Is een kwart van de nieuwe trucks in 2030 elektrisch?
Hoewel de afzet van elektrische trucks traag op gang komt, gaat de elektrische truck het komend decennium doorbreken. Dat is de conclusie uit onderzoek van ING Economisch Bureau. Volgens de onderzoekers zouden in 2030 zo’n 3.500, ofwel één op de vier, nieuwe trucks in Nederland elektrisch zijn.
Nu emissievrije distributie steeds vaker door steden en regio’s wordt opgelegd, kijken transporteurs uit naar alternatieven voor hun dieseltrucks. Volgens het ING-rapport zijn elektrische trucks het meest geschikt om aan de doelstelling van emissievrije stedelijke distributie vanaf 2025 uit het klimaatakkoord te voldoen. De trucks zijn namelijk goed inzetbaar binnen een straal van 100 kilometer van de basis en hebben een hoge motorefficiëntie.
Vanaf 2021 brengen meerdere Europese fabrikanten verschillende modellen elektrische trucks in grotere aantallen op de markt. Hoewel die trucks in prijs zullen dalen, worden ze voor veel bedrijven financieel pas vanaf 2028 aantrekkelijk, meent ING. “Daardoor bestaat de kans dat transporteurs in de overgangsfase na 2025 nog met diesels blijven doorrijden. Maar dankzij de emissievrije zones breekt de elektrische truck wel door”, klinkt het.
Momenteel zijn elektrische trucks nog 3,5 keer duurder dan diesels en daarnaast zijn er voor transporteurs eigen snelladers nodig. Daar staat tegenover dat de energie- en onderhoudskosten veel lager liggen. Hoewel elektrische trucks op weg naar 2030 aanzienlijk goedkoper zullen worden, verwacht ING dat het ook met subsidie nog tot 2028 zal duren voor een truck bij 60.000 kilometer per jaar financieel aantrekkelijk wordt. Wanneer de truck jaarlijks 100.000 kilometer kan worden ingezet in plaats van 60.000, dan verschuift het omslagpunt naar 2025, stelt ING vast. Aanpassing van het logistieke systeem op meer vaste en korte afstanden kan daarbij helpen om elektrische trucks eerder aantrekkelijk te maken.
De onderzoekers wijzen verder op een nog onzekere factor voor de toekomst, met name de mogelijke toetreding van fabrikanten als Nikola en Tesla tot de Europese markt. “Die nieuwkomers kunnen met speciaal ontwikkelde elektrische modellen voor disruptie en snellere prijsdaling zorgen”, zo klinkt het. “In dat geval worden elektrische trucks sneller aantrekkelijk. Dat geldt ook indien elektrisch bevoordeeld wordt bij de in te voeren kilometerheffing of als er fiscale faciliteiten voor laadinfrastructuur komen.”Foto: Volvo Trucks