Igus besturingssoftware voor fabrikantonafhankelijke robotica groeit

Foto: igus
Igus heeft de ondersteuning voor zijn robotbesturingssoftware verder uitgebreid. RobotCtrl moet automatisering eenvoudiger maken voor bedrijven van alle groottes. De intuïtieve besturingssoftware maakt het mogelijk robots die beschikbaar zijn op de online robotica marktplaats RBTX op een gestandaardiseerde manier te bedienen, ongeacht de fabrikant. Ook accessoires zoals camera’s, grijpers en robotcellen kunnen zo eenvoudig worden geïntegreerd. Nieuw is nu de ondersteuning van roboticafabrikanten Lebai, Hitbot en Lynx Motion.
Als marktplaats voor robotica en automatisering brengt RBTX meer dan 175 leveranciers en ruim 850 robots en componenten op één plaats samen. Geïnteresseerden kunnen er alles vinden wat ze nodig hebben voor hun automatisering, van grijpers tot sensoren tot complete robotsystemen.
De door Igus ontwikkelde besturingssoftware RobotCtrl maakt de integratie en besturing van goedkope automatisering flexibeler en eenvoudiger. Robots die beschikbaar zijn op RBTX kunnen met de software op een gestandaardiseerde manier worden geprogrammeerd en bestuurd. Operators profiteren van een kortere inwerktijd omdat ze maar één softwaretool hoeven te gebruiken. De mogelijkheid om robots van een groot aantal fabrikanten te programmeren met slechts één besturingssysteem bespaart niet alleen tijd en opleidingskosten, maar opent ook nieuwe mogelijkheden voor een fabrikantonafhankelijke automatiseringsstrategie voor bedrijven.
Dankzij het modulaire ontwerp ondersteunt RobotCtrl verschillende robotkinematica van verschillende fabrikanten, waaronder Igus, Fanuc, Kuka en anderen. Dat maakt een naadloze integratie van verschillende robotsystemen in bestaande productie- en automatiseringsoplossingen mogelijk. De bewegingspatronen van de robots kunnen worden gesimuleerd op een 3D-oppervlak, zonder dat de robot fysiek hoeft te worden aangesloten.
Een ander kenmerk van RobotCtrl is de grafische interface die intuïtief programmeren mogelijk maakt. Het is eenvoudig om bewegingssequenties te maken en aan te passen via ‘drag and drop’. Dat moet niet alleen de programmeerinspanning verminderen, maar maakt de software ook eenvoudig te begrijpen, zelfs voor gebruikers zonder diepgaande programmeerkennis.