Dialog image

Liebherr-Mining automatiseert productiebevoorrading met Knapp

Liebherr-Mining, fabrikant van hydraulische graafmachines voor de mijnbouw, heeft Knapp opdracht gegeven voor de automatisering van de productiebevoorrading en het verzamelen van reserveonderdelen in zijn vestiging in Colmar (FR). De oplossing, die een automatisch opslag- en ophaalsysteem en autonome mobiele robots omvat, moet Liebherr-Mining meer flexibiliteit bieden bij de bevoorrading van werkstations en zorgen voor een hoge opslagdichtheid, zonder dat de infrastructuur hoeft te worden gewijzigd.

Liebherr-Mining produceert in Colmar grote hydraulische graafmachines die voor de mijnbouw worden gebruikt. Alle onderdelen die nodig zijn voor de eindassemblage en de levering van reserveonderdelen, inclusief kleine onderdelen, worden opgeslagen in het bestaande hoogbouwmagazijn voor pallets. Om de werkplekken flexibel en automatisch te bevoorraden, maar ook om de beschikbare ruimte in het magazijn maximaal te benutten, kreeg Knapp de opdracht een nieuw geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem te implementeren.
 
De nieuwe oplossing zal bestaan uit het OSR Shuttle Evo picking- en opslagsysteem, drie ergonomische werkstations uit de Pick-it-Easy serie, vier ompakstations en de flexibele Open Shuttle, die de inkomende goederen volledig automatisch verbindt met het nieuwe automatische opslag- en ophaalsysteem. Er komt ruimte voor 23.500 opslagplaatsen op 37 niveaus in een stellingenlijn met driedubbele opslagdiepte. Het huidige hoogbouwpalletmagazijn blijft na de verbouwing bestaan. Het nieuwe automatische opslag- en ophaalsysteem zal alle onderdelen volledig automatisch opslaan en zal de werkplaatsen bedienen volgens het ‘product-to-man’-principe.
 
Concreet zal het geplande systeem Liebherr Mining ondersteunen bij drie basisprocessen: goederenontvangst, goederenuitgifte en orderverzamelen. Bij ‘goods-in’ zal de Open Shuttle vloot kleine onderdelen vervoeren van de gedecentraliseerde goods-in stations naar het nieuwe magazijnsysteem. De Open Shuttle is geïntegreerd in het interne heftruckverkeer van het bedrijf. De goederen worden dan centraal opgeslagen in de OSR Shuttle Evo. Als de onderdelen nodig zijn in de productie of als reserveonderdelen, worden ze in de pickingstations uit de opslag gehaald. De kleine onderdelen worden naar de ergonomische werkstations van de Pick-it-Easy serie gebracht volgens het product-naar-de-man principe en vervolgens in containers verzameld. Zodra het orderverzamelen correct is afgerond, worden de containers via het transportsysteem naar de consolidatiezone getransporteerd, waar de goederen uit het palletmagazijn worden samengevoegd met de kleine onderdelen en vervolgens naar de productielijnen of als reserveonderdelen naar de verzendingszone worden vervoerd. Indien nodig kunnen de opgehaalde transportcontainers weer tijdelijk worden opgeslagen in de OSR Shuttle Evo.
 
Het KiSoft softwarepakket van Knapp bestuurt en bewaakt het systeem. Het wordt via een interface verbonden met het systeem van de klant, bestuurt de Open Shuttle-vloot en beheert de in- en uitslag van de voorraad in het automatische opslag- en ophaalsysteem en de bevoorrading van de werkstations. De KiSoft SCADA-software zorgt voor de visualisatie van de systeemstatus, waardoor een volledig overzicht en maximale beschikbaarheid worden gegarandeerd.
 
De nieuwe automatiseringsoplossing moet in februari 2024 in gebruik worden genomen.

Foto: KNAPP / Open Shuttles

Recente nieuwsberichten

ÖBB Rail Cargo Group verbindt Wenen non-stop met Duisburg

Met de nieuwe TransFER Wenen-Duisburg verbindt ÖBB Rail Cargo Group (RCG), de vrachttransportafdeling van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij, voortaan twee belangrijke logistieke knooppunten in Oostenrijk en Duitsland. Klanten zouden daardoor kunnen rekenen op een vaste dienstregeling, aantrekkelijke transittijden en directe transportverbindingen naar Hongarije en Italië en binnen Oostenrijk. Containers, wissellaadbakken, kraanbare trailers en gevaarlijke goederen worden ook vervoerd.

Markus Biemüller nieuwe general manager van Dachser in Willebroek

Sinds 1 april 2025 is Markus Biemüller (46) de nieuwe general manager van de Dachser-vestiging in Willebroek. Hij volgt daarmee Niels Tieleman op, die binnenkort nieuwe verantwoordelijkheden krijgt bij Dachser Nederland. Naast deze nieuwe functie blijft Markus Biemüller ook verantwoordelijk voor Food Logistics in België, een functie die hij bekleedt sinds de oprichting ervan in april 2022.

Montea en Weerts realiseren samen grootse ‘single-tenant’ ontwikkeling

Vastgoedinvesteerder en -ontwikkelaar Montea en logistieke vastgoedspeler Weerts Group zullen samen het nieuwe Europese distributiecentrum voor Skechers in Luik ontwikkelen. Montea neemt een belang van veertig procent in de projectvennootschap en wordt daarmee langetermijnpartner in deze investering.

Webfleet lanceert Secure Truck Parking in samenwerking met Bosch

Webfleet, de fleet management-oplossing van Bridgestone, lanceert Secure Truck Parking. Die nieuwe functie moet transportbedrijven helpen sneller beveiligde parkeerplaatsen te vinden en te reserveren. De functie, die is ontwikkeld in samenwerking met technologiebedrijf Bosch, verbindt vloten die Webfleet-telematica hebben met een uitgebreid netwerk van beveiligde parkeerlocaties. Dat moet zoektijden verkorten en het gemak voor chauffeurs verbeteren.

UPS Wereldwijd afrekenen maakt komaf met onverwachte importtarieven

UPS lanceert UPS Wereldwijd afrekenen, een nieuwe service die het consumenten gemakkelijker moet maken om online te shoppen bij verzenders over de hele wereld. Consumenten die internationale aankopen plaatsen, krijgen vaak een extra factuur voor onbetaalde importkosten gepresenteerd. UPS Wereldwijd afrekenen moet dat probleem oplossen door vooraf het bedrag te garanderen dat online shoppers betalen aan invoerrechten, douanekosten en belastingen.

Honda Motor Europe Logistics migreert bestaande systemen naar SAP

IT-dienstverlener Delaware gaat de komende vijf jaar alle verouderde systemen van Honda Motor Europe Logistics, die vandaag nog over verschillende silo’s verspreid zitten, migreren naar een groot, geïntegreerd SAP-systeem. Honda streeft daarmee naar een toekomstbestendige supply chain om klaar te zijn voor de elektrische auto-industrie van morgen.

Picnic kiest Simacan voor middle mile logistiek

De Nederlandse online supermarkt Picnic bezorgt uitsluitend aan huis en heeft geen eigen winkels. Het bedrijf is actief in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Om zijn ‘middle mile’ logistiek te optimaliseren, heeft Picnic besloten gebruik te maken van het platform van Simacan. Dat platform voor realtime transportmonitoring en -sturing omvat functionaliteit zoals geavanceerde transportplanning, dynamische monitoring en proactieve sturing.

TJ Morris bouwt opnieuw DC met Witron

TJ Morris is een van de grootste privébedrijven in het Verenigd Koninkrijk en een van de snelst groeiende retailers in Europa. Het Britse familiebedrijf heeft systeemintegrator Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp en de realisatie van een distributiecentrum voor food- en non-foodproducten met een oppervlakte van zo’n 93.000 vierkante meter. De sterk geautomatiseerde faciliteit in Doncaster (Yorkshire) is ontworpen voor een dagelijkse pickcapaciteit van 646.000 bakken en zal vanaf medio 2028 meer dan 300 winkels bevoorraden met een assortiment van 10.000 verschillende droge waren. Met de ondertekening van het contract versterkt TJ Morris zijn samenwerking met Witron. In mei 2025 neemt TJ Morris al een distributiecentrum van vergelijkbare omvang in gebruik in St Helens (Noord-West-Engeland), waarvoor de retailer ook al een beroep op Witron deed.

Sanders Parts zet stap naar Logistiek 4.0 met ASD Coddens

Sanders Parts uit Dendermonde is sinds 1993 gespecialiseerd in technische onderdelen voor vrachtwagens. Om zijn logistieke processen verder te moderniseren is het bedrijf gestart met de uitrol van een warehouse management systeem. Daarvoor doet het een beroep op logistiek adviesbureau ASD Coddens. De WMS-implementatie volgt op eerdere stappen naar meer optimalisering, zoals de herinrichting van het bestaande magazijn en de succesvolle introductie van vijf Vertical Lift Modules (VLM’s).

Vanas Engineering stelt nieuwe systemen én een partnership voor

Vanas Engineering lanceert twee nieuwe opslagsystemen: de Modula Flexibox en de HaiPick Climb. Daarmee wil Vanas zijn ambitie onderstrepen om logistieke processen in kleine en middelgrote magazijnen slimmer, sneller en efficiënter te maken. Tegelijk kondigt Vanas een strategisch partnership aan met Hai Robotics, een wereldspeler in robotgestuurde magazijnautomatisering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.