Kardex Mlog bouwde geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Dachser

Kardex Mlog heeft als algemeen aannemer een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn gebouwd voor de Duitse logistiek dienstverlener Dachser. Het nieuwe magazijn in het Beierse Memmingen is voor Dachser zijn grootste operationele bedrijfslocatie ter wereld. Op een oppervlakte van slechts 7.320m² heeft Kardex Mlog een ongeveer 32 meter hoog gebouw met 52.640 palletplaatsen neergezet voor de opslag van niet-gekoelde levensmiddelen en levensmiddelenverpakkingen. Het nieuwe magazijn bestaat uit 8 gangen en kan tot 400 palletbewegingen per uur aan. Tot de bijzonderheden behoren de op camera gebaseerde palletregistratie en de automatische opslag van talloze verschillende laadeenheden.

De techniek die Kardex Mlog heeft ontworpen, zorgt ervoor dat de ongeveer veertig medewerkers nog slechts een minimum aan handmatige in- en uitslagactiviteiten hoeven te verrichten. Het hart van het magazijn bestaat uit acht magazijnkranen van het type Kardex MSingle B-1000/33-ZT. Zij hebben een draagvermogen van 1000kg, zijn 33m hoog en zijn geschikt voor dubbeldiepe opslag. Voor de hoogbouwstelling staan een transportsysteem met ongeveer 260 aandrijvingen en 2 shuttles voor de goederenuitgifte en een verticale transporteur. Zeven verschillende laadeenheden kunnen er volautomatisch worden getransporteerd en in- en uitgeslagen. Laadeenheden die niet aan de vereiste criteria voldoen, worden gepalletiseerd. Dat geldt bijvoorbeeld voor pallets met beschadigde planken of te weinig ruimte voor de vork, of voor alle transporteenheden die niet zijn opgenomen in NEN-EN 13698-1/NEN-EN 13698-2. Het palletiseren gebeurt bij twee stations die over een automatische palletdispenser beschikken.
 
De goederenontvangst wordt ondersteund door een automatische losinrichting voor vrachtwagens die twee voertuigen tegelijk kan lossen. Voor het handmatig lossen zijn nog eens vier van in totaal 22 laad- en losdocks beschikbaar. De laadeenheden worden automatisch geregistreerd met een op camera gebaseerd systeem en daarna direct of via een palletiseerzone naar de hoogbouwstelling getransporteerd.
 
Bij de latere uitslag worden de pallets op een centrale plek verwijderd (depalletiseren) en opgeslagen in twee palletdispensers. Vervolgens worden de goederen naar een van de twee uitgaande zones gereden, waar ze tot complete ladingen voor maximaal tien vrachtwagens worden samengevoegd en gebufferd. Boven de laadzone is 2.300m² vloeroppervlak beschikbaar voor handmatige orderpicking- en confectioneringsactiviteiten. In totaal kan het automatische hoogbouwmagazijn van ongeveer 400 palletbewegingen per uur aan: 200 pallets inkomende goederen en 200 uitgaande.
 
Voor een optimale materiaalstroom in het hoogbouwmagazijn moeten de modulaire softwareoplossing Kardex Control Center, inclusief het warehouse management systeem Kardex WMS en de visualiseringssoftware Kardex MVisu zorgen. Met Kardex MVisu worden alle transportsystemen en magazijnkranen en hun operationele status grafisch weergegeven. De artikelgegevens worden beheerd in het door Dachser geprogrammeerde WMS Mikado. Wijzigingen of aanvullende gegevens worden automatisch naar het Kardex Control Center verzonden. Mikado wordt wereldwijd op ruim 163 warehouselocaties gebruikt door meer dan 5400 medewerkers die daarmee een stevige 2,7 miljoen palletplekken beheren.
 
Kardex Mlog biedt ook hier zijn Life Cycle Service. Het totaalpakket inclusief onderhoud, levering van reserveonderdelen, service op locatie en hotline heeft in eerste instantie een looptijd van 5 jaar. De Kardex Life Cycle Service ondersteunt logistieke installaties gedurende hun totale levensduur, biedt bescherming tegen uitval en houdt de techniek up-to-date. Klanten kunnen uit zes servicemodules hun eigen onderhoudsconcept op maat configureren.
 
Een groot deel van de energie waarop het nieuwe hoogbouwmagazijn draait, wordt gegenereerd door zonnepanelen die op het dak zijn geïnstalleerd.
Foto: Kardex Mlog

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.