Kardex Mlog bouwde geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Dachser

Kardex Mlog heeft als algemeen aannemer een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn gebouwd voor de Duitse logistiek dienstverlener Dachser. Het nieuwe magazijn in het Beierse Memmingen is voor Dachser zijn grootste operationele bedrijfslocatie ter wereld. Op een oppervlakte van slechts 7.320m² heeft Kardex Mlog een ongeveer 32 meter hoog gebouw met 52.640 palletplaatsen neergezet voor de opslag van niet-gekoelde levensmiddelen en levensmiddelenverpakkingen. Het nieuwe magazijn bestaat uit 8 gangen en kan tot 400 palletbewegingen per uur aan. Tot de bijzonderheden behoren de op camera gebaseerde palletregistratie en de automatische opslag van talloze verschillende laadeenheden.

De techniek die Kardex Mlog heeft ontworpen, zorgt ervoor dat de ongeveer veertig medewerkers nog slechts een minimum aan handmatige in- en uitslagactiviteiten hoeven te verrichten. Het hart van het magazijn bestaat uit acht magazijnkranen van het type Kardex MSingle B-1000/33-ZT. Zij hebben een draagvermogen van 1000kg, zijn 33m hoog en zijn geschikt voor dubbeldiepe opslag. Voor de hoogbouwstelling staan een transportsysteem met ongeveer 260 aandrijvingen en 2 shuttles voor de goederenuitgifte en een verticale transporteur. Zeven verschillende laadeenheden kunnen er volautomatisch worden getransporteerd en in- en uitgeslagen. Laadeenheden die niet aan de vereiste criteria voldoen, worden gepalletiseerd. Dat geldt bijvoorbeeld voor pallets met beschadigde planken of te weinig ruimte voor de vork, of voor alle transporteenheden die niet zijn opgenomen in NEN-EN 13698-1/NEN-EN 13698-2. Het palletiseren gebeurt bij twee stations die over een automatische palletdispenser beschikken.
 
De goederenontvangst wordt ondersteund door een automatische losinrichting voor vrachtwagens die twee voertuigen tegelijk kan lossen. Voor het handmatig lossen zijn nog eens vier van in totaal 22 laad- en losdocks beschikbaar. De laadeenheden worden automatisch geregistreerd met een op camera gebaseerd systeem en daarna direct of via een palletiseerzone naar de hoogbouwstelling getransporteerd.
 
Bij de latere uitslag worden de pallets op een centrale plek verwijderd (depalletiseren) en opgeslagen in twee palletdispensers. Vervolgens worden de goederen naar een van de twee uitgaande zones gereden, waar ze tot complete ladingen voor maximaal tien vrachtwagens worden samengevoegd en gebufferd. Boven de laadzone is 2.300m² vloeroppervlak beschikbaar voor handmatige orderpicking- en confectioneringsactiviteiten. In totaal kan het automatische hoogbouwmagazijn van ongeveer 400 palletbewegingen per uur aan: 200 pallets inkomende goederen en 200 uitgaande.
 
Voor een optimale materiaalstroom in het hoogbouwmagazijn moeten de modulaire softwareoplossing Kardex Control Center, inclusief het warehouse management systeem Kardex WMS en de visualiseringssoftware Kardex MVisu zorgen. Met Kardex MVisu worden alle transportsystemen en magazijnkranen en hun operationele status grafisch weergegeven. De artikelgegevens worden beheerd in het door Dachser geprogrammeerde WMS Mikado. Wijzigingen of aanvullende gegevens worden automatisch naar het Kardex Control Center verzonden. Mikado wordt wereldwijd op ruim 163 warehouselocaties gebruikt door meer dan 5400 medewerkers die daarmee een stevige 2,7 miljoen palletplekken beheren.
 
Kardex Mlog biedt ook hier zijn Life Cycle Service. Het totaalpakket inclusief onderhoud, levering van reserveonderdelen, service op locatie en hotline heeft in eerste instantie een looptijd van 5 jaar. De Kardex Life Cycle Service ondersteunt logistieke installaties gedurende hun totale levensduur, biedt bescherming tegen uitval en houdt de techniek up-to-date. Klanten kunnen uit zes servicemodules hun eigen onderhoudsconcept op maat configureren.
 
Een groot deel van de energie waarop het nieuwe hoogbouwmagazijn draait, wordt gegenereerd door zonnepanelen die op het dak zijn geïnstalleerd.
Foto: Kardex Mlog

Recente nieuwsberichten

TGW Systems is verhuisd

TGW Systems BV, leverancier van material handling equipment, heeft zijn intrek genomen in een nieuw kantoor aan de Stadionstraat 2-18 in

4815 NG Breda. De nieuw locatie moet de onderneming naar eigen zeggen de ruimte en mogelijkheden bieden om verder te groeien in de Benelux.

WDP opent kantoor in Parijs en focust op pan-Europese schaalvergroting

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP (Warehouses De Pauw) opent een kantoor in Parijs onder leiding van een nieuwe country manager, François Le Levier (foto). Het kantoor zal de basis vormen voor een lokaal team dat het Franse platform zal beheren en WDP’s positie op de Franse markt verder moet verankeren. François Le Levier heeft meer dan 25 jaar ervaring in commercieel vastgoed en was tot voor kort managing director Industrial & Logistics bij vastgoedonderneming CBRE France.

VDL ETG schakelt Inther Group in voor automatisering magazijn

VDL Enabling Technologies Group (VDL ETG), onderdeel van de Nederlandse VDL Groep en wereldwijd ontwikkelings- en productiebedrijf van componenten voor bedrijven in de hightech-sector, heeft systeemintegrator Inther Group gevraagd om het intralogistieke systeem te leveren voor hun onlangs geopende magazijn op het XL Business Park in Almelo. In dat magazijn zal VDL ETG zijn logistiek centraliseren.

EPC Familia beheert logistiek van apotheken met Easy WMS van Mecalux

De EPC-groep, opgericht in 1919, specialiseert zich sinds 1953 in de distributie van farmaceutische producten en bekleedt daarmee een leiderspositie in Wallonië. Met een honderdtal apotheken die meer dan 300.000 klanten bedienen, verwerkt de farmaceutische groep jaarlijks twee miljoen voorschriften en bedient ze nog eens 7.500 gebruikers van apotheken in rusthuizen.

EPC Familia, onderdeel van de EPC-groep, heeft zijn logistiek gedigitaliseerd met Easy WMS, de warehouse management software van het Spaanse technologiebedrijf Mecalux. Het magazijn van EPC Familia in Ciney, van waaruit elke nacht honderden apotheken in Wallonië worden bevoorraad, kan daardoor voortaan 13.000 SKU’s en 24.000 orderregels per dag verwerken.

Duynie en 9altitudes stimuleren duurzaamheid bij bedrijven

Het in Nederland gevestigde Duynie, onderdeel van de agrarische coöperatie Royal Cosun, richt zich op het creëren van nieuwe waarde uit co-producten uit de voedings-, drank- en bio fuel-industrie. De onderneming is actief in meer dan twintig Europese landen en bedient klanten in de dierenvoeder-, (huisdieren)voeding-, technische en energiemarkten. Voor de digitale oplossingen werkt Duynie samen met 9altitudes, de organisatie met hoofdkantoor in Kortrijk, die bedrijven internationaal ondersteunt bij hun digitale transformatie.

Globalpesca kiest Dematic voor automatisering diepvriesmagazijn

Globalpesca S.p.A. is een Italiaanse leverancier van diepvriesproducten en foodservices voor de hotel-, restaurant- en cateringmarkt. Het familiebedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Gravellona Toce, ten noordwesten van Milaan in de regio Piemonte, en bestaat intussen bijna 125 jaar. Om de operationele efficiëntie in zijn nieuwe diepvriesmagazijn te waarborgen, heeft Globalpesca een overeenkomst gesloten met Dematic, dat met zijn automatiseringsoplossing voor meer opslagcapaciteit zal zorgen door de hoogte van het magazijn te benutten.

Giesecke+Devrient bevordert tracking met ultradun Smart Label

Giesecke+Devrient (G+D), een wereldwijd ‘securitytech’-bedrijf met hoofdkantoor in München, heeft het G+D Smart Label gelanceerd, een trackingoplossing die van elk pakket een IoT-apparaat moet maken. Het nieuwe Smart Label is ultradun en net iets groter dan een creditcard. G+D ontwikkelde het label in samenwerking met zijn hardwarepartner Sensos met de bedoeling kosteneffectieve en nauwkeurige locatiebepaling mogelijk te maken voor een reeks toepassingen zoals pakketbezorging en -verzending, vlootbeheer en het monitoren van de beweging van luxegoederen.

Getac lanceert nieuwe generatie ZX10 robuuste 10-inch tablet

Getac, leverancier van robuuste computer- en mobiele video-oplossingen, heeft de nieuwe generatie ZX10 gelanceerd. Deze robuuste 10-inch Android-tablet combineert een lichtgewicht ontwerp met AI-ready prestaties en intuïtieve Android-functionaliteit voor prestaties in het veld. Het toestel is ontworpen voor professionals in sectoren zoals openbare veiligheid, nutsbedrijven en transport & logistiek.

Buck Consultants International stelt nieuwe partner aan

Het logistieke en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) heeft Frank Hofstee in dienst genomen als partner Supply Chain Advice. Frank Hofstee heeft ruime ervaring als leider bij toonaangevende logistieke dienstverleners, hightech- en healthcare-bedrijven.

UPS rondt overname Frigo-Trans en BPL af

UPS heeft de overname van Frigo-Trans en het zusterbedrijf BPL afgerond. Beide bedrijven focussen zich op temperatuur- en tijdsgecontroleerde complexe logistieke oplossingen in de gezondheidszorg in Europa. Met de overname breidt UPS Healthcare de end-to-end mogelijkheden voor zijn klanten verder uit. Zij hebben volgens de dienstverlener een groeiende behoefte aan temperatuur- en tijdsgecontroleerde logistieke oplossingen wereldwijd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.