Linde lanceert volgende generatie elektrische handpallettrucks
Linde Material Handling heeft zijn assortiment pallettrucks met staplatform – ook wel ‘riders’ genoemd – uitgebreid met een instapmodel dat een laadvermogen van 1,4 ton heeft en een grotere variant met een hefvermogen van 2,5 ton, om het bestaande 2 ton-model aan te vullen. Met uitzondering van het instapmodel, Linde T14 S, worden de pallettrucks en de double stackers aangeboden met twee verschillende rijconcepten.
In de S-versie staat de bestuurder in een hoek van 90° tot de rijweg, wat zorgt voor goed zicht in beide rijrichtingen en de omgeving. Tegelijkertijd moet de verhoogde, zachte rugsteun voor een comfortabele ondersteuning zorgen.
Bij de SF-versie staat de bestuurder recht op de rijrichting en heeft daarbij een goed zicht op de lading voor zich. Deze variant wordt aangeraden als er naar verhouding veel laadwerk is. In beide gevallen zorgt het voertuigontwerp voor zoveel mogelijk veiligheid, omdat de operator binnen de voertuigomtrek staat zodat zijn lichaam en handen goed beschermd zijn.
Klanten kunnen voortaan een keuze maken uit een assortiment van zeven verschillende trucks, in plaats van de eerdere range van drie toestellen. Een ander nieuw kenmerk is dat alle voertuigen een breedte van 770 mm hebben, wat betekent dat ze 20 mm smaller zijn dan hun voorgangers. Dankzij dat compactere ontwerp zijn ze gemakkelijker te manoeuvreren op laadvloeren van vrachtwagens of in blokmagazijnen.
De S-versie, waarbij de bestuurder dwars op de rijrichting staat, beschikt over het Tip Control bedieningsconcept. Een in hoogte instelbaar handplatform, waardoor de operator stabiel kan staan, wordt uitgerust met tuimelschakelaars waarmee de rij- en heffuncties kunnen worden bediend met kleine bewegingen van de duim en wijsvinger. Die schakelaars zijn zo ontworpen dat ze ook met handschoenen kunnen worden bediend.
De trucks zijn uitgerust met een 3 kW, driefasen AC-motor. Het 1,4 ton-model accelereert tot 8 of 10 km/uur, respectievelijk met of zonder lading, en de modellen voor 2,0 en 2,5 ton tot 10 of 12 km/uur met of zonder lading. De trucks kunnen hellingen tot 15% aan, zelfs met lading. Dat maakt ze geschikt voor intensieve laad-/lostoepassingen en het vervoeren van goederen over grotere afstanden. De rijsnelheid wordt automatisch verlaagd in verhouding tot de stuurhoek, wat de operator tegen rijfouten beschermt.
Naast de standaard rij-instellingen, wordt er standaard ook een Eco-modus geleverd als tweede prestatieoptie. Afhankelijk van de toepassing, kan daarmee tot 12% energie worden bespaard als het handlingvermogen geen prioriteit heeft.