INEX Partners gaat voor omnichannel-integratie met Witron

Sinds april 2012 stelt de Finse logistiek dienstverlener INEX Partners, een dochteronderneming van handelsbedrijf SOK, op de vestiging in Sipoo alle algemene handelspakketten samen met geautomatiseerde en handmatige logistieke systemen van hoofdaannemer Witron Logistik Informatik GmbH. Tot nu toe leverde het 68.000m2 grote centrum in de buurt van Helsinki een wisselend assortiment van meer dan 300.000 verschillende artikelen per jaar uitsluitend aan de 1000 vestigingen van de groep. In de toekomst gaat het centrum echter ook de logistiek voor de snelgroeiende e-commerce-business en de verwerking van Click+Collect-bestellingen verzorgen. Het doel van SOK / INEX is om centraal vanuit één distributiecentrum een grote diversiteit aan verkoopkanalen economisch verantwoord en flexibel af te handelen: winkelfilialen, Click+Collect, thuiswinkelen.

Terwijl de bedrijfsactiviteiten blijven doorgaan, bouwt Witron het high-performance store-distributiecentrum uit tot een omnichannel distributiecentrum. De ingebruikname van de oplossing staat gepland voor het eerste kwartaal van 2022.
 
Tot nu toe konden winkelmedewerkers online bestellingen nog handmatig direct in het filiaal samenstellen en van daaruit verzenden, maar gezien de toename in e-commerce is bij INEX een dusdanig volume bereikt, waardoor die vorm van verwerking niet meer economisch verantwoord mogelijk is. Procesafhandeling direct in het distributiecentrum is daarentegen sneller en flexibeler en kan tegen aanzienlijk lagere logistieke kosten. Hier picken de medewerkers kleine artikelen met de semiautomatische goods-to-person-oplossing DPS (Dynamic Picking System), via pick-by-light vanuit de opslagcontainer of opslagpallet naar de verzendcontainer. Met het semiautomatische, pick-by-voice-ondersteunde CPS (Car Picking System) worden grote of zware artikelen in de pickgang via een optimale route vanaf opslagpallets of layertrays op rolcontainers gestapeld. Voor de medewerker is het niet relevant of het een winkelbestelling, thuiswinkelbestelling of een Click + Collect-bestelling betreft. Vanwege het doorgaans geringe aantal artikelen in een e-commerce-order, worden tijdens het picken containers samengesteld voor meerdere onlineklanten tegelijk.
 
Na het picken gaan alle DPS-ordercontainers met online bestellingen eerst tijdelijk in opslag in een geautomatiseerde orderconsolidatiebuffer. Daarna worden ze mechanisch op pallets gestapeld en met een vorkheftruck naar een e-commerce-sorteerruimte gebracht. Daar komen ze samen met de rolcontainers uit het CPS-gebied. Tijdens het consolidatieproces dat dan begint, worden alle klein- en grootvolume-items gescand en handmatig toegewezen aan het desbetreffende klantorder in een stellingrek en vervolgens verpakt en klaargemaakt voor verzending. Het consolidatieproces is niet van toepassing op bestellingen voor afzonderlijke artikelen. Deze worden gescand en direct vanuit de kist in de doos verpakt. Een transportdienstverlener levert de bestellingen rechtstreeks bij de klant af. Als alternatief kan de aflevering van een Click+Collect-bestelling ook in de winkel plaatsvinden.
Foto: WITRON Logistik Informatik GmbH / INEX Partners

Recente nieuwsberichten

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

B-Close neemt invoerdersactiviteiten Yale over van Hilaire Van der Haeghe

B-Close, een onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, neemt vanaf 1 november 2024 de Belgische distributierechten voor het heftruckmerk Yale over. Daarmee laat Hilaire Van der Haeghe (HH Group) zijn bedrijfstak HH Industry over aan B-Close en focust zich verder op zijn kernactiviteiten in de distributie van technisch materieel en diensten voor de landbouw- en groensector.

PICS Belgium organiseert Supply Chain Trivia Quiz

(Advertorial) Op 23 oktober 2024 organiseert PICS Belgium de ultieme Supply Chain Trivia Quiz. Het wordt een leuk evenement waarbij supply chain professionals op een vriendschappelijke manier de strijd met elkaar aanbinden; ideaal als team building activiteit.

Aandacht voor ergonomie en veiligheid verhoogt productiviteit

(Advertorial) Onder het motto ‘Human First’ geeft Exotec bij de ontwikkeling van zijn magazijnrobotsystemen altijd prioriteit aan het comfort van de operator. Het vergt misschien wat investeringen en kan het ontwikkelingsproces vertragen, maar operatoren die hun werk op een comfortabele manier kunnen uitvoeren gaan dat automatisch ook efficiënter doen en daardoor treedt er ook minder uitval op.

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Beltaste implementeert sturend S&OP-proces met Optimact

(Advertorial) Dat snackspecialist Beltaste al lang goed bezig is, daar bestaat geen twijfel over. Maar met de verdere groei voor ogen wilde de organisatie nog beter worden. Met de hulp van Xeleos Consulting zette Beltaste de transitie in naar een matuur S&OP–proces, met daaraan gelinkt een betere forecasting en demand planning. Het resultaat is een leidend proces dat het bedrijf richting geeft en continue verbetering faciliteert.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.