Liquiditeit van het bedrijf verhogen en voorraadkosten verlagen door middel van beter voorraadbeheer.
Een geoptimaliseerde voorraad leidt tot minder kapitaalsbenutting en een hogere liquiditeit. Door gericht voorraadbeheer kunnen overbodige huur-, exploitatie-, onderhouds- en personeelskosten worden bespaard.
Veel bedrijven houden te grote voorraden aan van individuele artikelen.
Het gaat hierbij bijvoorbeeld om goederen die niet of onvoldoende zijn verkocht, producten die alleen in een bepaald seizoen worden verkocht bijvoorbeeld kerstmis en artikelen met een te grote reservevoorraad. Veel bedrijven zijn bang om niet tijdig te kunnen leveren. Dit leidt er echter toe dat er te veel „kapitaal“ in het magazijn wordt opgeslagen, dat de opslagkosten te hoog zijn en dat de liquiditeit van het bedrijf afneemt.
Inventarisbeheer is zeer nauw verwant aan assortiments- en portfoliomanagement.
In elk assortiment zijn er succesvolle artikelen namelijk de snellopers, maar ook artikelen die minder vaak of alleen met pasen of kerstmis worden verkocht. Daarnaast doorloopt elk product de verschillende fasen van de productlevenscyclus. Misschien ken je wel de groeifase voorstelling van een „Question Mark“ product naar „Star“ wordend product en vervolgens naar „Cash Cow“ en „Dog“. Het is uiterst belangrijk om te weten waar het individuele artikel zich in zijn productcyclus bevindt. In de volwassenheid fase (Cash Cow) begint het product geld op te leveren en is de vraag achter het product groter. Elk bedrijf is geïnteresseerd om zoveel mogelijk snellopers te hebben, een gezond aantal producten met middelmatige omloopsnelheid en vrijwel geen achterblijvers in hun voorraad. Om de liquiditeit te verhogen en de opslagkosten te verlagen, is het daarom de moeite waard om een ABC (omzet) en XYZ (omzetfrequentie of uniformiteit) analyse uit te voeren en het assortiment of voorraad regelmatig op te kuisen. Lees verder …
Advies nodig voor een beter voorraadbeheer? Een BITO-adviseur staat voor u klaar, maak hier uw afspraak. Of bel +32 3 870 99 00
BITO verruimt je kennis.
Word lid van de Bito-Community en abonneer u op onze nieuwsbrief. We brengen boeiende onderwerpen en maandelijks alleen voor u persoonlijk kortingen te gebruiken in onze webshop.