Jungheinrich mikt hoog met nieuwe EKS 412s orderverzamelaar

Jungheinrich heeft een nieuwe generatie van zijn verticale orderverzamelaar EKS voorgesteld. Talrijke nieuwe ontwikkelingen moeten ervoor zorgen dat de truck optimaal presteert in kleine ruimtes.

Zo is de EKS uitgerust met een nieuwe, overgangsvrije, drievoudige, telescopische hefmast die in deze vorm voorlopig uniek is. Met meer dan 14 meter biedt de orderverzamelaar de grootste orderpickhoogte van alle verticale orderverzamelaars op de markt. Met een hefsnelheid van 0,5 meter per seconde is de EKS 412s bovendien 25% sneller dan zijn voorganger.
 
De nieuwe EKS 412s houdt ook rekening met energie-efficiëntie. Door een zuinige synchrone reluctantiemotor te gebruiken, werden de energieverliezen van de motor gehalveerd en het rendement verhoogd. Bovendien werd het gewicht van de truck aanzienlijk verlaagd. Samen resulteert dat in een energiebesparing van meer dan 10%. Jungheinrich biedt de EKS 412s met twee batterij-opties aan: loodzuurbatterijen en lithium-ion technologie. De fabrikant garandeert dat de EKS twee ploegendiensten met slechts één batterijlading aankan.
 
Verder werd bij de ontwikkeling van de EKS veel belang gehecht aan de behoeften van de bestuurder. De overgangsvrije hefbewegingen van de nieuwe telescopische mast voorkomen stootbelastingen en moeten comfortabel en tegelijkertijd krachtig werken mogelijk maken. Ook het bedieningsgemak is geoptimaliseerd, met alle functies binnen handbereik.
De bestuurder kan alle relevante informatie in een oogopslag raadplegen op het grote kleurenscherm. Extra ruiten in de achterwand van de cabine zorgen voor een verbeterd zicht rondom.
 
Ook de veiligheid was een belangrijk aandachtspunt tijdens het ontwikkelingsproces van de nieuwe EKS 412s. Intelligente hulpsystemen moeten zorgen voor een grote veiligheid in combinatie met een hoge rijdynamiek en dito prestaties. Zo is er o.a. een mobiel personen- en botsbeveiligingssysteem voorzien, dat er dankzij een obstakeldetectie door laserscanners voor zorgt dat de EKS de nodige veilige afstand bewaart. Daardoor is ook het gebruik van meerdere trucks in een smal gangpad mogelijk.
 
Tot slot is dankzij de Jungheinrich warehouseNAVIGATION een extra verbetering van de prestaties en efficiëntie mogelijk. Met de interfacesoftware Jungheinrich Logistieke Interface kan de truck eenvoudig en veilig geïntegreerd worden in de bestaande IT-systeemomgeving van de klant. Dankzij RFID-transponders in de vloer herkent de truck zijn huidige positie in het gangpad. De bestuurder hoeft alleen nog het signaal tot rijden of heffen te geven en de truck rijdt automatisch, nauwkeurig en diagonaal naar de bestemming.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.