Linde MH voltooit vernieuwing van gamma autonome magazijntrucks

Foto: Linde Material Handling
Linde Material Handling (MH) brengt nieuwe geautomatiseerde voertuigen op de markt en rondt daarmee de volledige vernieuwing van zijn productassortiment af. Blikvangers zijn de combi-smallegangentruck Linde K-Matic k, de reachtruck Linde R-Matic k en de contragewichtstapelaar Linde L-Matic AC k met vrijdragende vorken.
Met een draagvermogen van 1,5 ton en een maximale hefhoogte van 14,5 meter richt de vernieuwde Linde K-Matic k zich op een optimaal gebruik van de beschikbare opslagcapaciteit. “Omdat deze autonome smallegangentruck grotendeels in de gangpaden tussen de rekken rijdt, is het bijzonder zinvol om dat proces te automatiseren”, klinkt het bij Linde MH. “Wanneer in hoogbouwstellingen uitsluitend volle pallets worden opgeslagen en uitgenomen, is er door dit voertuig geen enkele reden meer om een handmatig voertuig aan te schaffen.”
De Linde R-Matic k reachtruck is dan weer op maat van een geautomatiseerde bevoorrading in brede gangpaden. Er zijn in totaal drie modellen met een draagvermogen tot 2,3 ton. Deze bieden een ruime keuze aan modulaire mastvarianten, met hefhoogtes tot tien meter.
Linde vervolledigt zijn truckaanbod nog met geautomatiseerde shuttle- en opslagoplossingen.
De autonome trucks van Linde zijn uitgerust met een sensorgebaseerd palletpositioneringssysteem met slimme vorken. Deze kunnen gestandaardiseerde ladingdragers – zoals Europallets, gitterboxen of Chep-pallets – nauwkeurig opslaan of oppikken. Als pallets niet goed zijn uitgelijnd, worden de vorken automatisch aangepast. Het systeem herkent niet alleen of een opslaglocatie vrij is, maar ook of er obstakels in de weg staan. Daarnaast controleert het of de lading correct is geplaatst voordat de vorken worden teruggetrokken.
De energievoorziening van de voertuigen verloopt naar keuze via loodzuuraccu’s of via lithium-ionbatterijen van de nieuwste generatie. De veiligheid wordt dan weer verzekerd door standaarduitrustingen zoals 360-graden scanners, noodstopschakelaars, lampen en akoestische signalen. Deze zijn uit te breiden met optionele functies zoals 2D-sluierlasers of extra lichtoplossingen zoals een BlueSpot of Red Warning Lines.
Alle nieuwe trucks zijn door Linde in eigen huis ontwikkeld en hebben als doel de belangrijkste intralogistieke processen als geïntegreerde oplossing te ondersteunen. De aansturing van de verschillende geautomatiseerde voertuigen verloopt via het softwareplatform Linde Matic:move (of Matic:move+). Dat systeem heeft een uniforme gebruikersinterface voor realtime monitoring, het tonen van openstaande opdrachten, voorspellend onderhoud en standaardintegratie met WMS- en ERP-systemen. Via de Linde Warehouse Manager kunnen zowel geautomatiseerde als manuele voertuigen bovendien worden verbonden en geïntegreerd met veiligheidssystemen zoals de Linde Safety Guard.