Hyster werkt aan elektrische trucks
Hyster Company heeft aangekondigd dat het binnenkort begint met het testen van de zwaarste heftrucks voorzien van elektromotoren. Het bedrijf stelt dat havens en de zware industrie in de nabije toekomst hun machinepark met Big Trucks kunnen elektrificeren en dat betekent zero-emission trucks, maar wel met vergelijkbare prestaties gedurende de hele dag.
De eerste modellen zullen waarschijnlijk uitgerust zijn met een Li-ion batterijpakket. Maar gezien de relatie van Hyster met Nuvera Fuel Cells zullen in de volgende fase wellicht brandstofcellen op waterstof worden ingevoerd. Met brandstofcellen kan er volgens Hyster sneller worden bijgevuld, ligt de productiviteit hoger en kan de machine langer blijven werken zonder bij te laden of te tanken.
De nieuwe elektrische trucks worden geconfigureerd naar de vereisten van specifieke toepassingen om de efficiëntie te verhogen en de kosten onder controle te houden. Voorheen bepaalde de toepassing het benodigde vermogen, bijvoorbeeld voor een bepaalde laadcapaciteit, hefsnelheid of acceleratie.
Met elektromotoren moeten volgens Hyster extra variabelen in de werkcyclus worden meegenomen. Zo tellen de bedrijfsuren en het aantal verplaatsingen, de energiekosten (waterstof vs. stroom) en de opzet van de infrastructuur, resulterend in tijd en kosten voor opladen of tanken, ook mee bij het elektrificeren van een Big Truck.
Momenteel is Hyster bezig met het elektrificeren van een truck voor beladen containers. Meer informatie over dit project volgt.