Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Foto: Jungheinrich

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Voor het eerst maakt Jungheinrich ook in deze truckklasse gebruik van lithium-iontechnologie. Naast de voordelen zoals snel- en tussentijds laden, onderhoudsvrije werking en duurzaamheid profiteren de stapelaars van de nieuwe EJC serie 1i van de hoge energiedichtheid van de lithium-ionbatterijen. In de plaats van een groot energieopslagsysteem zoals dat nog steeds nodig is bij loodzuurbatterijen, kon dezelfde hoeveelheid energie in een veel kleinere batterijmodule worden ondergebracht.

De gewonnen ruimte hebben de ingenieurs van Jungheinrich volledig benut. Zo heeft de EJC 112i in de XS-uitvoering met 100Ah batterij een L2-maat van slechts 604mm. Volgens Jungheinrich is dat 54mm minder dan de meest compacte truck van de concurrentie op de markt. Zelfs met een grote batterij van 200Ah zou de nieuwe EJC 112i met een L2-maat van 654mm nog compacter blijven. Dat heeft een gunstige invloed op de draaicirkel. Zo zouden zelfs onervaren bestuurders eenvoudig, nauwkeurig en veilig met de stapelaars uit de EJC serie 1i kunnen manoeuvreren, zelfs in smalle gangen en opslagruimtes. Daarnaast heeft Jungheinrich de totale hoogte van de nieuwe elektrische stapelaars verlaagd, waardoor gebruikers een beter zicht hebben op de vorken, de last en de werkomgeving.

Hoewel de trucks uit de EJC serie 1i compacter zijn dan hun voorgangers, is hun stabiliteit verbeterd. Dat werd mogelijk dankzij een intelligente gewichtsverdeling binnen het chassis en de daarmee samenhangende optimalisering van het zwaartepunt van de truck én door het gebruik van nieuwe mastprofielen. Het resultaat is een toename van het restdraagvermogen met meer dan 150kg. Zo heeft de EJC 112i nu een restcapaciteit van minstens 550kg op een hoogte van 4,70m.

Een krachtigere pomp moet er verder voor zorgen dat de nieuwe stapelaars een hefsnelheid hebben die ongeveer 50% hoger is. Jungheinrich heeft ook de daalsnelheid aanzienlijk verhoogd.

De trucks uit de EJC serie 1i zijn verkrijgbaar met lithium-ionbatterijen in vijf verschillende vermogens: 50Ah, 100Ah, 105Ah, 150Ah en 200Ah. Alle modellen zijn uitgerust met geïntegreerde laders voor flexibel opladen aan elk stopcontact. Er is keuze uit verschillende vermogensklassen – 15A, 35A of 70A – wat ervoor zorgt dat de toestellen flexibel aan de behoeften van de gebruiker kunnen worden aangepast.

De EJC serie 1i komt in verschillende uitvoeringen. Er is de standaardvoertuig, de EJC 110i/112i, die lasten tot 1.200kg kan transporteren tot een hefhoogte van 4,70m. Daarnaast biedt Jungheinrich de modelvariant EJC 110zi/112zi met bijkomende heffing aan. Deze kan naast de vorken ook de wielarmen opheffen. De bijkomende heffing zorgt daarbij voor een draagvermogen tot 1.600kg. Voor eenvoudige stapelopdrachten brengt Jungheinrich ook een modelvariant met monomast op de markt die

hefhoogtes tot 2m bereikt bij een last tot 1.000kg. Een breedspooruitvoering is ook geschikt voor de handling van speciale ladingdragers, gesloten pallets en het dwarstransport van europallets. Voor licht en occasioneel gebruik heeft Jungheinrich de voorgeconfigureerde EJC 010i ontworpen voor online verkoop. De EJC 010i kan lasten tot 1.000kg transporteren en bereikt hefhoogtes tot 3,60m.

Recente nieuwsberichten

Ninatrans neemt Sealog uit Spanje over

De Leuvense transportonderneming Ninatrans heef Sealog S.A. overgenomen, een familiaal geleid transportbedrijf dat gevestigd is in de buurt van Madrid. De onderneming is gespecialiseerd in internationaal transport voor de automotive sector doorheen Centraal-Europa.

Misumi optimaliseert geautomatiseerde logistiek met WMS

Misumi Europe is gespecialiseerd in configureerbare componenten voor klantspecifieke machinebouw. Uit een portfolio van meer dan 20 miljoen artikelen kunnen klanten bijvoorbeeld lineaire schachten met het gewenste aantal schroefdraadomwentelingen bestellen, samen met bijpassende kogellagers en de bijbehorende schroeven. Gewoonlijk verzendt het bedrijf de complete assemblage nog dezelfde dag dat de bestelling wordt geplaatst. Vanuit het centrale magazijn levert Misumi aan heel Europa en grote delen van de Afrikaanse markt, met een gemiddelde van ongeveer 1.500 zendingen per dag. Door een groeiend ordervolume in B2B e-commerce is het bedrijf nu genoodzaakt zijn bestaande geautomatiseerde logistiek verder te optimaliseren. Voor de verdere automatisering van zijn Europese centrale magazijn in Frankfurt am Main heeft Misumi gekozen voor het LFS warehouse management systeem van EPG (Ehrhardt Partner Group).

Boehli produceert 31 ton zoutjes per dag dankzij nieuw AS/RS

Boehli is een bedrijf uit de Elzas dat gespecialiseerd is in de productie van snacks, voornamelijk gebakken producten zoals pretzels en broodstengels. De fabriek in het Franse Gundershoffen ging in 2000 open en beschikt over zeven productielijnen die snacks leveren aan meer dan 22 landen. Daarbij gaat 39% van de productie naar landen als Duitsland, Denemarken, Japan, Zuid-Korea, de Verenigde Arabische Emiraten en Australië. Opdat Boehli de dagelijkse productie zou kunnen opvoeren tot 31 ton, voorzag de Spaanse intralogistieke groep Mecalux de productiesite van twee automatische opslag- en retrieval systemen (AS/RS).

Pluripharm schakelt opnieuw Inther Group in voor uitbreiding

Als farmaceutische groothandel biedt de Nederlandse Pluripharm Groep een compleet diensten- en servicepakket om openbare, poliklinische ziekenhuisapotheken te ondersteunen. Om de toekomstige groei te faciliteren besloot de groothandel uit te breiden met een volledig nieuwe hal die naast zijn bestaande magazijn wordt gebouwd. Voor het uitbreidingsproject doet Pluripharm een beroep op Inther Group. De groothandel werkt al zo’n vijftien jaar met systemen van de systeemintegrator uit Venray.

WDP breidt logistieke cluster langs A12 uit

WDP heeft opnieuw een logistieke site verworven in het bedrijvenpark van Londerzeel. Deze add-on acquisitie heeft een verhuurbare oppervlakte van ruim 9.000m² op een terrein van 21.000m², inclusief ruimte voor buitenopslag. De site paalt aan een pand dat WDP er eind 2023 aankocht. De locatie is volledig verhuurd aan meerdere klanten die regionaal actief zijn.

Reflex WMS integreert data capture-technologie van Scandit

Reflex, een business unit van Hardis Group en leverancier van supply chain software, kondigt aan dat zijn warehouse management software Reflex WMS voortaan is uitgerust met data capture-technologie van Scandit, een toonaangevende speler in slimme gegevensvastlegging. De technologie-integratie moet ervoor zorgen dat het lezen en interpreteren van barcodes op pallets, dozen en artikelen bij inkomende leveringen, opslag en post-picking vóór verzending of afhaling door de klant eenvoudiger, sneller en betrouwbaarder wordt.

Omzet WMS stevent af op 10 miljard dollar

Investeringen in zowel nieuwe als bestaande software om magazijnprocessen te optimaliseren zullen in 2025 blijven toenemen, zo concludeert ABI Research in zijn rapport Smart Warehousing. Volgens het wereldwijde technologie-onderzoeks- en adviesbureau zal de omzet van warehouse management systemen (WMS) volgend jaar meer dan 5 miljard dollar en in 2030 zelfs meer dan 10 miljard dollar bedragen.

Slechts 29% van de supply chain organisaties is klaar voor de toekomst

Volgens een onderzoek van Gartner heeft slechts 29% van de supply chain organisaties minstens drie van de vijf belangrijkste concurrentiële eigenschappen ontwikkeld die hen klaarstomen voor de toekomst. Chief supply chain officers (CSCO’s) zullen die eigenschappen nodig hebben om de factoren die hun functie in de toekomst zullen beïnvloeden te beheren, bijvoorbeeld het bewijzen van hun bekwaamheid op het vlak van AI en het navigeren door nieuw commercieel beleid.

Migros Verteilbetrieb breidt OPM-systeem uit met Witron

De nationale logistieke divisie van de Zwitserse food retailer Migros Verteilbetrieb AG (MVB) breidt haar geautomatiseerde distributiecentrum voor droge goederen in Suhr uit met Witron. Daarbij zullen 14 extra COM-machines in de bestaande oplossing worden geïntegreerd terwijl het logistieke centrum operationeel blijft. De ruimte die daarvoor nodig is, wordt gebouwd op het dak van het logistieke centrum, dat grenst aan Migros in Suhr, zodat er geen extra ruimte hoeft te worden afgesloten voor de uitbreiding. Voorzien wordt dat MVB vanaf het derde kwartaal van 2027 dagelijks bijna 132.000 extra dozen volautomatisch op winkelpallets zal kunnen verzamelen. De vestiging in Suhr zal dan op een piekdag meer dan 560.000 dozen verzamelen met behulp van in totaal 47 COM-machines in combinatie met de DPS- en ATS-oplossingen van Witron.

Eric Mekenkamp benoemd tot partner bij Buck Consultants International

Eric Mekenkamp (foto) werkt sinds 2020 als principal consultant bij logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.