Jungheinrich werkt aan lithium-iontruck met kracht van verbrandingstruck
Tijdens de presentatie van Jungheinrichs nieuwigheden in Hamburg waren alle ogen gericht op de sneak preview van de EFG P30i. Die moet de energiezuinigheid en duurzaamheid van een lithium-iontruck combineren met de kracht en het rijcomfort van een verbrandingstruck in de gewichtsklasse van 1,6 tot 3,5 ton. Op het definitieve resultaat is het wel nog even wachten, aangezien de truck pas eind 2021 de markt betreedt.
Voor de EFG P30i heeft Jungheinrich het chassis van zijn nieuwste hydrostaat verder ontwikkeld door de elektrische aandrijving en de lithium-iontechniek in de truck te integreren. Het frame, de cabine en de wielen kunnen ook zware buiteninzet aan. Verder draagt de hoogvoltagetechnologie ertoe bij dat deze truck voor zware buitentoepassingen kan worden gebruikt. De truckaandrijving bestaat uit twee elektromotoren.
De lithium-ionaccu geeft de P30i op zijn beurt voldoende kracht om drie ploegen aan te kunnen. De twee modules van elk 25kWh van de accu zijn op een slimme manier in de truck geïntegreerd – onder de stoel en de voetenruimte – wat zorgt voor een lichte truck met meer bewegingsruimte voor de bestuurder. Een voordeel tegenover andere elektrische heftrucks is dan weer dat de hefsnelheid 25% hoger ligt. Ook is het klimvermogen van de nieuwkomer een derde beter dan van een klassieke EFG.
Verder stelde de heftruckfabrikant een hele reeks andere innovaties voor die inspelen op huidige vragen in de markt, zoals een nieuwe automatische truck, een digitale vorkcamera, energieoplossingen voor lithium-ionvloten en een nieuwe serie verbrandingstrucks.
Meer over deze innovaties en hoe ze in de strategie van Jungheinrich passen, ontdekt u in ons volgende magazine.