Krachtige e-trucks met ergonomische sturing

Linde lanceert innovaties

Tijdens World of Material Handling in het Duitse Mannheim stelde Linde Material Handling zijn nieuwste producten en langverwachte innovaties voor. Blikvangers tijdens de reveal show waren de heftrucks 1252 E en 1252 X. De vorkheftrucks koppelen krachtige elektrische aandrijving aan een verbeterde ergonomie. Zo loodst Linde de magazijnwerking een nieuw tijdperk binnen, compleet met geconnecteerde oplossingen.

Op een oppervlakte van 17.000 vierkante meter stelde Linde in Mannheim zijn volledige portfolio aan producten, oplossingen en diensten voor. Tijdens de persconferentie klonken Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management, en Aron Literski, Vice President Sales & Service Steering, duidelijk positief over de toekomst. “We hebben bij Linde de lat zeer hoog gelegd wat betreft ergonomie, veiligheid, efficiëntie, productiviteit en duurzaamheid.” Volgens de constructeur zullen verbandingsmotoren vervellen tot een niche-oplossing die naast de vele andere energiebronnen staat.

Vierde generatie

Dit jaar was het vooral uitkijken naar de onthulling van de vierde generatie heftrucks gebouwd op het innovatieve 12XX-platform, dat in 2019 zijn intrede deed. Het platform zorgt voor meer zichtbaarheid voor de bestuurder, een betere ergnomie, een hoger rendement (tot 30 procent minder energieverbruik) en een standaarduitrusting voor connectiviteit. Het maakt de trucks klaar voor de integratie in de digitale systemen die Linde vandaag heeft doorontwikkeld.
 
Tijdens de reveal show werd onder meer de thermische Linde 1204 gepresenteerd: een nieuwe, krachtige heftruck voor langdurige inzet en zware toepassingen. De truck kan lasten tot 3,5 (1204 H35) of tot 5 ton (1204 H50) aan, opvallend meer dan de 2 tot 3,5 ton van vroeger. Maar vooral de onthulling van de modellen 1252 E en 1252 X stond centraal. Het was niet toevallig de VP van Linde die de modellen persoonlijk de zaal binnenreed.

202274142229703_foto-1.jpg
De nieuwe heftruckmodellen van Linde: de thermische 1204 H35 – H50 (links), de elektrische 1252 X20 – X35 (midden) en de 1252 E20 – E35 (rechts, hier zonder Linde Steer Control).

Drijfveer voor verandering

Met het model 1252 X zet Linde een grote stap op het vlak van de verduurzaming van zijn heftrucks. Een afweging tussen kracht en elektrische aandrijving dringt zich niet langer op. De elektrische 1252 X heftruck produceert voor het eerst evenveel kracht als zijn thermische tegenhangers, en combineert zo het beste van twee werelden: elektrische duurzaamheid mét thermische krachtproductie. “De X-serie zal een echte drijfveer zijn voor verandering binnen onze sector”, stelde Stefan Prokosch. “We ontvingen alvast positieve feedback uit de markt, met meer dan 10.000 verkochte eenheden in de eerste maanden.”
 
De nieuwe elektrische krachtpatsers zijn voor allerhande veeleisende toepassingen inzetbaar. Denk aan de bouwsector en de papierindustrie, die nu over een elektrisch alternatief beschikken waar ze vroeger steevast naar thermische trucks moesten grijpen. Linde biedt zijn klanten zo voor het eerst een gelijkwaardig, duurzaam alternatief.
 
Ook nieuw in het gamma zijn de volledig elektrisch aangedreven heftrucks E100 tot E180 uit de 1471-reeks. Deze trucks bieden ruim een verdubbeling van de maximale draagcapaciteit van de sterkste Linde-truck die tot nu toe op de markt beschikbaar was. De maximale last is van 8 ton bij de 1471 E80 naar een indrukwekkende 18 ton gegaan bij de 1471 E180.

Verbeterde ergonomie

Ook de Linde 1525 E kwam met veel toeters en bellen de zaal binnengereden. Meteen sprong de grootste innovatie in het oog: het stuur heeft plaats gemaakt voor een miniwheel op de armleuning. De zogeheten Linde Steer Control vormt de derde grote innovatie van Linde op het vlak van besturing. In de jaren ’60 introduceerde Linde als eerste de bipedaal, die het mogelijk maakte van rijrichting te veranderen zonder te moeten schakelen. In 1995 volgde de Linde Load Control, met joysticks bij de rechterhand. De Steer Control maakt het drieluik nu compleet: de bestuurder kan voortaan opereren met beide armen in rustpositie.
 
Door de miniwheel – die indien gewenst ook de vorm van een joystick kan aannemen – ervaart de bestuurder een ongekende ergonomie. Het sturen vraagt minder kracht vanuit de arm en schouder. Door het verdwijnen van het stuur heeft hij of zij ook een beter zicht op wat zich voor de truck afspeelt. Niet alleen een winst op het vlak van ergonomie dus, maar ook rond veiligheid. Bovendien laat de miniwheel ook toe om preciezer te rijden en te opereren, doordat de gevoeligheid van het wiel zich instelt op de snelheid van de truck.

20227414237703_foto-2.jpg
Linde Steer Control: een miniwheel vervangt het stuur en zorgt voor een verbeterde ergonomie.

Linde Connect

Linde wil in de eerste plaats een aanbieder zijn van totaaloplossingen voor zijn klanten – en dus meer dan een pure productleverancier. De redenen hiervoor waren nog nooit zo groot als vandaag. “Hogere energieprijzen, tekorten op de arbeidsmarkt, steeds strengere veiligheidsvoorschriften en de zoektocht naar duurzame oplossingen zijn de uitdagingen van deze tijd”, aldus Stefan Prokosch. “Het is belangrijk om alle mogelijkheden van digitalisering en networking te omarmen en te benutten. Onze klanten verwachten niet langer enkel heftrucks en magazijnapparatuur.”
 
Om dat te illustreren, werd tijdens de persdagen een heuse proefopstelling van een magazijn gecreëerd, waarin alle innovaties en hun inzetbaarheid van het begin tot het einde van de magazijnketen in de praktijk te zien waren: van heftrucks, magazijntrucks, voertuigen voor order picking, automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s), tot cloudtoepassingen, software en nog veel meer. Tijdens World of Material Handling was voor de bezoekers duidelijk te zien hoe Linde inzet op geïntegreerde oplossingen.
 
De trucks van Linde bevatten vandaag standaard tweehonderd datasensoren die een diagnose op afstand mogelijk maken. Zo loodst Linde de magazijnwerking verder het digitale tijdperk in, met voor elk apparaat een digitale tweeling. De software over the air-functie maakt het ook mogelijk om makkelijk nieuwe features te integreren en voertuigen klaar te maken voor wat komt. Onderhoudsmanagement is voortaan ook mogelijk langs deze weg, waardoor lang wachten op assistentie tot het verleden behoort. “Inmiddels zijn al zo’n 250.000 heftrucks met elkaar verbonden via het Linde Connect systeem”, aldus Stefan Prokosch.
 
De connecterende software betekent ook een nieuwe stap voor Lindes pijler rond veiligheid, met de invoering van betere veiligheidsassistentiesystemen. “De apparaten en de infrastructuur in het magazijn communiceren met elkaar, waardoor we aanrijdingen beter kunnen voorkomen, en eventuele schade ook beperken.”

Innovatief brandstoffenportfolio

Als aanbieder van totaaloplossingen tracht Linde zijn gamma aan brandstoffen steeds verder uit te breiden. Ook in dat segment kwam de constructeur met een innovatie tijdens World of Material Handling. Het gaat om een plantaardige brandstof: hydrotreated vegetable oil, of HVO-diesel. “Met die 100 procent fossielvrije diesel kunnen we de uitstoot van de dieselheftrucks tot wel 90 procent reduceren. Dit is de diesel van de toekomst”, klonk het eerder al bij Motrac, de exclusieve importeur en verdeler van de hef- en magazijntrucks van Linde in België.
 
Verder verwacht Linde ook een forse groei in het gebruik van lithium-ionaccu’s als energiebron. De populariteit ervan is vandaag al merkbaar. Meer en meer klanten willen weg van fosiele brandstoffen als diesel of gas, ongeacht of ze daarvoor al over de juiste laadinfrastructuur beschikken. De geopolitieke crisis met Rusland versnelt het proces alleen maar. Een toename in het gebuik van lithium-ionaccu’s zal zijn impact hebben, onder meer op de benodigde laadinfrastructuur. In dat kader biedt Linde een snelle, flexibele en geconnecteerde laadinfrastructuur die de laadtijd tot een minimum herleidt. Ook hier gebruikt Linde software die systemem met elkaar laat communiceren, waardoor batterijsystemen piekbelastingen kunnen opvangen en de levensduur van de batterijen maximaliseert.

202274142342408_foto-3.jpg
Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management (links) en Aron Literski, Vice President Sales & Service Steering bij Linde Material Handling: “De lat komt altijd weer wat hoger te liggen.”

Klaar voor waterstof

Tot slot zal ook waterstof een belangrijke plaats krijgt in de toekomstige energiemix van Linde. “Tachtig procent van onze trucks is klaar en uitgerust om op waterstof te rijden. We wachten enkel nog op de markt om te volgen”, aldus Aron Literski. Naast het uitrusten van de trucks, investeert Linde ook in de eigen productie van waterstofcellen, opslagcapaciteit en tankstations voor waterstof. “Waterstof zal vooral belangrijk zijn in combinatie met de overschotten aan hernieuwbare energie tijdens piekmomenten. Die kunnen we aanwenden voor de productie van waterstof.”

(FF)

Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management Linde Material Handling: “We hebben bij Linde de lat zeer hoog gelegd wat ergonomie, veiligheid, efficiëntie, productiviteit en duurzaamheid betreft.”

Recente nieuwsberichten

Søstrene Grene betrekt eerste DC buiten Denemarken

De Deense winkelketen Søstrene Grene verkoopt producten op het gebied van o.a. interieur, hobby, keukengerei en speelgoed. Sinds de opening van de eerste winkel in Nederland in 2012 is de populariteit van de winkelketen constant gegroeid, wat heeft geleid tot negentien vestigingen in Nederland en een online winkel. In België heeft de keten voorlopig drie winkels. Om de groei op te vangen, heeft Søstrene Grene een langdurige huurovereenkomst getekend voor een distributiecentrum in Nederland, meteen het eerste DC van het bedrijf buiten Denemarken.

BlueStar automatiseert magazijnen met Exotec

BlueStar, een wereldwijde distributeur van digitale identificatie-, mobiliteit-, Point-of-Sale- en RFID-technologieën, heeft gekozen voor Exotec om zijn distributiecentra in Europa en de Verenigde Staten te automatiseren. BlueStar opende in 2019 zijn EMEA-distributiecentrum in Eindhoven (NL). Sindsdien heeft het bedrijf een constante groei doorgemaakt. Om aan de toenemende vraag en hoge klantverwachtingen te voldoen, besloot het zijn infrastructuur uit te breiden en de bedrijfsprocessen verder te optimaliseren. Daarbij schakelde het Exotec in om het Skypod systeem in het magazijn te implementeren.

Raja stelt herbruikbare verzenddozen van Re-Zip voor

Raja, een van de toonaangevende distributeurs van verpakkingen in Europa, lanceert een concrete oplossing om e-commerce verpakkingen te hergebruiken. Daarvoor tekende het bedrijf een overeenkomst met de Deense start-up Re-Zip om diens herbruikbare dozen in diverse Europese landen te introduceren. De e-commerce dozen van Re-Zip kunnen tot tien keer opnieuw worden gebruikt dankzij een retoursysteem in samenwerking met verschillende postdiensten. Raja biedt de nieuwe verpakkingsoplossing aan in België, Nederland en sinds oktober 2024 ook in Frankrijk.

Belg verkiest levering door elektronische voertuigen, tenzij…

Als Belgische consumenten konden kiezen, zou één op de drie hun online bestelde producten of maaltijden laten leveren door een chauffeur met een elektrisch voertuig. Tenminste, als dat geen impact heeft op de levertijd of de prijs. Dat blijkt uit onderzoek door leverancier van telematica-oplossingen Geotab, waarbij ook werd nagegaan wat we zoal appreciëren aan elektrische voertuigen.

Ontwikkelingen in GenAI bepalend voor toekomst van Inkoop

Volgens een onderzoek van Gartner dat in juli 2024 bij 258 respondenten wereldwijd werd uitgevoerd, geeft 72% van de inkoopmanagers prioriteit aan de integratie van generatieve AI (GenAI) in hun strategieën. Dat toont aan dat inkoopmanagers zich bewust zijn van het potentieel van GenAI om aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en doeltreffendheid te realiseren en bijvoorbeeld ook het contract management proces te verbeteren.

De sleutel tot efficiëntie en flexibiliteit binnen 3PL? Automatisering!

(Advertorial) Third Party Logistics (3PL)-providers vormen een onmisbare schakel in de economie van vandaag. Hoewel ze vaak al efficiënter werken dan hun klanten, is er ook voor hen nog ruimte om verder te verbeteren. Slimme magazijnautomatisering biedt de oplossing. Robots zoals de Skypods van Exotec versnellen processen, minimaliseren fysieke belasting en bieden schaalbaarheid bij seizoenspieken. Het resultaat? Optimaal gebruik van ruimte en altijd voorbereid, ongeacht de vraag.

Haal meer uit je warehouse met de juiste software

(Advertorial) Software is onmisbaar in een moderne warehouse-omgeving, maar wat betekent het alfabet aan afkortingen? ERP, WMS, en WCS worden vaak door elkaar gehaald, terwijl ze heel verschillende functies vervullen.

Kuehne+Nagel lanceert logistieke oplossing voor cloudinfrastructuur-sector

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel lanceert wereldwijd een logistieke oplossing die specifiek gericht is op de groeiende cloudinfrastructuur-sector. “De groei van die sector wordt verder versneld door de forse opkomst van AI. Zo voorspelt Gartner dat de uitgaven aan publieke clouddiensten in 2024 met 20,4% en in 2025 met 22,1% zullen groeien als gevolg van de opmars van AI”, aldus Kuehne+Nagel. “Klanten van cloudinfrastructuur hebben nood aan betrouwbare, veilige en schaalbare oplossingen die beantwoorden aan de specifieke behoeften van hun sector en die de veerkracht van hun supply chains vergroten.”

Uitbreiding UPS Healthcare bevordert reverse logistics en realtime monitoring

UPS heeft aangekondigd dat het twee van zijn healthcare-diensten voor Europese verzendingen uitbreidt. Enerzijds zijn de ‘UPS Pickup Point’-locaties voor laboratoriumklanten sinds kort beschikbaar in belangrijke Europese gezondheidszorgmarkten, waaronder België en Nederland. Anderzijds is ‘UPS Premier Platinum’ nu in heel Europa beschikbaar.

Plurima gestart met AutoStore-installatie van Dematic

Plurima is een Italiaanse 3PL die is gespecialiseerd in ziekenhuislogistiek en medisch datamanagement. Ook biedt de dienstverlener opslagdiensten voor particuliere ziekenhuizen. Om beter te kunnen voorzien in uitbestede farmaceutische producten en administratief voorraadbeheer, heeft Plurima aan Dematic gevraagd een automatiseringsoplossing te leveren voor zijn distributiecentrum in Caltignaga, in de Italiaanse regio Piëmont. Vanuit dat centrum worden ziekenhuizen en andere medische instellingen in de provincie Novara bevoorraad. Intussen heeft Dematic het automatiseringsproject met de installatie van een AutoStore-systeem afgerond. Het nieuwe systeem moet de prestaties van de operator voor zowel decanteren als picken verhogen en tegelijkertijd de ordernauwkeurigheid vergroten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.