiteren van alle functionaliteiten die nodig zijn voor de activiteit van een 3PL (third-party logistics): ontvangst, voorbereiding, beheer van traceerbaarheid en variabele gewichten, kwaliteitscontrole bij ontvangst en voorbereiding, optimalisatie van de bewegingen van vorkheftruckchauffeurs, cross-docking, dynamisch dockbeheer en creatie van verklaringen/documenten op maat van elke klant.

Het SaaS-model stabiliseert en verbetert onze logistieke informatiesystemen. Bovendien kunnen we dankzij de regelmatige updates van Generix WMS profiteren van de nieuwste functionaliteiten en innovaties om beter tegemoet te komen aan de groeiende eisen van onze lokale, regionale en internationale klanten. », voegt Julian ANCIAUX, Project Lead WMS/TMS bij Logidis toe.

De overgang naar SaaS omvatte ook de implementatie van Generix DataPower, een KPI & Analytics-oplossing die WMS-bedrijfsgegevens beschikbaar maakt in het Logidis-informatiesysteem en tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden voor bedrijfsbeheer biedt.

We zijn er trots op dat we onze klant Logidis kunnen ondersteunen bij het digitaliseren van hun activiteiten om hun prestaties te verbeteren. De belangrijkste uitdaging van het project was een naadloze migratie naar de cloud met behoud van het bedrijfsmodel van onze klant. Connectiviteit was ook een kwestie die verband hield met Logidis’ aanwezigheid in de Indische Oceaan. Onze teams hebben hand in hand gewerkt om van dit project een gezamenlijk succes te maken dat spannende vooruitzichten biedt voor innovatie in de toekomst.», verzekert Pierre Chaffardon, General Manager EMEA North & Asia Pacific bij Generix.

De volgende stap in deze samenwerking is de implementatie van Generix’ SaaS TMS (Transportation Management System) oplossing om het wagenpark te beheren en routes te optimaliseren. Het omvat ook de uitrol van de chauffeursapplicatie voor een betere controle van tracking- en leveringsprocessen.

Over Generix

Generix is een SaaS-software-uitgever van wereldklasse die bedrijven helpt te connecteren met elkaar om van elke digitale verbinding een bron van waarde te maken. Het bedrijf biedt een toonaangevend portfolio van cloud-oplossingen en -diensten die worden aangestuurd door AI om met vertrouwen de meest bedrijfskritische digitale bedrijfsprocessen in de toeleveringsketen, financiën en handel aan te sturen. Het biedt ook end-to-end B2B integratie- en samenwerkingsoplossingen zodat bedrijven volledig kunnen opereren binnen digitale bedrijfsnetwerken. Bijna 900 getalenteerde mensen werken elke dag bij Generix om meer dan 5.000 klanten in meer dan 60 landen te helpen hun klanten beter van dienst te zijn. Het bedrijf helpt bij het verwerken van meer dan 17 miljard berichten, het voorbereiden van meer dan 600 miljoen pallets, het beheren van meer dan 500 miljoen facturen en meer dan 1 miljoen transporten per jaar. Generix gelooft in het immense groeipotentieel van de netwerkeconomie in een duurzame wereld.

Voor meer informatie : www.generixgroup.com

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.