Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations.

Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden. De spoorvrachtoperator telt acht fysieke locaties in België en Duitsland, waar 24/7-bezetting is om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Er moeten altijd specialisten, waaronder logistics coördinatoren en real-time planners, paraat zijn om vragen te beantwoorden en te anticiperen op onverwachte situaties rondom het spoor.
 
In het verleden werkten de logistiek- en planningsexperts met Windows 7-desktops op de stations, die beheerd werden door Infrabel. Daarvan waren er zo’n vijftig beschikbaar, verdeeld over de verschillende locaties. Toen bekend werd dat Infrabel niet langer voor derden mocht werken en dus ook het beheer van de Lineas-desktops op de stations niet meer mocht doen, moest snel naar een alternatief worden gezocht.
Ofwel moest Lineas nieuwe Windows 10-devices aanschaffen ofwel moest het overstappen op thin clients. Bij een migratie naar Windows 10 zouden de desktops moeten worden vervangen door relatief dure systemen, die ter plekke geüpdatet of hersteld moeten worden en waarbij IT-service deskmedewerkers ter plekke moeten zijn. Van die situatie wilde Lineas juist af.
 
Om de mogelijkheden van thin clients in kaart te brengen, nam Lineas contact op met Nimble, een IT-service provider, gespecialiseerd in het bouwen en beheren van virtuele werkplekomgevingen. Nimble adviseerde aan de slag te gaan met de thin clients van IGEL, waarbij de IGEL UD7 het best aan alle criteria bleek te voldoen.
Een succesvolle ‘proof of concept’ werd uitgevoerd op de hoofdlocatie van Lineas in Brussel. Het projectteam besloot daarop de verouderde desktops te vervangen door thin clients, waarbij Citrix rechtstreeks op het IGEL OS draait. Na de succesvolle migratie van de vijftig kritische werkplekken heeft Lineas op de acht stations nog een additionele honderd UD7 thin clients geïnstalleerd voor medewerkers die ter plekke de begeleiding en schouwing doen. Ook gebruikt Lineas de IGEL Universal Management Suite voor een eenvoudig beheer van de werkplekomgeving.
 
Daarnaast is het ICT-team begonnen bij het rangeerterrein in Antwerpen de mini-pc’s bij de slagbomen van de vier gates, waar de vrachtwagenchauffeurs hun goederen komen laden en lossen, te vervangen door IGEL UD2 thin clients met een kleine formfactor.

Foto: Lineas

Recente nieuwsberichten

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025

Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Haven van Rotterdam neemt DCSA’s Track & Trace-standaard in gebruik

Digital Container Shipping Association (DCSA), een onafhankelijke non-profitorganisatie die standaardisatie en digitale innovatie in de containervaart stimuleert, heeft aangekondigd dat de haven van Rotterdam de eerste grote haven is die de Track & Trace (T&T)-standaard van DCSA opneemt in zijn havencommunicatiesysteem (Portbase). Die integratie moet ervoor zorgen dat het traceren en de zichtbaarheid van containers in een van de drukste havens ter wereld aanzienlijk worden verbeterd.

TransFollow lanceert app voor transportbeheer onderweg

TransFollow, aanbieder van digitale oplossingen voor het elektronisch beheren van transporten en transportdocumenten, stelt TransFollow Drive voor. Met die nieuwe mobiele applicatie kunnen chauffeurs hun dagelijkse opdrachten beheren door belangrijke mijlpalen vast te leggen, hun locatie te delen, uitzonderingen te melden en transportdocumenten digitaal te verwerken. Die realtime gegevensuitwisseling tussen de chauffeurs en hun backoffice moet ervoor zorgen dat verladers, transportbedrijven en andere partijen in de logistieke sector volledige zichtbaarheid op hun transporten krijgen.

Onderzoek naar digitale transformatie en GenAI in de supply chain

Hoe gaan supply chain leiders om met de realiteit van vandaag? Een antwoord daarop kunnen we vinden in ‘Supply Chain Horizons 2025’. Het rapport geeft de bevindingen weer van een onderzoek dat in januari en februari 2025 werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne in opdracht van Logility, een leverancier van AI-first software voor supply chain management. Vanson Bourne bevroeg 500 besluitvormers die verantwoordelijk zijn voor de supply chain van hun organisatie. Alle bedrijven die aan het onderzoek deelnamen, hebben een omzet van minimaal 500 miljoen dollar en vertegenwoordigen de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, de Midden-Europese DACH-landen, Australië en India.

Zes stappen naar een cost-to-serve-model

Om inzicht te krijgen in de werkelijke kosten en winstgevendheid van de supply chain, zouden chief supply chain officers (CSCO’s) een cost-to-serve (CTS)-model in zes stappen moeten toepassen. Zo klinkt het althans bij onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Aan de hand van dat stappenmodel kunnen ondernemingen hun indirecte en overheadkosten toewijzen op basis van de complexiteit die met elke afzonderlijke klant en elk afzonderlijk product gepaard gaat.

Is jouw bedrijf klaar voor automatisering?

(Advertorial) In een markt die zo snel verandert als de logistiek, kan het uitstellen van beslissingen je duur komen te staan. Toch wachten veel kleine en middelgrote bedrijven met het automatiseren van hun magazijn, vaak gebaseerd op aannames die achterhaald zijn. Waar grote bedrijven automatisering al lang hebben omarmd, zien kleinere organisaties het nog te vaak als een luxe in plaats van een noodzaak.

Meten is weten: de veiligheidsinspectie als bescherming van medewerkers én productiviteit

(Advertorial) De laadperrons van vandaag zijn drukker dan ooit. Nu de wereldbevolking de 8 miljard passeert, worden er meer producten dan ooit tevoren verhandeld. Onderzoek in de VS wees uit dat er in 2022 bijna 20 miljard ton goederen werd verzonden, waarvan het grootste gedeelte langs het laadperron is gegaan.

FedEx huurt logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol

Prologis heeft 20.000m² logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol verhuurd aan FedEx.

De faciliteit, gelegen op 8km van de Nederlandse luchthaven, werd in 1999 gebouwd, maar is gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige energie-efficiëntie standaarden. Het magazijn beschikt over volledig elektrische kantoorwerkzaamheden en is door Prologis geüpgraded om te beantwoorden aan de specifieke operationele behoeften van FedEx. Tot de verbeteringen behoren de installatie van energiezuinige ledverlichting, een gerenoveerde kantoorruimte en vernieuwde sanitaire voorzieningen en extra structurele aanpassingen om efficiënte werkprocessen te ondersteunen.

Food retailer Rewe optimaliseert logistiek centrum met Witron

Bij de Duitse Rewe Groep is een grootschalig initiatief aan de gang waarbij de supermarktketen zijn netwerk van magazijnen optimaliseert om op lange termijn de klanten van de Rewe-winkels sneller en efficiënter van producten te voorzien. Als onderdeel van dat initiatief wordt het nationale logistieke centrum van Rewe in Neu-Isenburg uitgerust met innovatieve technologie. Daarvoor werkt de foodretailer samen met de Witron-groep, die instaat voor de implementatie van het volledig geautomatiseerde OPM-systeem. In de toekomst zal het logistieke centrum in Neu-Isenburg 2.200 winkels bevoorraden met 16.700 verschillende droge producten en op een piekdag meer dan 640.000 dozen picken.

Het nieuwe project komt er in navolging van een eerdere realisatie van Witron in het logistieke centrum van Rewe in Henstedt-Ulzburg.

Jungheinrich neemt All Exeptional in de arm voor transport binnen België

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft All Exeptional geselecteerd als nieuwe transportpartner voor het vervoer van zijn toestellen binnen België. De samenwerking werd op 1 april 2025 aangevat.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.